Officieel: Bentley Flying Spur V8 550 pk (2020)Ook met een V8 in het vooronder heb je weinig (tot niets) te klagen in de nieuwe Bentley Flying Spur.

Sinds het pensioen van de Mulsanne (super-de-luxe) limousine is de nieuwe Flying Spur hét vlaggenschip van Bentley, na de lancering met 6.0-liter W12 benzinemotor is er nu ook een meer toegankelijke instapversie met 4.0-liter V8.

De Bentley Flying Spur V8 heeft voorin een vierliter benzinemotor met acht cilinders liggen, goed voor 550 pk / 770 Nm (voordien 507 pk / 660 Nm). Desondanks het leeggewicht van 2.237 kg (100 kg minder dan de W12 versie) schiet je hiermee in 4,1 seconden naar 100 km/u en bij 318 km/u bereik je de topsnelheid. Wanneer het wat rustiger mag (onder de 3.000 tr/min) kunnen er zelfs vier cilinders uitgeschakeld worden om zo het verbruik/uitstoot te dempen.

Bentley begrijpt perfect dat de strenge fiscaliteit in bepaalde landen ervoor zal zorgen dat de V8 de (enige) logische keuze zal zijn, heel veel visuele verschillen zijn er ook niet voorhanden. Behalve de badge krijg je hier vier ovalen uitlaatmonden en rode wielkapjes.

Alle nieuwigheden/gadgets die Bentley introduceerde op de Flying Spur W12 zijn uiteraard beschikbaar op de Flying Spur V8, denk aan adaptieve luchtvering, meesturende achteras, roterend infotainmentsysteem en actieve stabilisatorstangen (48V). Aan luxe en comfort uiteraard ook geen gebrek … en dat is een understatement van jewelste.

Bestellingen mag je doorgeven bij Bentley Brussels in Drogenbos. Voorzie wel voldoende budget, de Belgische vanafprijs zou rond de 200.000 euro schommelen (wat 20.000 euro goedkoper is dan de W12).