Officieel: Mercedes Hyperscreen (2021)Hoe groot – en vooral hightech – wil je jouw digitaal dashboard hebben? Mercedes MBUX Hyperscreen toont alvast hoe het moet.

Met twee riante/haarscherpe beeldschermen (digitale teller + infotainment) en het steeds slimmere MBUX oogt een A-Klasse, E-Klasse en S-Klasse (inclusief hun derivaten) alreeds bovengemiddeld modern/hoogtechnologisch. Toch gaat Mercedes nu nog een (serieuze) stapje verder. In de zuiver elektrische EQS (S-Klasse EV) zal namelijk de MBUX Hyperscreen zijn opwachting maken, zie het als de volledige (!) digitalisering van het dashboard.

Mercedes MBUX Hyperscreen omvat zowel een digitaal instrumentarium, centraal gepositioneerd infotainmentsyssteem (inclusief bediening van allerhande functies) én een scherm voor de voorste passagiers. Zelfs de ventilatiemonden werden mooi geïntegreerd en voorzien van LED sfeerverlichting.

Het krasbestendige Hyperscreen geheel (56” oftewel 142 cm) bestaat uit één stuk gebogen glas! Dankzij 8 CPU’s en 24 Gb RAM moet het geheel aangenaam vlot/snel functioneren. Uiteraard is er haptische feedback beschikbaar en je kan naar hartenlust personaliseren, swipen, pitchen … en klikken. Als er geen passagier aanwezig is krijg je een screensaver (met sterretjes) op het rechterscherm te zien … al is dat ook instelbaar natuurlijk.

Via spraakcommando’s zijn ook heel wat functies bestuurbaar. Mercedes gaat er prat op dat de slimme AI (kunstmatige intelligentie) na verloop van tijd perfect je voorkeuren gaat analyseren/begrijpen. Mocht je bijvoorbeeld nooit naar de radio luisteren zal dit icoontje niet meer bij je “sneltoetsen” staan. Hyperscreen is gekoppeld aan je MBUX gebruikersaccount en daardoor dus voor iedereen (na verloop van tijd) anders.

De onthulling van de hightech – en vooral zuiver elektrische – Mercedes EQS luxelimousine (met 700 km rijbereik?) is nakende. Het Mercedes MBUX Hyperscreen zal hier optioneel (!) beschikbaar zijn, na verloop van tijd zullen andere modellen ook aan de beurt zijn.