Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)Voor korte verplaatsingen in Brussel (en Antwerpen) kies je uiteraard voor zo’n hippe elektrische Bird deelstep!

Na Snapchat, Facebook, Uber, Waze, Airbnb en andere moderne Amerikaanse tech innovations slaat nu ook het concept van deelsteps bijzonder hard aan in Europa. De zwart/witte Bird’s kleurden eerst Brussel en intussen ook het centrum van Antwerpen, het is (hopelijk?) maar een kwestie van tijd wanneer ze hun opwachting zullen maken in andere grote centrumsteden (Gent, Leuven, Hasselt, …).

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

De elektrische deelstep is de perfecte oplossing voor “last mile” transport. Daar waar je vroeger beroep moest doen op een combinatie van fiets, tram, bus, metro of taxi om tot snel op de eindbestemming te geraken is er nu de flexibiliteit van een compacte, elektrische step. Deelfietsen (zoals Villo! in Brussel en Velo in Antwerpen) lenen zich hiervoor eveneens maar hanteren striktere gebruikersvoorwaarden en zijn dus minder flexibel. Zo mag je de elektrisch Bird deelstep overal achterlaten binnen het stadscentrum! Met een geïntegreerde GPS tracker kunnen ze perfect mee volgen wat je allemaal uitspookt, kwestie van niet direct de cowboy uit te hangen.

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Om je veiligheid te garanderen is de topsnelheid van een Bird gelimiteerd op 18 km/u en met een volle batterij geraak je maximaal 20 km ver. Waneer je anderzijds constant nabij de Kunstberg in Brussel vertoeft (stijle helling, nvdr) ziet zowel het rijbereik als topsnelheid slinken. Het gebruik van een helm wordt sterk aangeraden door Bird (net zoals extra bescherming) al ben je daar uiteraard vrij in, een ongeluk in het drukke stadsverkeer is nooit veraf…

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Bird hanteert voor de deelsteps een “free floating” systeem waarbij de elektrische deelsteps tussen 7u en 22u beschikbaar zijn doorheen de stad. In de ochtend ontwaken ze – in grote getale – nabij populaire publieke hotspots, doorheen de dag kan het dus best zijn dat je even moet wandelen naar de dichtstbijzijnde Bird. Naast de natuurlijke afhankelijkheid van de weer (in de stevige regenbui raden we het gebruik af) hangt de beschikbaarheid ook sterk af van de locatie (en bijhorende events), Bird maakt zich sterk dat ze de vraag/aanbod van dichtbij opvolgen en bijsturen waar nodig!

Na de eenvoudige registratie via de smartphone app en koppeling van een actieve kredietkaart heb je toegang tot alle Bird deelsteps die veelvoudig aanwezig zijn in het stadscentrum. Op een kaart kan je de batterijstatus/rijbereik van alle nabijgelegen exemplaren raadplegen én zelfs laten tsjilpen (geluid maken) mocht de step niet zichtbaar zijn. Indien de Bird niet op de plaats is waar hij zou moeten zijn kan je dat ook doorgeven en zo de community ondersteunen. Door de QR code te scannen op het stuur ontgrendel je de Bird en ben je vogelvrij om jezelf vlot te verplaatsen. Maar wel niet op het voetpad want dat is verboden terrein, enige voorzichtigheid met betrekking tot zwakke weggebruikers, auto’s én kasseien zijn ten zeerste aangeraden.

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Net zoals elektrische wagens rijdt zo’n elektrische Bird deelstep bijna fluisterstil en accelereert hij vrij direct, afremmen gaat vanzelf (bij lossen van de “gaspedaal” op het stuur) al is er een voetrem mocht je dat nodig hebben. Verlichting (voor- en achteraan) is standaard aanwezig!

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Na gebruik mag je de Bird parkeren waar je zelf wil, zolang het maar om een vlot toegankelijke plaats gaat en niemand hindert. Bij voorkeur een fietsenrek én zeker niet in je garage/huis! Bird vraagt een foto als bewijs, kwestie om zo de kwaliteit van de community te kunnen bewaken.

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Wie wil kan zich registeren als Bird Charger en de hippe deelsteps opladen, daarvoor krijg je naast de nodige laders ook een financiële tegemoetkoming voor je energieverbruik én moeite die je doet om de Birds op te halen. Die premie stijgt wanneer je een moeilijk toegankelijk exemplaar weet te vinden, inderdaad net zoals Pokémon Go! De volgende ochtend moet je de opgeladen Bird’s mooi “vrijlaten”. De resterende Bird’s worden na 22u opgehaald en bijgeladen, in San Francisco (waar Bird het daglicht zag) zijn ze 24/24 beschikbaar.

Voor het gebruik van een Bird betaal je naast 1 euro “startgeld” per rit nog eens 0,15 euro per minuut in gebruik, voor snelle pitstops (bakker, bank, …) kan je jouw rit pauzeren zonder dat iemand anders de deelstep kan gebruiken. Gezien de efficiënte service lijkt dat een correcte prijs voor korte verplaatsingen waarbij een wandeling teveel tijd zou innemen, voor middelmatige tot langere ritten lijkt het reguliere openbare vervoer wel nog steeds de goedkoopste formule.

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

In navolging van de zwart-witte Birds zijn er intussen al een heleboel concurrenten neergestreken in België die eenzelfde service aanbieden, opmerkelijk genoeg allemaal aan dezelfde prijs. Zo zijn er Lime’s, Voi’s, Dott’s, Flash’s en Tier’s in Brussel en een verdere groei lijkt – gezien het succes – logisch, om de orde en veiligheid te bewaken zijn er duidelijke afspraken gemaakt met het stadsbestuur.

Conclusie
Wandelen is zo 2007, anno 2019 kies je voor korte verplaatsingen in Brussel, Antwerpen en hopelijk snel ook andere centrumsteden voor de elektrische deelsteps zoals Bird. Met zo’n hippe Bird ga je relatief snel en gemakkelijk van A naar B waarbij je de step mag achterlaten waar je wil. Dé perfecte “last mile” oplossing dus als alternatief voor bus, tram of (plooi)fiets. Net zoals bij andere moderne innovaties is de nodige regelgeving hier van essentieel belang om de hype goed te laten verlopen, Bird limiteerde zo – op vraag van Stad Brussel – de snelheid op maximaal 18 km/u. Dat is perfect om zowel snel van het station naar het werk te gaan als de toerist – in eigen stad – uit te hangen. Dit maximaal 20 km lang, al staat er in de kortste keren een nieuw exemplaar – met volle batterij – klaar!

Overzicht:
+ Perfect voor snelle/efficiënte korte verplaatsingen
+ Hip
+ Flexibele gebruiksvoorwaarden
+ Gemakkelijk te gebruiken
+ Milieuvriendelijk

– Veel minder leuk/aangenaam in slechte weersomstandigheden
– Enkel in Brussel / Antwerpen centrum
– Kredietkaart en smartphone is noodzakelijk

Getest: elektrische Bird deelstep (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...