Hardcore V8 Ferrari: 458 Speciale
Zelfs Ferrari zou stilaan atmosferische moren vaarwel zeggen.

De nieuwe V6 die Ferrari ontwikkelt voor haar nieuwe F1-bolide volgend jaar zal hoogstwaarschijnlijk niet het enige turboblok zijn dat in de nabije toekomst het iconische steigerende paard opgekleefd krijgt. Ondanks het zeer lucratieve atmosferische recept dat Ferrari probleemloos recht houdt, zou Ferrari vanaf 2016 in een nieuwe generatie modellen turbomotoren gaan gebruiken.

Dat de motoren even krachtig zullen zijn als vandaag, vermoedelijk zelfs krachtiger, staat buiten kijf. Maar of de soundtrack nog steeds dezelfde hoge toppen zal scheren? Hoe dan ook, de weg naar turboblokjes lijkt ook voor de Italiaanse constructeur onvermijdelijk wegens de steeds strenger wordende milieunormen. Tenzij Ferrari een klein stadswagentje maakt en zo de gemiddelde CO2-uitstoot over het gamma laag genoeg houdt, maar dat lijkt ons nonsens. De eerste turbo Ferrari wordt waarschijnlijk een V8, met daarop volgend een V6 turbo voor de opvolger van de 458 Italia.

Bovendien maakt Ferrari vandaag al turbo-motoren voor Maserati. De 3.0-liter twin-turbo V6 en de 3.8-liter V8 in de nieuwe Quattroporte zijn immers afkomstig uit Maranello. De zescilinder levert 410 pk en 550 Nm, de V8 530 pk en een immense 710 Nm koppel. (Via: Motortrend)