Feest in Noord-Frankrijk, de miljoenste Renault Kangoo (van de 2e generatie) werd recentelijk geproduceerd!
De Renault Kangoo is een praktische LCV – Leisure Activity Vehicle, oftewel een Ludospace – en gaat al mee sinds 1998. In 2007 zag de tweede generatie het levenslicht en deze werd in 2013 voorzien van een beperkte facelift. Naast een familiale uitvoering is er ook een variant voor zakelijk gebruik, beiden zijn te verkrijgen in drie versies: Kangoo Compact, Kangoo Express en Grand Kangoo. Voor de milieubewuste familieman is er sinds 2010 ook een elektrische Kangoo ZE uitvoering.
De Renault Kangoo wordt geproduceerd sinds dag 1 in Frankrijk naast de Trafic en Master. Het miljoenste exemplaar van de tweede generatie Kangoo is voorzien van een donkerblauwe koetswerkkleur en zal richting de Japanse markt gaan. Daar zijn ze behoorlijk enthousiast omtrent de Kangoo, net zoals in Frankrijk, Spanje en Duitsland.
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
Met een deugddoende facelift profiteert de populaire Renault Captur crossover van een meer karaktervolle vormgeving, moderner interieur en nieuwe technologie.
We mogen de funky Renault Captur gerust als trendsetter zien van het populaire crossover segment. Sinds zijn lancering in 2013 werden er 2+ miljoen exemplaren verkocht. Om dat succesverhaal aan te houden trakteert Renault de tweede generatie Captur (2019) nu op een deugddoende facelift.
Op visueel vlak gaan de Fransen relatief ver en introduceren ze hier de actuele look & feel (oa bumpers, lichtblokken, …) die we eerder zagen bij de Clio, Scenic, Espace en Austral. De Grège Perle champagnekleur is nieuw terwijl er ook nieuwe velgen (16” à 19”) beschikbaar zijn. De Captur Esprit Alpine uitvoering met sportieve details is eveneens nieuw. Leder en chroom werden dan weer geschrapt uit de (talrijke) personalisatiemogelijkheden.
De Captur blijft nog steeds (slechts) 4,23 meter lang net zoals zijn modulaire bruikbaarheid behouden bleef (oa verschuifbare achterbank, vlakke laadvloer en tot 616 liter koffervolume). Wel werd het interieur stevig opgewaardeerd met maximaal een 10,25” digitaal instrumentenpaneel en 10,4” infotainmentsysteem. Die laatste draait in de OpenR topversie op het knappe Android Automotive waarvan zelfs verstokte iPhone gebruikers enthousiast worden. Dit dankzij de vele mogelijkheden, vlotte werking en logische opbouw!
Onder de motorkap van de Renault Captur facelift vinden we gekende krachtbronnen terug. Instapper van dienst is nog steeds de 1.0-liter TCe driecilinder met 90 pk en handbak. Daarboven prijkt de 1.3-liter TCe benzinemotor met 160 pk, EDC automaat en zuinige 48V mild hybride ondersteuning. Al is er ook een Captur E-Tech Full Hybrid met 145 pk en 205 Nm. Of de 100 pk sterke 1.0 TCe LPG in België aangeboden zal worden is nog niet duidelijk.
De Renault Captur facelift komt in drie verschillende uitvoeringen (Evolution, Techno en Esprit Alpine). Belgische prijzen en een lanceringsdatum volgen later!
Met een iconische vormgeving, aangename rijervaring en moderne technologie maakt de hippe Renault 5 E-Tech Electric zijn intrede.
Wéér feest bij Renault! Want naast de Car of the Year 2024 titel voor de Scenic E-Tech Electric toont de Franse autobouwer nu ook (eindelijk) de nieuwe 5 E-Tech Electric (R5) in vol ornaat! Naast de guitige vormgeving en adequate prestaties behoort ook het prijskaartje van pakweg 25.000 euro tot zijn aantrekkingskracht.
De nieuwe Vijf is te verkrijgen in vijf frivole lakkleuren (geel, groen, blauw, parelmoerwit en zwart) en komt steeds met nodige retro designfeatures en 18” velgen. Afhankelijk van de uitvoering zijn dat stalen velgen met wieldeksels of lichtmetalen exemplaren.
Met een lengte van 3,92 meter (wielbasis: 2,54 meter) is de Renault 5 E-Tech Electric behoorlijk compact te noemen. Vermoedelijk zal deze op termijn de positie van de (13 cm grotere) Clio innemen. Net zoals aan de buitenkant oogt het interieur eveneens hip en modern. Zo draait het OpenR infotainmentsysteem op Android Automotive. Om iedereen tevreden te houden kiest Renault voor diverse recycleerde materialen. En in de koffer past er 326 liter bagage!
De Renault 5 E-Tech Electric zal beschikbaar zijn met een 95 pk, 120 pk of 150 pk sterke elektromotor, de topversie doet 8 seconden over de 0-100 km/u sprint. Alpine werkt intussen aan een technisch gerelateerde A290 topversie. De batterijpack is 40 kWh of 52 kWh groot resulterend in een elektrisch rijbereik van 300 km of 400 km (WLTP). Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC).
Na de Renault 5 E-Tech Electric volgt de Renault 4 E-Tech Electric crossover
De productie zal volledig in Noord-Frankrijk gebeuren. Tegen het najaar maakt de nieuwe R5 EV zijn opwachting in de Belgische showrooms. Spoedig verwachten we officiële prijzen en meer details omtrent de uitrusting. Geheel volgens de commerciële logica zal de focus eerst liggen op de (duurdere) topversies.
De numerieke Renault 5 benaming van deze ambitieuze EV is een directe verwijzing naar de R5 die tussen 1972 en 1996 meer dan 9 miljoen keer geproduceerd werd. De nieuwe R5 wil minstens even goed doen en zo de EV toegankelijk(er) maken voor iedereen. Al wordt de toekomstige Twingo E-Tech Electric nog goedkoper!