Video: Auto Express test de Bentley Continental GT (2017)
BNNY
De nieuwe Bentley Continental GT is niet enkel slimmer, luxueuzer, krachtiger en efficiënter, hij zou ook een stuk directer moeten sturen.
Na een lange carrière kregen we eerder dit jaar eindelijk een gloednieuwe Continental GT van Bentley, eentje die heel wat technische genen deelt met de Porsche Panamera. Daardoor is de bouwkwaliteit nog beter dan voordien, qua rijdynamiek zou de Conti GT ook een pak scherper voor de dag moeten komen.
Daarvoor rekent de nieuwe Continental GT op een gloednieuw onderstel, 6.0-liter W12 met 635 pk / 900 Nm, een 8-traps ZF automaat en slimme vierwielaandrijving die de achteras verkiest in reguliere omstandigheden. Vanaf 204.853 euro kan je het allemaal zelf ontdekken bij Bentley Belgium in Drogenbos, gratis aankoopadvies krijgen we hier van Steve Sutcliffe.
Gerelateerde artikels
De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie!
Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u.
Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan.
Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Al het goede komt in drievoud. Zo krijgen we na de Bentley Bacalar en Batur nu ook een (zéér exclusieve) Batur Convertible!
Leuk zo’n functionele Bentayga SUV, vierdeurs Flying Spur Hybrid of sportieve Continental GT Speed. Enige keerzijde zijn de hoge verkoopcijfers waardoor zo’n Bentley – in bepaalde milieu’s – niet meer exclusief is. Gelukkig heeft de Britse luxewagenbouwer daarvoor de Mulliner personalisatiedienst voorhanden. Die houden zich bezig met de meest verregaande eisen/wensen. En het maken van unieke coachbuild modellen!
In de voorbije jaren presenteerde Bentley by Mulliner (of omgekeerd?) alreeds de Bacalarbarchetta en Batur coupé. Nu is het de beurt aan de Batur Convertible. Inderdaad, een dakloze uitvoering van de Bacalar met wederom een 6.0-liter W12 voorin. Goed voor 750 pk én 1.000 Nm waarmee je terugvalt op puike prestatiecijfers die verder niet gespecificeerd worden. Wel benadrukken ze de aanwezigheid van de 8-traps automaat, een sportuitlaat uit titanium en de 3D geprinte Bentley Drive Mode Selector in het rozé goud.
De Bentley Batur Convertible engineering development car (nummer #0) is uitgevoerd in het Vermillion Gloss over Vermillion Satin met Gloss Dark Titanium accenten, contrasterende Airbridge en fikse 22” velgen. Alle andere 16 (!) exemplaren worden volledig in samenspraak met de toekomstige eigenaar (m/v/x) geconfigureerd met zo goed als geen limitaties inzake kleuren. Wel is er de aankoopprijs van vlotjes 2 miljoen euro (zonder belastingen). Al kost zo’n reguliere Continental GT Convertible wel maar 260.000 euro…
Voor de zoveelste keer benadrukt Bentley dat deze W12 creatie de allernaaste is in zijn soort. Op korte termijn kiezen ze in Crewe voor de plug-in hybride, nadien wordt het full electric. Voor meer informatie kan je bij Bentley Brussels terecht!
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.