Officieel: Mercedes EQS SUV EV X296 (2022)Mercedes voegt zoals verwacht een zuiver elektrische EQS SUV toe aan haar gamma, voorzien van maximaal zeven zitplaatsen en véél luxe/comfort.

Na de EQA, EQB, EQC, EQE, EQS en EQV is er nu ook een EQS SUV. Zoals de naam doet vermoeden is het een verhoogde variant van de EQS (+20 cm). Qua formaat komt de EQS SUV in de buurt van de GLS, beiden zijn trouwens met maximaal zeven zitplaatsen te verkrijgen!

De EQS luxelimousine is hét toonbeeld van efficiëntie met zijn aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerkvorm. Dat is minder gemakkelijk te evenaren bij een potente SUV… Toch zien we geen échte verrassingen in de EQ designsaus die Mercedes over de stoere EQS SUV giet. Naast de nodige koetswerkkleuren is er keuze tussen 20” à 22” lichtmetalen velgen.

Binnenin vinden we een aangenaam interieur met een hoogstaande afwerking en knappe materialen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering krijg je het gigantische MBUX Hyperscreen … of gewoon een infotainmentsysteem à la EQE en S-Klasse. Voor de passagiers achterin zijn er ook een resem schermen beschikbaar.

De Mercedes EQS SUV komt optioneel met een 3e zitrij en zo maximaal 7 zitplaatsen. De 2e zitrij is elektrisch verschuifbaar (13 cm). Afhankelijk van de zetelconfiguratie is er plaats voor 195 à 2.100 liter bagage in de koffer. Bijzonder knap … al doet de GLS met maximaal 2.400 liter wel beter!

Mercedes EQS SUV komt er eerst als 450+ en 580 4MATIC

Bij de lancering is er een EQS450+ SUV (361 pk / 568 Nm) beschikbaar, voorzien van één elektromotor op de achteras (lees: achterwielaandrijving). Het topmodel wordt initieel de EQS580 SUV (545 pk / 858 Nm) met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Of er een EQS SUV AMG op de planning staat is niet duidelijk. Het potentieel van een nog luxueuzere EQS SUV Maybach variant is groter.

De accupack is maar liefst 107,8 kWh groot wat voor een riant rijbereik moet zorgen. Specifieke WLTP cijfers werden nog niet vrijgegeven, Mercedes spreekt wel al van “meer dan 600 km”. Snelladen lukt met een krachtige snellader aan maximaal 200 kW (DC). Aan een klassieke laadpaal of Wallbox wordt het 11 kW of 22 kW (AC).

Luchtvering is sowieso aanwezig en moet voor een hoogstaand comfortgehalte zorgen. Naast de klassieke Eco, Comfort, Sport en Individual biedt de Dynamic Select rijprogrammaschakelaar ook een aangepaste Offroad modus. Toch wanneer er een 4MATIC badge achterop prijkt! Achterwielsturing (4,5°) zorgt voor meer stabiliteit en wendbaarheid, mits opleg wordt dat zelfs 10°!

Gezien het formaat/voorkomen mag het niet verwonderen dat Mercedes de EQS SUV in Amerika (Alabama) zal produceren. De eerste exemplaren moeten nog voor het einde van het jaar geproduceerd worden. De Belgische vanafprijs zal vermoedelijk rond 130.000 euro schommelen.