Officieel: Volkswagen ID3 GTX EV 326 pk (2024)Ook de compacte Volkswagen ID3 krijgt dan toch een sportieve ID3 GTX (Performance) topversie met maximaal 326 pk.

Terwijl Volkswagen relatief snel met een aangedikte GTX kwam voor de ID4 en ID5 modellen … bleef het behoorlijk stil omtrent een eventuele ID3 GTX topversie. Zelfs nadat (toenmalige) CEO Brandstätter – zo fier als een gieter – op LinkedIn met een prototype pronkte.

Recentelijk werd de Volkswagen ID3 opgewaardeerd met een frisse neus, extra technologie/rijhulp, efficiëntere aandrijflijn én een kwalitatievere afwerking/materiaalgebruik. Maar van een GTX was er nog steeds geen spoor. Tot nu met de onthulling van de Volkswagen ID3 GTX en ID3 GTX Performance.

De ID3 GTX heeft een 286 pk / 545 Nm sterke elektromotor op de achteras. Daarmee sprint je in 6 seconden naar 100 km/u wat net iets sneller is dan de vernieuwde Golf GTI. De ID3 GTX Performance topversie (van de topversie?!) is nog steeds achterwielaangedreven en heeft 326 pk / 545 Nm ter beschikking. Hiermee zit je in 5,6 seconden aan 100 km/u. De ID3 GTX Performance haalt maximaal 200 km/u wat 20 km/u méér is dan de ID3 GTX. Een 84 kWh accupack biedt ongeveer 600 km rijbereik. Snelladen lukt hier aan 175 kW (DC)!

Wie goed kijkt ziet sportieve bumpers, nieuwe (verticale) dagrijverlichting, blitse 20” velgen, subtiele diffuser en zwarte accenten. Behalve de hier geafficheerde Kings Red koetswerkkleur zijn er nog vier alternatieven voorhanden. Binnenin vinden we een overvloed aan alcantara en contrasterende rode stiknaden terug naast het grotere infotainmentdisplay (12,9”) met hedendaagse functionaliteit én ChatGTP integratie. In de bochten moet de specifieke hardware (oa dempers, stuurgevoel, stabilisatoren, …) zijn meerwaarde bewijzen.

Wanneer de sportieve ID3 zal opduiken bij de VW verdeler om de hoek is niet duidelijk. Net zoals een indicatie van de Belgische prijs (pakweg starten bij 52.000 euro?). Wie zijn hot EV hatch liever Spaans heeft kan terecht bij de technisch gerelateerde CUPRA Born VZ.