Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)Na de IONIQ Hybrid en zuiver elektrische IONIQ Electric lanceert Hyundai met de IONIQ Plug-in (PHEV) nu de derde telg die het beste van de twee werelden combineert!

Naast de stevige inspanningen op het gebied van waterstof kwam Hyundai vorig jaar met de IONIQ familie naar het Autosalon van Genève. Deze milieuvriendelijke C-segmenter is volledig gebouwd met een alternatieve aandrijflijn in het achterhoofd en is nu te verkrijgen als hybride, plug-in hybride en volledig elektrische variant. De Hybrid en Electric waren reeds beschikbaar in het Hyundai dealernet, gezien de prima prijs, garantie, lage TCO en minimale CO2 uitstoot scoren deze goed bij de zakelijke gebruikers. Met de intrede van de IONIQ Plug-in (PHEV) verwachten we een sterke interesse uit alle hoeken dankzij de veelbelovende eigenschappen van deze plug-in hybride.


Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Aan de buitenzijde verschilt de IONIQ Plug-in weinig met de IONIQ Hybrid, de kenners herkennen hem gelukkig direct aan de LED koplampen, unieke 16″ velgen (met blauwe accenten) en de extra laadklep links vooraan. Het algemene IONIQ design is misschien niet het meest originele of vertrouwde, toch is het allemaal 100% functioneel met een zo aërodynamisch (= zuinig) geheel als gevolg.

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)
Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Binnenin oogt de IONIQ Plug-in ook zoals zijn broeder-zonder-laadklep met een modern, verzorgd en functioneel interieur dat bovendien behoorlijk ruim voor de dag komt. Zelfs achteraan is er voor volwassen geen reden tot klagen terwijl de koffer wel 100 liter moet inleveren (350 liter) gezien de grotere batterijen. Met de neerklapbare achterbank (40:60) kan je het laadvolume uitbreiden.

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Aan comfortverhogende gadgets items geen gebrek in de Hyundai IONIQ Plug-in. Verwarmde/geventileerde voorzetels, verwarmbare achterbank, verwarmbaar stuurwiel, keyless go, achteruitrijcamera, draadloze GSM lader en het grote/handige/snelle 8″ infotainmentsysteem met WiFi, Apple CarPlay / Android Auto, Tom Tom Live Services, … Het leven kan soms mooi zijn!

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Hét grote verschil zit hem in de EV/HEV knop waarmee je zelf kan bepalen – als de batterijen het toelaten – om te kiezen voor een hybride of zuiver elektrische aandrijving. De batterijlading sparen (bijvoorbeeld voor een latere rit) is niet mogelijk al kan je dat wel verkrijgen door de Sport modus te activeren! Zowel in het digitale dashboard als op het centrale display kan je overigens de actuele batterijcapaciteit zien en de energiestroom mee volgen..

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

De Hyundai IONIQ Plug-in maakt eveneens gebruik van de gloednieuwe 1.6-liter GDi benzinemotor met 105 pk die hier wordt geholpen door een krachtige elektromotor (45 kW) en een li-ion polymeer batterijpack (8,9 kWh). Tezamen goed voor 141 pk / 265 Nm en een normverbruik van 1,1 liter benzine per 100 km (26 g/km CO2)! Op papier verkrijg je een zuiver elektrisch rijbereik van 63 km, in de praktijk zal dat eerder tegen de 50 km zijn. Tezamen met een volle brandstoftank moet je hiermee in staat zijn om meer dan 1.000 km af te leggen alvorens je moet tanken en laden.

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)
Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Dat laadprocédé neemt ongeveer 2u15 in beslag aan een regulier 230V stopcontact, aan een laadpaal (als je er een weet te vinden) zakt die duurtijd tot ongeveer 90 minuten. In tegenstelling tot de IONIQ Electric kan de IONIQ Plug-in niet profiteren van een snellader, je kan wel de laadtijden instellen via de boordcomputer om zo te profiteren van bijvoorbeeld daluur tarieven. Tijdens het rijden probeert de IONIQ waar het kan energie te recupereren, bijvoorbeeld tijdens het remmen of uitbollen. Met de ECO DAS rijhulp krijg je met active navigatie boven de 40 km/u tips wanneer je best het gaspedaal loslaat..

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Dankzij de zestraps automaat met dubbele koppeling (én schakelflippers), zachte ophanging en prima stuurgevoel vraagt het rijden met de IONIQ Plug-in om geen grotere aanpassingen, of het moet de beperkte zichtbaarheid achteraan zijn. In de PHEV modus ligt de focus op een elektrische aandrijving maar indien nodig springt de benzinemotor bij zonder dat je echt merkt. Prestatiecijfers en rijdynamiek zijn hier minder van belang al heb je nooit echt vermogen tekort, dankzij de elektromotor accelereer je toch behoorlijk vlot aan het stoplicht. Daarnaast mag deze IONIQ ook rekenen op een resem actieve en passieve rijhulpmiddelen + veiligheidssystemen.

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

De IONIQ Plug-in is te verkrijgen als Premium (vanaf €33.999) en Executive (vanaf €36.999) uitvoering met steevast een meer dan royale basisuitrusting. Je moet enkel nog bijbetalen (€600) voor een lakkleur. De Koreanen presenteren ook hier hun uitmuntende garantie van 5 jaar en 8 jaar (of 200.000 km) voor de batterij.

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

In de komende jaren verwachten we een verdere uitbreiding van het plug-in hybride aanbod in het C-segment, momenteel ben je naast de IONIQ Plug-in aangewezen op de Toyota Prius Plug-in, Volkswagen Golf GTE, Audi A3 e-tron, BMW 225xe Active Tourer en de MINI Countryman S E.

Conclusie
We konden de milieuvriendelijke visie van Hyundai al best smaken in de IONIQ Hybrid en IONIQ Electric trim, toch gaan we er vanuit dat deze IONIQ Plug-in zich tot topmodel zal kronen. Deze weet zich te onderscheiden met een riant zuiver elektrisch rijbereik (relatief gezien) in combinatie met het comfortabele rijgedrag en optimale samenwerking tussen de benzine- en de elektromotor. Met de scherpe vanafprijs, rijkelijke uitrusting en prima garantievoorwaarden biedt de IONIQ Plug-in behoorlijk veel value for money, de 26 g/km CO2 (100% aftrekbaar) is daarbovenop een interessante troef voor de zakelijke rijders.

Overzicht:
+ Milieuvriendelijke innovatie / fiscaal zéér aantrekkelijk
+ Vlotte (soms zelfs geruisloze) prestaties
+ Comfortabel rijgedrag
+ Ruim interieur
+ Aangename samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor
+ Relatief groot zuiver elektrisch rijbereik (= krachtige batterij)
+ Stevige basisuitrusting inclusief hightech gadgets
+ Scherpe prijs + garantievoorwaarden

– Zichtbaarheid achteraan
– Snelladen niet mogelijk
– Kleine(re) koffer
– Beperkt netwerk laadpalen in België

Kort Getest: Hyundai IONIQ Plug-in PHEV (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem