Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology
De BlueMotion-modellen bij Volkswagen kregen jarenlang de 1.9 TDI als krachtbron, in de toekomst zal voor een 1.6 TDI geopteerd worden. De Passat BlueMotion Technology maakt als eerste de overstap naar de nieuwe 1.6 TDI.

Op de echte BlueMotion-versie met 1.6 TDI is het nog even wachten, in tussentijd krijgt de Passat 1.6 TDI het label BlueMotion Technology opgespeld. Die heeft recht op enkele aanpassingen uit het BlueMotion gamma. Zo staat de wagen op banden met een lage rolweerstand, beschikt hij over een schakelindicator, een automatisch Start/Stop-systeem en een alternator die de remenergie gebruikt om de elektrische systemen te voeden.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

De 1.6 TDI zorgt net als de 1.9 TDI voor een vermogen van 105 pk en een maximaal koppel van 250 Nm. Qua prestatiecijfers zijn deze motoren dan ook gelijkwaardig. Toch wordt de 1.6 TDI vaak op hoongelach onthaald, mensen achten de zestienhonderd namelijk niet in staat om een 1.500 kilogram zware Passat Variant voort te trekken. Maar dat lukt hem nagenoeg wel, je hoeft uiteraard geen verbluffende sprintcijfers te verwachten, 0 naar 100 km/u duurt 12,7 seconden en terugschakelen is vaker regel dan uitzondering om de Passat in een vermogensrijke toerenzone te houden. Toch zijn het vooral de verbluffende verbruikscijfers waarop de mensen verbleken.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

De Passat BlueMotion Technology verbruikt volgens Volkswagen gemiddeld 4,5 liter per 100 kilometer, unieke waarden voor een grote reis en gezinswagen. Het leuke aan dat verhaal is dat je niet eens moeite hoeft te doen om deze lage verbruikscijfers te bereiken. Met een gemiddelde rijstijl konden wij gemiddeld 5,5 liter/100 km op de klok zetten. Maar wie de schakelindicator nauwgezet volgt kan moeiteloos minder dan 5 liter per 100 kilometer verbruiken. In de stad geniet de Passat BlueMotion Technology van een Start/Stop-systeem dat de motor uitschakelt voor het rode licht, op de snelweg kan je de cruise control gebruiken om het verbruik te drukken. Dat alles brengt de BlueMotion Technology tot een theoretisch actiebereik van meer dan 1.400 kilometer, je vakantiebestemming kan je dus bereiken zonder onderweg te hoeven tanken.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

Qua verbruik zit het met de Passat BlueMotion Technology dus wel snor, maar ook qua ergonomie en gebruiksgemak scoort de Duitser erg hoge punten. De immense buitenafmetingen vertalen zich rechtstreeks in erg veel ruimte binnenin. Standaard kan je met de Passat Variant 603 liter bagage vervoeren, klap je de achterbank echter neer dan creëer je een vlakke laadvloer en is 1.731 liter het maximum. Achteraan is daarnaast meer dan voldoende beenruimte voor een comfortabele reis tot pakweg Zuid-Frankrijk. De stoffen stoelen zitten daarnaast erg comfortabel. Het RNS-510 GPS-systeem van Volkswagen hebben we al eerder bejubeld in de Golf GTD, en overtuigt ons keer op keer. Het systeem is erg makkelijk te bedienen dankzij de combinatie tussen drukknoppen en een touchscreen, daarnaast worden de rij-instructies erg helder weergegeven. Enige minpunt aan de BlueMotion Technology zijn de banden met lage rolweerstand die zeker bij het vertragen erg veel lawaai in het interieur brengen. De Passat is merkbaar goed geïsoleerd maar de rolgeluiden van de banden raken toch in de bestuurderscabine. De 1.6 TDI is daarentegen erg stil, stiller dan de 1.9 TDI die hij vervangt.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

De Passat beschikt daarnaast over een erg goed afgewerkt interieur dat tijdloos oogt en erg functioneel is. Zo zijn er erg veel opbergvakjes te vinden, zowel in de zijdeuren, het handschoenenkastje en in de middenconsole. De aluminium-look die over het volledige dashboard doorloopt geeft de wagen een chique maar tegelijk ook conservatieve uitstraling. Alle mogelijke functies zijn trouwens erg intuïtief te bedienen en maken een lange rit erg comfortabel. Het stuur ligt daarnaast erg goed in de hand en is dankzij de optionele multifunctietoetsen ook het verlengde van de boordcomputer en het GPS-systeem.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

Het weggedrag van de Passat BlueMotion Technology valt wat tegen, en dat kunnen we vooral verklaren doordat het directe stuurgevoel soms ver te zoeken is omdat het stuur erg weinig weerstand biedt. Eigenlijk moeten we hier geen zwaar punt van maken, de Passat BlueMotion Technology is duidelijk comfortabel afgesteld en moet het dus zeker niet van dynamisch rijgedrag hebben. Dat merkten we ook aan de ophanging, die minder hard was dan wat we van de Duitsers gewoon zijn. Sportief rijden is met deze 1.6 TDI sowieso al niet gewenst, hoge toeren vertalen zich namelijk in een aanzienlijk meerverbruik. Voor vertegenwoordigers en goede huisvaders is deze wagen dan weer wel ideaal, met de Passat BlueMotion Technology maal je moeiteloos duizend kilometer zonder vermoeid op je bestemming aan te komen.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

De Passat BlueMotion Technology is dankzij het gratis uitrustingspakket “Think Blue!” daarnaast ook erg aardig geprijsd. Je koopt hem vanaf 28.232,22 euro. Het gratis uitrustingspakket omvat onder andere parkeersensoren, het RNS-510 GPS-systeem, een alarmsysteem, het Start/Stop-systeem, automatische airco en een lederen stuur. Volkswagen geeft je daarmee in totaal 6.604 euro aan opties cadeau. De door ons geteste wagen had enkel nog functieknoppen op het stuur waarvoor je 520,30 euro moet betalen. In totaal kost de door ons geteste Passat dus 28.752,52 euro. Tel daar de lage gebruikskosten bij op en je kan alleen maar erkennen dat deze wagen erg aantrekkelijk is voor gezinnen die voor dit geld in deze klasse moeilijk beter zullen vinden.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

De Passat BlueMotion Technology is de ideale keuze voor wie een laag verbruik een primair doel is. Met de Passat Variant neem je moeiteloos het volledige gezin mee op vakantie en zal je je bestemming met een theoretisch rijbereik van meer dan 1.400 kilometer ongetwijfeld bereiken zonder aan het tankstation te moeten stoppen. Dat we van deze Passat weliswaar geen dynamische rij-eigenschappen hoefden te verwachten stond in de sterren geschreven, toch is het bewonderingswaardig dat Volkswagen resoluut de kaart van het comfort heeft getrokken. Dankzij het gratis “Think Blue!” uitrustingspakket krijg je daarenboven erg veel auto voor een aardige prijs.

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

Overzicht
+ Erg laag verbruik
+ Ergonomie & Gebruiksgemak
+ Comfort

– Rolgeluiden banden
– Niet dynamisch

Rijtest: Volkswagen Passat BlueMotion Technology

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir