Officieel: Volkswagen Multivan T7 (2021)De nieuwe Volkswagen Multivan (T7) mag dan nog zeer herkenbaar lijken, toch is bijna grondig gemoderniseerd. En voor het eerst beschikbaar als eHybrid plug-in hybride.

Voor luxueus personenvervoer, avontuurlijke lifestyle (weekend) activiteiten of als praktische gezinswagen, de Multivan is van alle markten thuis. En dit sinds 1985.

De zevende generatie Volkswagen Multivan (T7) staat op het modulaire MQB platform en breekt daarvoor ietwat met zijn utilitaire Transporter evenknie. Dankzij het nieuwe platform is er (nog) meer binnenruimte en rijcomfort voorhanden net zoals stabiliteit.

Opnieuw zijn er twee lengtevarianten (4,97 meter of 5,17 meter) beschikbaar, beiden zijn langer, breder én lager dan voordien. Dat laatste moet voor (iets) minder stress zorgen in lage parkeergarages.

Binnen het riante VW gamma moet de Multivan het gemis van de Touran en Sharan compenseren. Visueel oogt het geheel zeer herkenbaar, toegankelijk, fris en naar hartenlust te personaliseren. Denk aan duotone koetswerkkleuren, panoramisch glazen dak, LED sfeerverlichting, chroom accenten, intelligente/krachtige IQ.Matrix LED koplampen, 360° camera en een 840W Harman Kardon audiosysteem.

Méér dan 4.000 liter bagagevolume!

Met maximaal zeven (verplaatsbare/uitneembare) zitplaatsen, uitklapbare tafel, handige schuifdeuren, resem opbergvakken en 469 tot 4.053 liter bagageruimte is het praktisch gebruiksgemak nog steeds een van dé troeven van de Multivan. Tevens is hij standaard uitgerust met de Digital Cockpit, het Ready 2 Discover infotainmentsysteem en de geconnecteerde We Connect diensten.

Pas later komt de 2.0 TDI turbodiesel (150 pk of 204 pk) en 4Motion vierwielaandrijving, initieel draait het om de voorwielaangedreven 1.5 TSI (136 pk / 220 Nm) en 2.0 TSI (204 pk / 320 Nm) benzinevarianten. Standaard met de zeventraps DSG automaat.

Zuinige en fiscaal aantrekkelijke eHybrid plug-in hybride

Gloednieuw is de Multivan eHybrid plug-in hybride die (net zoals de Passat eHybrid) 218 pk / 350 Nm aan de vooras levert. Dit dankzij de innige samenwerking van een 1.4-liter TSI benzinemotor, elektromotor en 13 kWh lithium-ionbatterij. Goed voor een zeer beperkt praktijkverbruik en zuiver elektrische autonomie van 50 km. In 2022 volgt een zuiver elektrische ID.Buzz variant.

Het gamma veiligheid en rijhulpsystemen werd aanzienlijk uitgebreid met maximaal 20 mogelijke hulpmiddelen. De standaarduitrusting omvat alvast noodremfunctie, Car2X, Lane Assist en cruise control. Met de optionele IQ.Drive Travel Assist combineer je adaptieve snelheidsregeling, verkeersbordenherkenning en rijstrookassistentie.

De lancering is voorzien voor “de tweede helft” van 2021.

Lees hier onze rijtest met Volkswagen Multivan 2.0 TDI (T6.1)!