Officieel: Jaguar XF + XF Sportbrake facelift (2020)De Jaguar XF krijgt een frisse vormgeving, moderner interieur, zuinige (maar krachtigere) dieselmotor en extra gadgets.

In afwachting van een gloednieuwe generatie (volledig elektrisch?) trakteert Jaguar haar premium XF en praktische XF Sportbrake evenknie toch nog op een doordachte update. Gezien de lancering in 2015 is dat geen overdreven luxe om voldoende slagkracht te kunnen bieden tegen de (ijzersterke) Duitse concurrentie.

De Jaguar XF’s doen het vanaf nu (MY21) met een grotere grille, smalle LED dagrijlichten (zoals de F-Type en vernieuwde XE) en gewijzigde achterbumper. De toekomstige eigenaar heeft nog steeds keuze tussen een S, SE en HSE uitvoering van de XF, desgewenst in het sportiever ogende R-Dynamic uitrustingsniveau en/of Black Exterior Pack. Tevens zijn er nieuwe 18”, 19” en 20” velgen voorhanden voor wie net wat meer wil dan de standaard 17″ exemplaren.

Binnenin trekt de Britse autoconstructeur volmondig de kaart van de digitalisering. Naast een 12,3” digitale tellerpartij maakt ook het 11,4” Pivi Pro infotainmentsysteem met moderne functionaliteit zijn opwachting. Uiteraard te koppelen (standaard!) met je slimme telefoon om zo gebruik te kunnen maken van Appel CarPlay / Android Auto. Verdere updates kunnen “over the air” geïnstalleerd worden.

De reguliere XF doet het met 448 à 459 liter bagageruimte, de XF Sportbrake doet iets beter met 481 à 510 liter. Uiteraard kan je dat gemakkelijk verdubbelen door de achterbank plat te leggen. Tevens benadrukt Jaguar de kwaliteitsprogressie binnenin met hoogwaardigere materialen en een fijnere afwerking. Dankzij een krachtigere luchtfilter en Active Road Noise Cancellation moet het er bovendien properder én stiller zijn terwijl extra rijhulp/veiligheid voor nog meer gebruiksgemak/comfort zorgen.

Misschien wel dé interessante nieuwigheid hier is de nieuwe mild hybride dieselmotor, een 204 pk / 430 Nm sterke 2.0-liter viercilinder (D204). Die is 24 pk sterker dan voordien (dankjewel elektromotor en 48V boordnet!) terwijl hij zuiniger en milieuvriendelijker is. Benzinerijders hebben de keuze tussen een 250 pk (P250) of 300 pk (P300) versie van de 2.0-liter viercilinder turbobenzine, ook hier verdwijnt de zescilinder dus uit het aanbod. Elke Jaguar XF komt standaard met de 8-traps ZF automaat, vierwielaandrijving is een optie.

Vanaf dinsdag 13 oktober kan je de vernieuwde XF (vanaf 53.100 euro) en XF Sportbrake (vanaf 56.250 euro) bestellen bij je favoriete Jaguar verdeelpunt.