MINI wil zijn gamma graag verder uitbreiden, de Paceman gaat in 2012 in productie om in 2013 bij de dealers te staan.
Op het autosalon van Detroit heeft MINI de Paceman voorgesteld, een crossover op basis van de Countryman. Toen was echter nog niet duidelijk wat MINI met het model van plan was, maar volgens de laatste geruchten wil MINI de Paceman laten bouwen door Magna-Steyr in Oostenrijk. Jaarlijks zouden er 20.000 exemplaren van de band moeten rollen.
De MINI Paceman is een Sports Activity Coupé, en moet een concurrent worden voor onder andere de Land Rover Evoque. Het conceptmodel kon beschikken over de krachtigste motor uit de MINI lineup: een 1.6-liter grote turbomotor, goed voor 211 pk en 260 Nm koppel. Het productiemodel zal vermoedelijk over het volledige motorgamma dat we momenteel bij MINI terugvinden beschikken. ALL4 vierwielaandrijving wordt daarbij optioneel. (Via: WCF)
De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?!
Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug in de vorm van 5 handige (retro) tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.
Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover
De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!
De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?!
Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV.
De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.
Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning!
Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio.
Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio?