Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance Concept EV (2022)In navolging van de veelbelovende Mission R Concept komt Porsche nu met 718 Cayman GT4 ePerformance als voorbode op een zuiver elektrische opvolger.

Met de indrukkende 718 Cayman GT4 RS lijkt de huidige generatie Porsche 718 op zijn einde te lopen. Mits uitzondering van eventuele special editions staat er normaal gezien enkel nog een soortgelijke 718 Spyder RS op de planning. Toch is Porsche al druk bezig met een opvolger … die voorzien zal zijn van een zuiver elektrische aandrijflijn!

Een EV sportwagen lijkt op papier behoorlijk tegenstrijdige, onder meer gezien het stevige gewicht en fluisterstille karakter. Toch liet Porsche met de Taycan al zien dat het perfect in staat is om het sportieve DNA te kunnen implementeren in 100% elektrische wagens.

Met de Mission R Concept hadden al alvast een interessante designstudie. Die krijgt nu het gezelschap van een 718 Cayman GT4 ePerformance uitvoering! Die rekent niet op de befaamde zescilinder maar wel op twee elektromotoren. Goed voor meer dan 600 pk of zelfs 1.088 pk in kwalificatiemodus! Daarmee is hij alvast even snel al de 911 GT3 Cup racebolide!

Deze 718 Cayman GT4 ePerformance is voorzien van een 900V boordnet dat snellaadsnelheden (!) van maximaal 340 kW toelaat. Aan de juiste laadpaal laad je zo van 5% naar 80% batterijcapaciteit in 15 minuten.

Het ePerformance prototype staat eveneens op het chassis van de 718 GT4 Clubsport variant, wel werd hij maar liefst 14 centimeter beter. Inzake materiaalgebruik ligt de focus uiteraard op lichtgewicht materialen, ondermeer met natuurlijk vezels.

Eind juni verschijnt de Cayman GT4 ePerformance op het Goodwood Festival of Speed. Nadien is het uitkijken naar pakweg 2024 voor een zuiver elektrische Porsche Boxster en Cayman.