Meet ’n Greet: Continental Flying Star by Touring

Carrozzeria Touring Superleggera Bentley Continental Flying Star
In Genève konden we voor het eerst kort kennismaken met de Touring Superleggera Bentley Continental Flying Star. Bij Bentley Belgium duurde onze ontmoeting iets langer.

Deze unieke Shooting Brake is sterk Belgisch getint. Het ontwerp komt van onze landgenoot Louis de Fabribeckers, een 32 jarige designer uit Milaan die afstudeerde met grote onderscheiding aan de gerenommeerde designschool van Valenciennes in Frankrijk. De Flying Star is zijn eerste project als hoofddesigner, ervoor was hij reeds sterk betrokken bij het ontwerp van de Bellagio & de A8GCS Berlinetta. In de toekomst zullen we dus zeker nog van deze talentrijke landgenoot horen, wat we als Belg enkel kunnen toejuichen. Bovendien komt ook het ontwerp van de basiswagen, de Bentley Continental GTC, van de hand van een Belg, Dirk Van Braeckel.

Deze bijzondere creatie komt van coachbuilder Touring Superleggera uit Italië. Het verschil tussen tuning en hoogstaande coachbuilding zoals dit, is dat men vanuit het moederbedrijf helpt bij de ontwikkeling van een nieuw model. Deze Continental Flying Star by Touring is niet het eerste product van Touring, ze hebben een rijk verleden als het gaat om het bouwen van speciale wagens. Hun eerste wapenfeit gaat zelfs terug tot in 1931, waar men een Alfa Romeo 8C2900 Touring Spider bouwde, waarna nog vele Ferrari’s, Lamborghini’s en zelfs een Aston Martin DB5 volgden. Hun bekendste creatie bij het publiek is misschien wel de Maserati Bellagio, gebaseerd op de vierdeurs Quattroporte. Behalve coachbuilden houden ze zich bij Touring ook bezig met de restauratie van oldtimers of het ontwerpen en bouwen van wagens.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_10

Deze Bentley Flying Star is tot stand gekomen nadat een klant bij Touring was gekomen met de vraag een unieke Shooting Break te bouwen. Na vele brainstormsessies samen met de technische crew kwamen ze bij Touring tot de constatatie dat een Bentley Continental GTC het meest aan hun eisen voldeed. Men wou een sportieve wagen, die elke dag gebruikt kon worden, maar toch voldoende elegantie en flair uitstraalt. Omdat Bentley zichzelf ook wel kan vinden in deze omschrijving, hebben ze hun chassis toevertrouwd aan het Touring gezelschap.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_2

Na verschillende computersimulaties en berekeningen kwam men tot de vaststelling dat bijna 80% van de wagen zou moeten vervangen worden. Tot net voor de A-stijl verschilt de Bentley bijna niets met een gewone Continental GTC. Het grootste aandachtspunt voor deze Flying Star was het behouden van de stijfheid zodat de stevigheid van de wagen behouden blijft. Naast een unieke vorm moest de wagen ook nog eens volledig gehomologeerd zijn voor op de weg. De extra constructie voor de unieke vorm is – zoals de volledige wagen – handgemaakt door hoog opgeleide ingenieurs, allen met een jarenlange ervaring. Voor de materialen werd er voornamelijk gekozen voor staal en aluminium en slechts sporadisch voor koolstofvezel. Het interieur van een Bentley is zeker niet mis, maar toch vond Touring het belangrijk om het een update te geven. Qua personalisatie is deze wagen al een hoogstaand kunstje, toch zal je nooit tweemaal eenzelfde Flying Star tegenkomen. De klant heeft voor de binnenbekleding onder meer keuze uit een immens groot kleurengamma aan leder en ook andere persoonlijke eisen kunnen doorgegeven worden aan Touring.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_4

Dankzij de extra plaats achteraan is deze Bentley – want het blijft ten alle tijden een Bentley – een ideale wagen voor de vermogende zakenman (of vrouw) die wel wat bagage wil meenemen. De laadruimte biedt plaats aan 4 volwaardige golfzakken, bij het neerklappen van de achterbank – waarmee er een geheel vlakke laadruimte van ongeveer 2m ontstaat – stijgt het laadvermogen van 400 naar 1200 liter. Deze Flying Star is ook de eerste Bentley waar de achterbank volledig neerklapt, alweer iets om mee te stoefen bij je vrienden. In de koffer vinden we een zeer luxueuze stof terug, die wat weg heeft van een – weliswaar zeer dure en prachtig afgewerkte – strandmat. De wagen straalt daarmee iets zomers uit en geeft een uiterst relaxerend gevoel. Klanten kunnen een hoop koffers en reistassen aanschaffen, die perfect bij de afwerking van de koffer passen en er zeer stijlvol uitzien.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_5

Als basiselement gebruikt men voor deze Flying Star een Continental GTC, maar de klant kan zelf kiezen voor welke uitvoering men verkiest. Het demomodel is gebaseerd op een GTC Speed, maar je kan dus ook kiezen voor een gewone GTC of voor de overtreffende trap gaan, de Continental GTC Supersports. Het vermogen van de wagens blijft identiek aan de kracht die het basismodel levert met zijn W12, dus je blijft bij 560 pk voor de GTC, 610 pk voor de Speed en 630 pk voor de SuperSports. Een sprint naar 100 km/u vanuit stilstand is gepasseerd alvorens je tot 5 kan tellen, zelfs met een Shooting Break als deze.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_9

De kostprijs van een Flying Star by Touring is afhankelijk van de krachtbron die je kiest. Voor een Flying Star betaal je minstens 500.000 euro, voor de topversie gebaseerd op de Supersports betaal je 630.000 euro. Op zich lijken deze bedragen gigantisch, maar als je weet dat je er een uniek Bentley-model voor terugkrijgt, vallen deze prijzen te begrijpen. Deze totaalsom kan nog wat wisselen afhankelijk van jouw niveau van individualisatie, maar als je al zoveel geld wil betalen zal die extra meerprijs ook wel geen probleem vormen. Als koper kan je jouw wagen volledig tot in de puntjes personaliseren, maar dat is niet alles. Je wordt ook volledig betrokken in het bouwproces en dankzij de moderne technologie wordt je bij elke update op de hoogte gebracht.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_8

Van deze unieke Bentley komen er geen 20 stuks bij voldoende interesse. Maximaal kan je dus 19 Flying Stars spotten, waarvan er alvast 1 gereseveerd is voor de klant die met zijn verlangen bij Touring langsging. Met zijn unieke vorm, maar toch dagdagelijks karakter is het zeker een collectorsitem dat zijn weg zal vinden naar de grote verzamelaars. De kans dat enkele vermogende Arabieren dit model ook zullen bestellen is reëel, het enige voordeel daarvan is dat ze hem toch zullen gebruiken om er daadwerkelijk mee rond te rijden.

Carrozzeria Touring Flying Star Bentley_12

Mocht je interesse hebben in een Flying Star by Touring, dan kan je te rade gaan bij het netwerk van Bentley-verdelers of bij Touring in Italië zelf. Voor onderhoud volstaat een officiële Bentley garage, want na aflevering van een Flying Star door Touring gaat de wagen eerst terug naar Bentley waar hij grondig getest wordt, op bouwkwaliteit en prestatienormen, want het blijft een Bentley. Daarom behoud je ook de fabrieksgarantie van Bentley.

Deel dit bericht:

4 reacties op "Meet ’n Greet: Continental Flying Star by Touring"

  1. Jur 12-06-2010 om 15:23

    Wat zijn ze bij Bentley van plan joh:|
    Dit wordt denk ik geen geslaagd model, zonde.

  2. BNNY 12-06-2010 om 15:32

    Veel heeft Bentley er ook niet mee te maken, ze leveren het basismodel & technische bijstand

  3. MRM 12-06-2010 om 15:50

    In het begin stond ik er ook wat sceptisch tegenover.
    Toen ik de wagen weliswaar in het echt zag, was ik er al een stuk positiever over. Dit is echt pure luxe!

  4. Jur 13-06-2010 om 10:49

    Dat geloof ik graag, maar qua uiterlijk zou ik voor de sedan of continental coupé gaan.
    Een Rolls Royce station zou bijvoorbeeld ook niet mooi zijn en dat vind ik eigenlijk het zelfde principe.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...