Autosalon van Geneve 2016 Live: Overzicht deel 2

Autosalon van Genève 2016 Live: Overzicht deel 2Bekijk hier deel 2 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Genève met Fiat, Lamborghini, Hyundai, DS, Kia en Lexus. 

Na de lancering van de compacte Tipo in berlinevorm krijgen we hier op het Autosalon van Genève direct de meer praktische SW variant én Tipo hatchback mee. Inzake vormgeving werken de Italianen natuurlijk verder op de bestaande styling, dankzij de ruime koffer past er in de SW 550 liter bagage terwijl de vijfdeurs kan uitpakken met zijn compacte bouw. Motorisch rekent Fiat nog steeds op de 1.4-liter en 1.6-liter benzinemotoren terwijl we voor de Belgische markt een interessant aandeel toeschrijven aan de 1.3-liter en 1.6-liter MultiJet diesels! Een reguliere Tipo heb je al vanaf €14.100 (*prijsbrekeralert*), ook voor de andere Tipo’s verwachten we een zéér interessante vanafprijs. De stoere Fullback pick-up zien we hier voor het eerst in Europa met een avontuurlijke styling, onder de motorkap voorzien van een 180 pk sterke 2.4-liter turbodiesel. Iets minder rationeel is de Fiat 124 Spider die bij ons te verkrijgen valt vanaf €23.990! Na de vernieuwde 500 en 500C staat hier in Zwitserland nu de vernieuwde 500S, nog steeds met de S van extra Sportieve looks! Prijs voor de grappigste auto op de beursvloer gaat ongetwijfeld naar de Kung Fu Panda.

Ter ere van de 100ste verjaardag van Ferruccio Lamborghini komt de gelijknamige sportwagenbouwer uit Sant’Agata Bolognese met een uniek eerbetoon in de vorm van de LP770-4 Centenario! Als basis werd de reeds behoorlijk krachtige Aventador genomen die voorzien werd van een extreme styling en 70 extra trappelende paarden, de vierwielaandrijving blijft behouden. Er staan 20 exemplaren op de planning van de Centenario die allemaal minstens 1 miljoen euro zouden kosten, gezien het merktrouwe cliënteel gaan we er vanuit dat Lamborghini reeds genoeg handtekeningen heeft verzameld. In navolging van de Reventon en Veneno is de kans reëel dat er ooit nog een Centenario Roadster uitvoering komt. Behalve een gepast eerbetoon aan de founding father is de LP770-4 ook een mooie kers op de taart van de meest goedgeklede CEO Stephan Winkelmann die het in Italië voor bekeken houdt en richting Audi Quattro trekt! Voormalige Ferrari F1 teambaas Stefano Domenicali neemt het van hem over. De Huracan is hier te bezichtigen als LP610-4 Spyder en LP580-2 Coupé terwijl er slechts 250 exemplaren van de Avio special edition gebouwd zullen worden, een eerbetoon aan de luchtvaart.

Hyundai, de bestverkopende Aziatische autoconstructeur in Belgie presenteert hier in Genève de langverwachte Ioniq voor het eerst aan het Europese publiek. Designmatig hebben we hier te maken met een futuritusche berline maar onder de motorkap schuilt het grote geheim, hier is er namelijk plaats voor drie verschillende aandrijflijnen. De Hyundai Ioniq zal op die manier te verkrijgen zijn als hybride, plug-in hybride (beiden in combinatie met een 1.6-liter benzinemotor) of volledig elektrisch aangedreven. Als die laatste krijgt hij wel maar een rijbereik van ongeveer 200 km, misschien net te nipt voor ons veeleisend koperspubliek. De plug-in hybride kan 50 km zuiver elektrisch rijden alvorens de li-ion polymeer batterij zich gewonnen heeft, met de lage CO2 uitstoot van 32 g/km wordt hij wel per direct interessant voor het zakelijke publiek.

Nu het volledige gamma (DS3, DS3 Cabrio, DS4, DS4 Crossback en DS5) voldoet aan de eigen DS Automobiles merkidentiteit hadden de Fransen wel wat speelruimte voor iets speciaals. Dat werd de E-Tense, een volledig elektrische sportwagen met meer dan 400 pk en een rijbereik van 360 km. De kans dat het voormalige Citroën gamma uitgebreid zal worden met een dergelijke sportief productiemodel is zeer klein, toch geven we maar al te graag een eervolle vermelding voor het geweldige design.

Goed nieuws voor de Kia Optima in Genève, eindelijk krijgt deze er een meer praktische – en populaire – SW (SportsWagon) breakvariant waardoor deze Koreaanse D-segmenter eindelijk kan gaan meespelen met de grote jongens van de klas. Nog steeds even doordacht en rijkelijk uitgerust, maar in de koffer past nu minstens 553 liter bagage! Kia pakt hier ook stevig uit met hybride’s, enerzijds is er de Optima die in de nabije toekomst (eind 2016) beschikbaar zal zijn in twee hybride motorisaties. De Niro is dan weer een nieuwe compact SUV met een groene inborst dankzij de samenwerking tussen de nieuwe 1.6-liter benzinemotor (103 pk), DCT automaat, lithium-ion batterijen en een compacte elektromotor (43 pk)!

Voor Lexus mag het nog wat extremer dan de alreeds straffe RC Coupé, daarom zag de LC500 recentelijk nog het levenslicht in Amerika. Daar is die 476 pk sterke V8 iets meer ingeburgerd maar voor het Europese cliënteel voorzag de luxetak van Toyota (ook?) een LC500h met een hybride aandrijflijn. Aan de extreme vormgeving werd niet geraakt, we zijn benieuwd of Jan Modaal deze bijzondere creatie van Lexus weet te waarderen.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...