Wolfgang Ambrecht, hoofd van MINI, zegt dat zijn divisie werkt aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe wagen.
In een interview met de Duitse editie van de Financial Times liet Ambrecht volgende woorden vallen:
We zijn altijd al geïntrigeerd geweest door het idee een kleine, maar toch ruime wagen te bouwen. Houd jullie ogen goed open de komende maanden.
Met die laatste woorden hint het hoofd van MINI naar een onthulling op het autosalon van Detroit, dat volgende maand plaatsvindt. De nieuwe, compacte MINI zou kleiner worden dan de huidige MINI Cooper. Het is niet duidelijk of het platform gedeeld zou worden met dat van een kleine BMW. Eerder gingen al geruchten de ronde over een BMW kleiner dan de 1-Reeks. Veel BMW fans waren toen geschokt over het feit dat het model de eerste BMW met voorwielaandrijving zou worden.
Het is geen geheim meer dat MINI op zoek is naar mogelijkheden om haar productgamma uit te breiden. Vorig jaar introduceerde het merk de MINI Coupe en Roadster, die groen licht kregen en volgend jaar gelanceerd zullen worden. Wij vragen ons af hoe een kleinere wagen dan de MINI toch ruim kan zijn. Wordt zeker en vast vervolgd! (Via: WCF)
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?!
Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug in de vorm van 5 handige (retro) tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.
Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover
De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!
De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?!
Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV.
De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.
Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning!
Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio.
Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio?