Ziet de volgende instap-Ferrari met middenmotor eruit als op de foto hierboven?
Wat we hier zien is een schaalmodel op schaal 1:10 dat door Paolo Rosa gebouwd werd. De wagen zou een moderne interpretatie van de Dino 246 GT uit 1967 zijn. Momenteel staat het schaalmodel op de “Dreaming the Automobile” tentoonsteling in Italië.
De achterkant ziet er bijzonder sportief uit en past wel bij een Ferrari. Het lijkt op een soort combinatie van de Ferrari F50 en de Ferrari F430. De voorkant echter, daar heb ik het wat moeilijker mee. (via Carscoop)
Gerelateerde artikels
Welke supersportwagen is jouw favoriet (en dus de beste?) als je moet kiezen tussen de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB?
Tenzij je écht vermogend bent staat kiezen vaak garant aan verliezen. Zeker in autoland waar er zoveel knappe, prachtige en speelse bolides zijn die om je zuurverdiende (?) centjes vragen. Anderen zijn dan weer (vooral) een interessante investering waardoor de dagdagelijkse bruikbaarheid ietwat verloren gaat…
In het segment van de meer potente sportwagen vinden we de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB terug. Afgezien van hun afwijkende (geografische) oorsprong noteren we onderhuids ook de nodige verschillen. Wel komen beide sportwagens desgewenst in een dakloze vorm, dan moet je zoeken naar de 750S Spider en 296 GTS.
De McLaren 750S is een doorontwikkeling van de 720S maar de 4.0-liter V8 levert nu 750 pk. In 2,9 seconden zit deze snelle Brit aan 100 km/u en die blijft vervolgens maar doorknallen tot 341 km/u. Voor een Belgische bestelbon moet je minstens 284.800 euro neertellen.
Terwijl hij weinig te maken heeft met de F8 Tributo voorganger neemt de Ferrari 296 GTB toch zijn plaats in. Misschien is het zelfs meer het kleine SF90 broertje. De 296 GTB is namelijk een plug-in hybride op basis van een 3.0-liter V6. Goed voor een systeemvermogen van 830 pk, 0-100 chrono van eveneens 2,9 seconden en 330+ km/u topsnelheid. Met een bijna identiek Belgisch prijskaartje van 287.945 euro (in basisvorm!) bewijst de Ferrari 296 GTB opnieuw zijn relevantie met de McLaren 750S.
Ben Barry van het Britse Car Magazine bracht beide kemphanen bij elkaar en zocht naar een winnaar. Maar welke geniet jouw voorkeur?
Ga je voor het origineel in de vorm van de iconosche Ferrari Enzo of verkies je de elegante (en meer exclusieve) Maserati MC12?
Als ultiem (?) eerbetoon aan hun gelijknamige oprichter kwam Ferrari in 2002 met de Enzo. Toen al benadrukte de marketingdienst graag de aanwezigheid van innovatieve F1 technologie zoals het veelvoudig gebruik van koolstofvezel, geautomatiseerde handbak, keramische remschijven en actieve aerodynamica. Liefhebbers keken toch voornamelijk naar het imposante lijnenspel en de 6.0-liter V12 benzinemotor. Met 660 pk / 657 Nm goed voor een 0-100 km/u sprintje in 6,6 seconden en topsnelheid van 335 km/u.
Bij de onthulling werd er gesproken over maximaal 400 stuks. Finaal zouden er toch 500 exemplaren geproduceerd zijn in Maranello. Toen met een Belgisch prijskaartje van een dikke 550.000 euro (in basisvorm), momenteel moet je hiervoor ongeveer 3 miljoen euro ophoesten.
In 2004 wou Maserati zéér graag deelnemen aan het FIA GT kampioenschap … al hadden ze hiervoor geen straatlegaal homologatiemodel ter beschikking. En dus keken ze eens vriendelijk naar hun amici bij Ferrari. Nadien mochten ze de technische basis van de Ferrari Enzo gebruiken voor hun Maserati MC12 vlaggenschip dat zowel langer, breder als iets lager werd. En misschien zelfs knapper in die iconische wit-blauwe kleurstelling! Desgewenst kon je er ook een targa van maken door de dakpanelen te verwijderen.
De V12 werd tot 630 pk gekieteld, misschien daarom dat Maserati er maar liefst 800.000 euro voor durfde te vragen. Vandaag de dag lijkt de MC12 wel de betere investering want er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Nadien volgden er nog 12 MC12 Corse circuitwagens. Bij Ferrari was dat ook het geval met de hardcore Enzo FXX.
In de super/hypercarhemel Romans International (onder Londen) hebben ze zowel een Ferrari Enzo als Maserati MC12 te koop staan. Welke Italiaanse volbloed is jouw favoriet?
Wie werpt zich op als dé perfecte GT, de Aston Martin DB12, Ferrari Roma of toch de Maserati GranTurismo?
Wie op zoek is naar “een wagen die perfect gemaakt is om grote afstanden op hoge snelheid af te leggen” komt al snel in het GT (Gran Turismo / Gran Tourer) segment uit. De gelijknamige Bentley is daarvan een schoolvoorbeeld. Maar ook zeker de Ferrari Roma die er met de Aston Martin DB12 en Maserati GranTurismo twee te geduchten concurrenten bijheeft.
De Ferrari Roma draait al mee sinds begin 2020 en kreeg recentelijk een dakloze Roma Spider evenknie. Beiden zijn voorzien van een heerlijk lijnenspel, modern interieur en 3,9-liter V8 benzinemotor met 620 pk. Goed voor 0-100 km/u sprint in 3,4 seconden. Al draait het hier vooral om het la dolce vita karakter (ipv rasechte prestaties) als we de Italianen mogen geloven… Reken op gemakkelijk 200.000 euro nieuwprijs!
De Aston Martin DB12 mogen we dan weer gerust zien als een opgewaardeerde DB11. De nieuwe (heerlijke!) looks en moderner interieur zijn duidelijke pluspunten terwijl het verlies van de V12 uitvoering toch wel jammer is. De DB12 rekent nu op een 4.0-liter AMG V8 met 680 pk waarmee je in 3,5 seconden naar 100 km/u knalt. Toch na het ophoesten van 232.000 euro. Of iets meer als je voor de DB12 Volante gaat.
De herkenbare looks doen anders vermoeden maar dit is effectief eeb gloednieuwe Maserati GranTurismo! Na een carrière van 163 jaar werd de Maserati sportwagen grondig gemoderniseerd met veel meer luxe, comfort en technologie. Op motorisch vlak werd de luidkeelse Ferrari V8 ingewisseld voor een inhouse 3.0-liter V6 Nettuno exemplaar. Goed voor 490 pk (GranTurismo Modena) of 550 pk (GranTurismo Trofeo) in ruil voor minimaal 182.600 euro of 227.300 euro!
In sombere weersomstandigheden bracht onze gewaardeerde collega Matt Prior van Autocar de Aston Martin DB12, Ferrari Roma en Maserati GranTurismo bij elkaar voor een diepgaand vergelijk. Welke geniet nu jouw voorkeur?