Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)Een volwaardige auto zouden we het niet direct noemen maar de guitige Citroën Ami komt wel als innoverende mobiliteitsoplossing in een stedelijke omgeving.

In 1961 had Citroën alreeds een Ami in de aanbieding (ook wel 3CV genoemd), een ruime(re) gezinswagen met een aantrekkelijk prijskaartje. Dit kon voornamelijk omdat de basis van de iconische 2CV overkwam en zo de kosten beperkt werden. Anno 2021 hergebruikt Citroën die benaming voor een zuiver elektrische en vooral super compacte elektrische stadswagen. Volgens de Europese regelgeving is zo’n quadricycle officieel een vierwielige motorfiets (“brommobiel”) hoewel het toch tot de automobiel wordt gerekend.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Inderdaad. Zowel de voorkant als de achterkant van de Ami is identiek, kwestie van het productieproces in Marokko te vergemakkelijken. Ook de deuren zijn identiek waardoor het exemplaar aan bestuurderszijde opent zoals bij een Rolls Royce! De schattige/kleine klapraampjes zijn een direct eerbetoon aan de legendarische 2CV.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Met slechts 2,4 meter in de lengte, 1,39 meter in de breedte en 1,52 meter in de hoogte is de binnenruimte beperkt. De Citroën Ami heeft plaats voor slechts twee inzittenden, enkel de stoel van de bestuurder is bovendien in de lengte verschuifbaar. Maar met de grote glasoppervlakte (inclusief een riant panoramadak) krijg je wel de nodige lichtinval wat het ruimtegevoel versterkt. Bagageruimte is niet voorzien, een klassieke reiskoffer past wel aan de voeten van de passagier. Voor handtassen en dergelijke zijn handige bevestigingshaken voorzien, kleine prullaria kan je kwijt in de deuren en achter de zetels.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Interieur

Desondanks de guitige vormgeving aan de buitenkant oogt het interieur behoorlijk sober. Deels door het gebruik van harde kunststof en het ontbreken van een volwaardig dashboard. Een klein LCD display doet dienst als tellerpartij en daarnaast zijn er slechts een handvol (ruim gerekend) bedieningselementen terug te vinden.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Ook aanwezig: een handige houder (inclusief USB poort) voor je smartphone die via een Bluetooth koppeling dienst doet als navigatie en multimedia. Enkel via de DAT@MI app krijg je allerhande nuttige informatie te zien zoals de actieradius, kilometerstand, onderhoudswaarschuwingen en nabijgelegen laadpunten.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Personalisatie is het toverwoord om nog méér/beter aandacht te genereren in het straatbeeld. Naast een basisversie (Ami) is er ook een POP (mét spoiler) en VIBE (mét dakrails) uitvoering terwijl je met de Orange, Blue, Khaki en Grey kits zowaar zelf kleurrijke accenten kan aanbrengen. Denk aan wieldoppen voor de 14” velgen, opbergvakken, deurnetten en stickers! Speciaal voor utilitaire/professionele behoeftes is er ook een Ami Cargo variant met 400 liter laadvolume in de passagierszone (met scheidingswand).

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

0-45 km/u sprintjes in meer dan tien seconden!

De Ami is voorzien van een 8 pk / 46 Nm sterke elektromotor die zijn vermogen richting de voorwielen stuurt. Prestatiecijfers geeft de Franse autobouwer niet vrij, enkel dat de topsnelheid gelimiteerd werd op 45 km/u. Of als het eventjes bergaf gaat zelfs 53 km/u!

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Met het oog op een maximale – en vooral functionele binnenruimte – werd de 5,5 kWh lithium-ion batterijpack verwerkt in de bodem. Dat is ook positief voor het zwaartepunt/rijgedrag. Opladen kan enkel aan een 230V stopcontact, reken daarvoor drie uur. De actieradius van 75 km (WLTP) moet volstaan voor een hoop stedelijke verplaatsingen. Verbruikscijfers worden nergens geafficheerd.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Rijgedrag Citroën Ami

Deze Franse vriend heeft eigenlijk alleen maar bestaansrecht in het stadscentrum, bij voorkeur in zone 30’s. Daar is hij een alternatief voor andere brommobielen of zelfs scooters/brommers, zeker bij regenweer. Dankzij de ver uiteen geplaatste wielen biedt de Ami ook de nodige stabiliteit terwijl de zichtbaarheid rondom prima is. Parkeren is ook een fluitje van een cent dankzij het compacte formaat. De kleine draaicirkel (7,2 meter) benadrukt nogmaals zijn stedelijke inborst.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

In tegenstelling tot andere Double Chevron producten is de demping hier eerder stijf/stug te noemen. Oneffenheden worden namelijk niet altijd goed geabsorbeerd. Het stuurwiel is onbekrachtigd (lees: stevig werken) maar communiceert duidelijk. En dankzij de ogenblikkelijke EV krachtontplooiing voelt de fluisterstille Ami best vlot aan. Toch binnen de eerdergenoemde stadsmuren. Erbuiten heb je niets te zoeken!

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Dankzij beperkte remenergierecuperatie gaat er zo weinig mogelijk energie verloren en kan je gebruik maken van het aangename one pedal driving principe. Al bieden de reguliere remschijven het nodige vertrouwen in situaties waar er (nakend) onheil dreigt. Hedendaagse rijhulpmiddelen zoals ESP en ABS zijn wel nergens te bespeuren.

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Prijzen en concurrentie

In Frankrijk mag je vanaf 14 jaar de openbare weg op met een Citroën Ami, bij ons moet je ministens 16 jaar zijn en over een rijbewijs AM beschikken. Bestellen doe je voornamelijk online … of in de lokale Fnac! De basisprijs ligt op 7.290 euro (Ami) terwijl de topversies respectievelijk op 8.190 euro (My Ami POP) en 8.690 euro (My Ami VIBE) liggen. Mits opleg kan je de Ami rechtstreeks aan huis laten bezorgen, kosteloos ophalen bij de lokale Citroën verdeler kan uiteraard ook. Oldschool! Bij mobility provider free2move (in Frankrijk) is de Ami ook per minuut, per uur of per dag te verkrijgen. Op termijn lijkt dat ook hier een interessant businessmodel (zoals deelfietsen/steps/auto’s).

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Veel concurrentie heeft de Citroën Ami nieuwkomer momenteel niet. Qua formaat/concept/uitstraling is er de Smart ForTwo EQ (135 km rijbereik, vanaf 24.000 euro) maar die is veel duurder en “meer” auto. Aixam is specialist inzake brommobielen en die hebben een e-City (100 km rijbereik, vanaf 14 870 euro) in de aanbieding. Ook een Renault Twizy E-TECH (100 km rijbereik, vanaf 12.410 euro,) komt ietwat in de buurt. Inzake scherp(st) geprijsde EV moet de Ami het opnemen tegen de Dacia Spring crossover (230 km rijbereik, vanaf 16.990 euro).

Conclusie

Ja, de zuiver elektrische Citroën Ami ziet er een beetje vreemd/gek/funky uit. En neen, het is geen alternatief voor je blitse EV of hippe SUV. Wel is het perfect voor stedelijke verplaatsingen wanneer wandelen geen optie is, bijvoorbeeld met wat bagage of bij regen. De Ami is groter/ruimer dan het lijkt maar echt praktisch of comfortabel kan je hem niet noemen. Wel vlot en wendbaar, toch wanneer je binnen de stad blijft. En dan is een rijbereik van 75 km meer dan voldoende!

Gezien de autosector en diens consument zo ingrijpend aan het veranderen is willen we de Citroën Ami niet volledig afbreken. Als volwaardige auto heeft hij een hoop (logische) gebreken, als “innoverende mobiliteitsoplossing” biedt hij een hoop voordelen. Zeker met toegankelijke huurformules zoals in Parijs. Niet tegenstaande dat het behoorlijk wennen is als de Citroën Ami opduikt in het straatbeeld, laat staan ermee rijden…

Overzicht:
+ Schattige vormgeving
+ Perfect voor stedelijke (regenachtige) verplaatsingen
+ Vlotte prestaties (binnen een zone 30)
+ Ruim(er dan je zou denken)
+ Riant rijbereik (75 km)
+ Laadtijden
+ Scherpe prijs

? Gek of geniaal

– Spartaans (zowel qua demping als het sobere interieur)
– Geen kofferruimte

Rijtest: Citroen Ami EV 8 pk 75 km (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie citroën.be!