Officieel: Pagani Huayra Codalunga longtail V12 (2022)In afwachting van de gloednieuwe C10 hypercar presenteert Pagani nog vlug de Huayra Codalunga met verlengde koetswerkvorm.

Bij de verlengde S-Klasse of Ghost profiteer je van extra binnenruimte, long tail racewagens met verbeterde aero kunnen pronken. Met die basisgedachte in het achterhoofd kwam McLaren ondermeer met een straffere 675LT en 765LT. En Pagani heeft nu de Huayra Codalunga wat in het Italiaans voor “lange staart” staat (vrije vertaling). Dit dankzij 34 cm extra in de lengte!

Daardoor oogt de Pagani Huayra Codalunga ietwat scheefgetrokken, zeker nu we na 10 jaar het design van de klassieke Huayra wel konden appreciëren. Horacio himself is wél enthousiast en spreekt van “lijnen die nog eleganter zijn” en “door de wind gestreeld”. De vierdelige sportuitlaat zorgt voor een beklijvende soundtrack terwijl de vleugeldeuren ook nog steeds voor de nodige blingbling zorgen.

De Huayra Codalunga krijgt een aangepaste variant van de gekende 6.0-liter twinturbo V12 AMG mee. Goed voor 840 pk en 1.110 Nm die richting de achteras vloeien! Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven maar zullen ongetwijfeld “volstaan”.

Slechts vijf Huayra Codalunga exemplaren worden er gebouwd. Eentje daarvan is voor de toegewijde klant die drie jaar geleden met het plan voor een degelijke bolide kwam opzetten. De kostprijs ligt rond de 7 miljoen euro!

Laat nu die C10 opvolger maar komen Pagani!