Officieel: Ford GT Mk IV 800 pk (2022)Van de blitse Ford GT sportwagen waren er al talrijke special editions, de 800 pk sterke Ford GT Mk IV circuitvariant lijkt nu toch écht de laatste te zijn.

Helemaal bovenaan het Ford Performance gamma situeert zich de GT. Een blitse sportwagen met een 3.5-liter V6 EcoBoost achterin, goed voor 660 pk. Initieel stonden er slecht 500 exemplaren op de planning. Gewoon een half miljoen euro neerleggen was niet voldoende om er eentje te bemachtigen, je moest via een sollicitatieprocedure zowaar bewijzen dat je een echte autoliefhebber (m/v/x) was. De productie werd – wegens succes – uiteindelijk verhoogd tot 1.350 exemplaren.

Stilaan komen we aan het einde van de tweede Ford GT generatie. Iets dat je gemakkelijk kan zien aan de vele special editions die passeren. Bijna allemaal verwijzen ze op een of andere manier naar de iconische #1, #2 en #3 overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans in 1966.

De Ford GT LM was vermoedelijk de laatste straatlegale special edition. Nu spreekt de Amerikaanse autobouwer van een GT Mk IV final edition. Louter voorzien voor intensief circuitgebruik (lees: niet straatlegaal) en goed voor “meer dan 800 pk”. De carrosserie werd ook langer en er prijkt achterop een gigantische spoiler. Tezamen met de vele splitters, winglets, luchthappers en volle velgen moeten deze bijdragen tot een geoptimaliseerd aërodynamisch geheel. Voor nog betere circuitprestaties dus! Specialist Multimatic installeert tevens een aangepaste versnellingsbak en ophanging.

Ford zal slechts 67 GT Mk IV exemplaren bouwen. Dat aantal verwijst uiteraard ook naar het jaar waar de vorige GT Mk IV de overwinning op Le Mans pakte! Via deze website kan je een exemplaar bestellen, toch wanneer je daarvoor ministens 1,7 miljoen dollar (exclusief taksen) overhebt. Begin 2023 worden de gelukkigen bekend gemaakt, tegen de zomer worden dan de GT Mk IV’s gebouwd en afgeleverd.