Rijtest: Citroen DS5 Hybrid

Rijtest Citroen DS5 Hybrid
Als hybride aandrijving dan toch een toekomst zou hebben, komt de Citroen DS5 Hybrid heel dicht in de buurt om het totaalpakket bijzonder goed te brengen. 

Met het einde van de C6 productie zat Citroen een beetje zonder topmodel. De DS3 deed wel zijn best met de goede verkoopcijfers, maar dat was een volledig ander segment om de groten der Franse natie te kunnen vervoeren met gepaste stijl. Toen de iets grotere DS4 ten tonele kwam was die ook niet echt weggelegd voor die plechtige taak, het moest toch nog iets groter en vooral beter! Enkele jaren later werd het doek van de DS5 gehaald en iedereen met het hart op de juiste plaats was unaniem akkoord, de designers hadden hun creative technologie baseline terug alle eer aan gedaan.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Allemaal goed en wel om een parel van een wagen te ontwerpen met een leuke snoet en een bijzonder unieke koetswerkvorm, maar toch is er meer nodig om te kunnen meespelen op het hoogste niveau. Een hybride motorisatie is dan een logische keuze, zeker als je die samen kunt ontwikkelen met concerngenoot PSA die de primeur kreeg met de 3008 en 508 HYbrid4. Nadat de kinderziektes verholpen waren kon de DS5 met zijn krachtigste diesel geïntroduceerd worden aan het Hybrid4 systeem dat indien nodig de achterwielen apart aandrijft voor een beperkte actieradius. Hybrides hebben nog altijd een speciaal imago bij de rasechte autoliefhebbers, maar diegene met een leasebudget kijken verder dan het aantal pk’s. Met een opgegeven verbruik van slechts 3,9 liter en een CO2 uitstoot van 91 g trek je in geen tijd aandacht.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Wie wil er nu niet rijden met een sublieme creatie die ieders aandacht trekt op een positieve manier. Deze uit de kluiten gewassen premium versie van de C5 kreeg een volledig nieuw uiterlijk, al herkennen we hier en daar enkele stijlinvloeden van de andere modellen uit de DS lijn. Dankzij de verdonkerde B en C stijl lijkt de wagen zelfs op een Coupe, maar niets is minder waar. De 18″ velgen zijn specifiek ontworpen voor de DS5 Hybrid, maar zoals vaak kan je ze krijgen voor een meerprijs op gelijk welke motorisatie.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid Rijtest Citroen DS5 Hybrid

De doorlopende lichtblokken en de lange chromé sierstrips geven de voorzijde iets potsierlijk, terwijl aan de achterkant de subtiele spoiler en de 2 uitlaten de aandacht trekken. Als we die eens goed onderzoeken zien we een slordig designfoutje, maar niemand zal daarover vallen. De combinatie van de parelmoerwitte koetswerkkleur met de zwarte accenten maakt van de DS5 Hybrid een prachtig geheel, terwijl we vaak hopen op een toch iets meer kleurrijke testwagen. Mocht je ook die kleuren verkiezen kan je opteren voor Hurricane Grey, Galena Grey, Perla Nera en dergelijke, al raden we je toch aan om de Hicory bruintint links te laten liggen.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Als we de grote deuren openen voelen we ons stante pede de koning ter rijk. Zowel voor- als achteraan vinden we kwalitatief afgewerkte lederen zetels – mét geheugenfunctie – die verwarmd kunnen worden, vooraan kunnen we ze in zowat alle mogelijke richtingen verplaatsen om zo een ideale zitpositie te vinden. Eens we die gevonden hadde,n moesten we echt lang nadenken waarvoor we ons zitcomfort wilden opgeven. De Fransen staan al langer bekend dat ze een comfortabel interieur kunnen bieden. De meterset is voorzien van 3 digitale schermen die bijzonder scherp voor de dag komen, allen bieden ze de gepaste informatie aan.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid Rijtest Citroen DS5 Hybrid

De middenconsole is dan weer verticaal uitgezaaid over de lengte en is voorzien van geborsteld aluminium met chromen accenten. Het analoge klokje lijkt eerst wat af te steken ten opzichte van de grote brok hedendaagse technologie, maar na verloop van tijd konden we het steeds meer en meer appreciëren. Zeker bij duister wordt het verlicht met een aangename paarse gloed, waar blijven ze het toch halen. Daarnaast werkt het grote multimediascherm naar behoren anno 2013 en tovert zonder enige moeite de navigatie of het hybrideverbruik tevoorschijn met een eenvoudige touch aan het scherm.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Daarnaast vinden we enkele leuke features waardoor menig passagier bijzonder enthousiast werd over onze Citroën. Zo werd de raambediening centraal geplaatst en konden we met een mooi afwerkte schakelaar een specifieke rijmodi selecteren. De versnellingspook is aan de kleine kant, maar dankzij de gerobotiseerde versnellingsbak blijven de manoeuvres hiermee beperkt. Bovenaan vinden we eenzelfde bedieningspaneel voor de bediening van beide zonnedaken en de positionering van de head up display. Dit systeem projecteert de belangrijke rij-informatie op een schermpje voor de vooruit, pal voor de bestuurder waardoor zijn aandacht gefocust blijft op het wegdek.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Naast een mooi assortiment diesel- en benzinemotoren is deze Hybrid de 3e keuze binnen het DS5 gamma van Citroën. De 2.0-liter viercilinder levert een gecombineerd vermogen van 200 pk, waarvan er slechts 37 op een groene manier verwerkt worden. Met 400 Nm en een sprinttijd van slechts 8,4 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand lijkt de DS5 Hybrid op papier snel genoeg, al lijkt het gevoelsmatig wat minder door de schakelsnelheid van de automaat. Je kan hem een handje helpen met de schakelflippers achter het stuur, maar een echte circuitkoning zal de 1.660 kilogram wegende Citroën nooit worden.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

De koffer slikt in normale configuratie tot 325 liter bagage onder de hoedenplank, al kan je die nog verwijderen en de achterbank plat leggen om zo de laadcapaciteit te vergroten. De ophanging is altijd een van Citroen’s paradepaardje geweest, enkel jammer dat ze wat steken laten vallen bij hun nieuwste topmodel. Omdat de DS5 gebaseerd is op de DS4 en die dan weer op de C4 was het onmogelijk om de befaamde hydropneumatisch ophanging uit de C5 en de C6 te installeren. Zeker als het wegdek aan de mindere kant is stuit de Citroen ietwat te veel, al nemen de 18″ velgen ook wel wat schuld op zich.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Waar de groene beleving bij pakweg een Toyota Prius gebaseerd is op zo weinig mogelijk benzine te verbruiken, wil de hybride aandrijflijn van de DS5 Hybrid de dieselmotor liever bijstaan en de overtollige energie opslaan op het moment dat het mogelijk is. Wanneer de wagen dan wat minder energie nodig heeft, zoals bij het starten of rustig cruisen door de stad/woonwijk, wordt er gekeken door een superslimme computer of de energie niet van de batterij kan komen. Hierdoor kan je met de aandrijving op de achterwielen jezelf emissieloos en vooral fluisterstil verplaatsen van A naar B. Vaak tot grote verschikking van de zwakke weggebruiker als gevolg.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Met de rijmodus schakelaar kan je dit geheel automatisch laten verlopen, of je kiest voor een constante 4×4 aandrijving. Je kan ook voor de zEV – zero emission vehicle – modus gaan tot 60 km/u voor kortere verplaatsingen van maximaal 4 km (indien de batterij voldoende capaciteit heeft). Citroen geeft hierdoor zelf een gemiddeld verbruik van slechts 3,9 liter op en desondanks we écht ons best deden geraakten we niet onder de 5,7 liter. Eenmaal opgegeven om ons voor te doen als een groene ridder, steeg het verbruik zelfs naar een kleine 7 liter. Vrij aanvaardbaar voor een wagen van dit kaliber, maar toch mijlenver van het opgegeven verbruik zelfs al reden we elke mogelijke seconde emissievrij die beschikbaar was. De topsnelheid ligt ergens boven de 200 km/u en met een brandstoftank van 60 liter zou je zonder problemen een grote actieradius moeten kunnen verzilveren.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Het DS5 gamma van Citroën is met de Hybrid versie nu zo goed als compleet. We vinden diverse krachtbronnen terug aan beide zijdes van brandstofland met vermogens tussen de 113 pk en 200 pk, je kan kiezen voor zowel een handgeschakelde als automatische versnellingsbak én ook voor de leasemarkt heeft Citroën enkele fiscaal geoptimaliseerde Business editions klaar staan. Ook qua uitrusting kan je kiezen uit diverse uitrustingsniveau’s in stijgende volgorde: Chic, So Chic, Sport Chic en Pure Pearl. De basisprijs varieert tussen €30.800 en €48.200, waarmee de DS5 zijn vel als topmodel vrij duur verkoopt. Mocht je jouw DS5 nog wat willen verfijnen, kan je nog opteren voor een leuke koetswerkkleur (€700), een lederen interieur (€1.400), 19″ designvelgen (€650) of direct gaan voor het Safety Pack (€520) of het Alarm Pack (€450).

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Als we een goede concurrent moeten zoeken voor deze unieke Citroën zijn we ook wel even zoet. De Volvo V60 Plug In komt heel dicht in de buurt, maar brengt een volledig ander hybride verhaal én bovendien is de beperkte serieproductie al een tijdje uitverkocht. De Toyota Prius en Honda Insight zijn misschien wel de bekendste hybrides, maar zitten toch nog in een andere (prijs)klasse en hebben heel wat minder flair. De Kia Optima Hybrid komt ook heel dicht in de buurt, al verkiest die benzine waar de DS5 Hybrid het doet met diesel. De HYbrid4 broertje Peugeot 508 RXH komt dan misschien wel nog het dichtst in de buurt, maar van echte concurrentie kan je dan niet meer spreken.

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Conclusie

De Citroën DS5 Hybrid is de kers op taart van het DS5 gamma. Met zijn bijzonder uniek design verovert hij menig hart, al is de hybride aandrijflijn veel minder groen dan hij op papier laat uitschijnen. Het gemis van de befaamde hydropneumatisch ophanging uit de C5 en C6 is des te groot als je over het Belgische wegdek zoeft, al voel je jezelf als een koning ter rijk wanneer je binnenin mag plaatsnemen. Vooraan heerst er een uniek cockpitgevoel met de leuke gadgets en de vele knopjes, al kan het prijskaartje van de DS5 Hybrid ook vrij hoog oplopen.

Overzicht:

+ Prachtige eyecatcher
+ Aangenaam interieur met leuke gadgets
+ Comfortfactor
+ Fiscaal aantrekkelijk

– Verbruik
– Ontbreken hydropneumatisch ophanging
– Prijs

Rijtest Citroen DS5 Hybrid

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Citroën DS5 Hybrid"

  1. Matt 01-08-2013 om 12:18

    Meer een gewone wagen dan een echte hybride dus. Beetje fake in mijn ogen. Mijn Ford Focus 1.8 uit 2007 verbruikt minder en komt ongveer gelijk met sportief rijgedrag. Waarom dan meer dan €30 000 uitgeven voor een hybride?
    Goed voor de lease-rijders dus, that’s it.
    Geef mij voor die prijs dan maar een Duitser.

    • BNNY 01-08-2013 om 14:43

      Het is écht een hybride in hart en nieren, maar hoe hard we ons best ook deden met ECO te rijden, het verbruik bleef toch bijzonder hoog. Echt fan van de autosnelweg is deze DS5h ook niet echt, terwijl leasers normaal gezien wel wat kilometers doen…

  2. Matt 01-08-2013 om 15:06

    Als ik echt gewoon rij op de autostrade over een lange afstand, dan schommelt de mijne rond de 6l.
    ik weet wel dat die DS5 groter en zwaarder is, maar mijn wagen is toch zonder DPF, geen eco motor met ellenlange verzetten, dus ik vind dat mooi. 6j later vind ik een nieuwe wagen die hybride genoemd wordt en 7l verbruikt niet echt een grote vernieuwing. Zeker al niet met zo’n prijzen. Ookal is hij dan luxueus afgewerkt.
    Ach ja, er moet voor ieder wat wils zijn hé. 🙂

Reageer

Reactie aan het plaatsen...