Van de compacte Twingo, Clio en Megane modellen brengt Renault – na verloop van tijd – normaliter een sportieve RS (Renault Sport) uitvoering. Vandaag de dag is zo’n high performance uitvoering minder van vanzelfsprekend gezien de beperkte afzetmarkt, het “sportieve” imago en peperdure investeringen op andere vlakken (elektrificatie, autonoom rijden, services, …). Moet Renault dan maar eens met een Zoe RS komen?
Renault kan met de compacte Zoe terugvallen op enkele jaren ervaring met zuiver elektrische wagens daar waar de meeste concurrenten nu pas (bijna) een EV in de showroom staan heeft. Met het directe motorvermogen en laag zwaartepunt moeten de getalenteerde Renault Sport ingenieurs sowieso aan de slag kunnen, hun Zoe E-Sport Concept van weleer hintte bovendien al naar een potente Zoe! De toekomst zal raad brengen, intussen lijkt de Clio RS wel de pineut…
Photoshopper Kleber Silva laat hier alvast zien wat mogelijk is.
Gerelateerde artikels
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Na de 4 Reeks Coupé en 4 Reeks Cabrio voorziet BMW de knappe 4 Reeks Gran Coupé en zuiver elektrische i4 eveneens van een facelift.
Drukke tijden bij BMW. Na de facelift voor de 3 Reeks Berline + 3 Reeks Touring en 4 Reeks Coupé + 4 Reeks Cabrio is het nu aan de beurt voor de hippe 4 Reeks Gran Coupé. En direct ook de zuiver elektrische i4 afgeleide! Grondige visuele nieuwigheden blijven achterwege maar wie goed kijkt zal een licht aangepaste grille, bumpers, koplampen én rode achterlichten bemerken.
In de personalisatiegids verwelkomen we de Cape York Green en Fire Red koetswerkkleuren naast nieuwe 19” en 20” velgen. De i4 had reeds het Curved Display, na deze update is dat ook bij de Vier Gran Coupé het geval. Verder voorziet de Duitse premiumconstructeur nieuwe (milieuvriendelijke) bekledingen voor zetels en het dashboard. Naast een afgeplat stuurwiel en aangepaste (en verlichte) ventilatieroosters.
Ondanks de stevige interesse voor de 320e en 330e plug-in hybrides moet de knappe 4 Reeks Coupé het nog steeds zonder PHEV versie doen. Wel groeit het aanbod van de i4. Zo krijgen de i4 eDrive35 (286 pk), i4 eDrive40 (340 pk) en i4 M50 (544 pk) het gezelschap van een i4 xDrive40 met 401 pk / 600 Nm en vooral vierwielaandrijving. Deze geraakt maximaal 548 km ver met een volle batterij (83,9 kWh).
Het aanbod van de BMW 4 Reeks Gran Coupé blijft ook na de facelift behouden met bekende vier- en zescilinders. Dit zowel aan benzine (420i, 430i en M440i) als dieselzijde (420d, 430d en M440d).
In juli 2024 gaat de 4 Reeks Gran Cabrio en i4 facelift in productie te München. Kort daarna zullen ze opduiken bij de BMW Verdeler bij jou in de buurt. Prijzen volgen later … maar zullen in de lijn liggen van het huidige aanbod.