Officieel: Lexus UX crossover (2018)

Officieel: Lexus UX crossover (2018)Na de grotere RX en NX komt Lexus nu met een compacte crossover naar buiten!

SUV’s blijven het goed doen waardoor autoconstructeurs aan een sneltempo dergelijke creaties blijven uitbrengen, Lexus voegt zich nu met de gloednieuwe UX bij het selecte groepje van de premium crossovers. Wie tussen de lijntjes kan lezen ziet hierin zelfs een vervanger voor de CT200h die er maar niet in slaagde om door te breken.

Net als de SUV soortgenoten oogt de Lexus UX behoorlijk expressief dankzij de grote (open) trapeziumgrille, doorlopende achterlichten en brede wielkasten. Uiteraard zullen er ook ietwat rustige configuraties mogelijk zijn terwijl de F Sport uitvoering de sportieve kaart trekt.

Binnenin volgt de UX het gekende recept van Toyota’s luxetak met een horizontale layout, menig bedieningselement en een bestuurder georiënteerd dashboard. De zetels – die niet altijd rood zijn – zouden moeten uitblinken in duurzaamheid en robuustheid. Het grote infotaimentsysteem omvat alle hulpmiddelen inzake connectiviteit, navigatie en multimedia terwijl er eveneens een digitaal instrumentenpaneel terug te vinden is.

Onder de motorkap is er keuze uit twee mogelijkheden, zijnde de UX200 en UX250h. De eerste omvat een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met een niet gepreciseerd vermogen terwijl de 250h de nieuwe hybridesetup meekrijgt met 178 pk. De laatste is ook leverbaar met vierwielaandrijving en krijgt dan de E-Four toevoeging. De ‘E’ hiervan verwijst naar de extra elektromotor op de achteras die de achterwielen aandrijft. Ook nieuw is de Direct Shift CVT transmissie die volgens Lexus een sportiever rijgedrag biedt door een directere overbrenging.

De Lexus UX is uiteraard leverbaar met de laatste versie van het Lexus Safety System +, inclusief een Pre-Collision System dat – zelfs in donkere omstandigheden – voetgangers en fietsers herkent. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Lexus Co DRIVE (inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High Beam System en Road Sign Assist.

Dankzij het doordacht gebruik van navigatiegegevens en het Predictive State of Charge systeem kan het hybridesysteem zelf bepalen wanneer er al dan niet zuiver elektrisch moet gereden worden. Ook het afremmen wordt hiermee geoptimaliseerd.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...