Officieel: Volkswagen ID. Buzz + ID. Buzz Cargo EV (2022)Volkswagen heeft het doek getrokken van de zuiver elektrische (en zeer functionele) ID Buzz, een directe hommage aan de iconische Bulli.

Al jaren spreekt Volkswagen van een elektrische Bulli, een funky conceptmodel stond zelfs op het Autosalon van Brussel 2020. Nu is het eindelijk zo ver en krijgen de ID.3, ID.4 en ID.5 het gezelschap van de praktische ID. Buzz MPV! Voor professioneel gebruik is er een ID. Buzz Cargo voorhanden als “Van” of met twee/drie zitplaatsen.

Op visueel vlak leunt de gloednieuwe ID. Buzz goed aan bij de nieuwe Multivan (T7), hetzij met de futuristische ID designsaus erover. Ook hier kan je opteren voor diverse (duotone) kleurstellingen en velgen. Behalve historisch correct is het design ook behoorlijk aërodynamisch wat dan weer een gunstige invloed heeft op het verbruik/rijbereik. Wel is de nieuwkomer iets korter (26 cm om precies te zijn) dan de Multivan. De wielbasis is met 3 meter nog steeds riant, dit dankzij het vernuftige MEB platform voor zuiver elektrische wagens. En dat resulteert in goed nieuws voor de binnenruimte.

Initieel zijn er vijf zitplaatsen voorhanden, later volgt er nog een XL variant met meerdere zitplaatsen (6 à 7) en verlengde wielbasis! Als vijfzitter kan er 1.121 liter bagage mee, met de zetels plat loopt het laadvolume op tot 2.205 liter! De relatief compacte draaicirkel (11,1 meter) zorgt dan weer voor een wendbaar geheel, zeker in een stedelijke omgeving.

Uiteraard wil dit “VW busje” van de 21ste eeuw ook modern zijn. Naast hedendaagse rijhulp/veiligheid (Matrix LED verlichting, Travel Assist, Park Assist Plus, …) is er ook een pak technologie aan boord. Denk aan een 5,3” Digital Cockpit naast een 10” (of 12”) infotainmentsysteem met alvast DAB+ en draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit. Volkswagen is ook bijzonder fier op de LED sfeerverlichting met 10 kleuren … of 30 mits opleg.

De eerste motorisatie/uitvoering van de Volkswagen ID. Buzz is 204 pk / 310 Nm sterke variant met achterwielaandrijving. Een nul-naar-honderd tijd werd niet vrijgegeven, wel dat je maximaal 145 km/u kan rijden. Later zullen er ongetwijfeld nog (vierwielaangedreven) varianten volgen!

Hoeveel rijbereik de 82 kWh accupack (77 kWh netto) biedt wordt momenteel nog geverifieerd/gehomologeerd, vermoedelijk zal dat rond de 400 à 450 km liggen. Laden kan op gelijkstroom met 11 kW (AC), met een supersnel laadpunt moet het aan maximaal 170 kW (AC) lukken. Daardoor volstaan 30 minuten ipv 8 uur voor een volledige laadbeurt. Ook kan deze Buzz bi-directioneel laden waardoor je energie kan teruggeven, bijvoorbeeld aan het net, huis of camper.

De CO2 neutrale ID Buzz productie werd toegewezen aan de VW fabriek van Hannover (Duitsland) waar al jaren ook de Transporter en Multivan geproduceerd worden. De marktlancering zou nog dit jaar plaatsvinden. In specifieke (maar onbepaalde) landen openen de bestellijnen reeds in mei. Of België daarbij is moet nog duidelijk worden net zoals een prijsindicatie.