Rijtest: Volkswagen Jetta 1.4 TSI 160 Pk

Test Volkswagen Jetta
Volkswagen is ondertussen al toe aan de zesde generatie Jetta, maar wat heeft het te bieden ten opzichte van de Golf en de Passat?

De Volkswagen Jetta is altijd een beetje het buitenbeentje geweest in het Volkswagen gamma. De wagen werd vroeger gezien als “de Golf met koffer” maar daar stapt Volkswagen nu wat vanaf. Hoewel ze nog steeds allerlei technische kenmerken delen, wil de Jetta meer zijn dan dat. Zo pronkt de Jetta met een wielbasis die 7 centimeter is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, en dat komt uiteraard de passagiers ten goede. De Jetta werd ook niet langer voor Europa ontworpen en daarna aangepast voor de Chinese en Amerikaanse markt, het model werd nu specifiek voor China en Amerika ontworpen en wordt in Europa wat extra op smaak gebracht. Niet dat we dat merken aan het exterieur, we herkennen er duidelijk de huidige designtaal van Volkswagen, de Jetta oogt ingetogen maar zeker niet goedkoop. De neus maakt met zijn smalle grille een forse indruk , het profiel is vloeiend, enkel de achterkant oogt een beetje saai. Zijn groeischeut brengt hem trouwens een stuk dichter bij zijn grotere broer, de Passat. De Jetta is 13 centimeter korter, maar dat merk je amper in het interieur.

Test Volkswagen Jetta

De Volkswagen Jetta voelt namelijk erg ruimtelijk aan zodra je instapt. Niet alleen de voorste passagiers kunnen genieten van voldoende bewegingsruimte, ook de achterbank is riant. Een lange trip met volwassenen op de achterbank is dus geen enkel probleem, terwijl in de kofferruimte genoeg plaats is voor meerdere valiezen. In de koffer kan je namelijk 510 liter bagage kwijt, amper 55 liter minder dan de Passat Berline. Waar zit het verschil dan ten opzichte van de Passat? Wel, de materiaalkeuze in de Jetta laat zich ten opzichte van de Passat negatief opmerken. Hoewel het geheel erg degelijk oogt, zie je dat er qua materialen op enkele euro’s gespaard is. De afwerking ligt zelfs op een lager niveau dan de Golf, met allerlei plastics die het minder aangenaam maken om in de wagen te vertoeven. Maar er zijn natuurlijk ook positieve punten, het stuurwiel ligt bijvoorbeeld goed in de hand, de tellerpartij is goed afleesbaar en er is plaats voor kwalitatieve opties zoals het Navigatiesysteem RNS 310 dat zich door zijn hoog bedieningsgemak laat kenmerken.

Test Volkswagen Jetta

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we de 1.4 TSI met 160 pk en 240 Nm, een motorblok dat meteen indruk kon maken. Zo viel vooral het romige karakter van de 1.4 TSI in de smaak, het motorblok draait erg soepel en stil, en helpt de Jetta vlot vooruit. Hoewel 0 naar 100 km/u maar 8,3 seconden duurt, wordt je echter niet verleid tot sportief rijden, daarvoor zijn de versnellingsverhoudingen te lineair. De Jetta is dan ook een comfortabele familiewagen eerder dan een sportieve sedan. Zo werd de 1.4 TSI in ons geval gekoppeld aan een manuele zesbak, die iets te los maar toch vlot schakelt. Optioneel kan je kiezen voor een zeventraps DSG automaat. Het verbruik van de motor valt in de positieve zin op, hoewel de Jetta 1.4 TSI niet met een Start/Stop-systeem wordt uitgerust bedraagt het opgegeven verbruik 6,3 liter/100 km, wij verbruikten tijdens onze testperiode 7 liter/100 km.

Test Volkswagen Jetta

We hebben het al deels verraden in de beschrijving van de 1.4 TSI, de Jetta positioneert zich vooral als een comfortabele sedan. Zo is de demping afgesteld om comfortabel rijden mogelijk te maken, sterk is echter dat de Jetta tegelijk nooit zweverig overkomt. Hier helpt ongetwijfeld  de meerarmige achteras, die speciaal voor Europa werd geïnstalleerd. (Amerikaanse versies hebben een torsieas.) De Jetta staat dus wel kloek op zijn poten, waardoor je als bestuurder direct vertrouwen krijgt zodra je het stuur ter hand neemt, maar de Jetta heeft tegelijk niet de nood om putten in de weg te communiceren met de passagiers. Prima. De sturing zelf ligt in lijn met het weggedrag, het is iets te bekrachtigd maar daardoor wel erg comfortabel om te manoeuvreren in de stad. Hoewel de sturing wat klinisch aanvoelt is het wel relatief direct, de voortrein reageert kordaat op de instructies die je als bestuurder meegeeft.

Test Volkswagen Jetta

Onder de motorkap kunnen kopers niet alleen kiezen voor de 1.4 TSI met 160 pk, naast deze motor zijn er namelijk nog twee benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar. Instappen kan met een 1.2 TSI of 1.6 TDI met 105 pk. De zuinigste versie is de 1.6 TDI met BlueMotion Technology pakket, die beschikt ook over 105 pk maar verbruikt dankzij allerlei kleine aanpassingen gemiddeld maar 4,2 liter/100 km. Daarnaast is er langs dieselzijde nog plaats voor een 2.0 TDI met 140 pk en 320 Nm koppel, met dat blok is de Jetta behoorlijk vlot (0-100 km/u in 9,5 seconden) en blijft het verbruik met 4,8 liter/100 km tegelijk mooi binnen de perken. Langs benzinezijde is er nog plaats voor een dichtgeknepen versie van de 1.4 TSI met 122 pk.

Test Volkswagen Jetta

De Volkswagen Jetta is er pas vanaf 21.270 euro, en dan krijg je een 1.2 TSI met 105 pk in de Comfortline mee naar huis. We zeggen pas omdat de Jetta daarmee een stukje duurder is dan de Golf vijfdeurs en tegelijk niet veel goedkoper dan de Passat. Een Golf vijfdeurs 1.2 TSI neem je namelijk al vanaf 19.884 euro mee naar huis en krijgt toch een beter afgewerkt interieur, terwijl de Passat 1.6 TDI BMT al vanaf 25.650 euro te koop is ten opzichte van de 24.100 euro die de Jetta 1.6 BMT moet opbrengen. De Jetta krijgt dus duidelijk concurrentie vanuit eigen hoek, hoe staat het dan met de concurrentie van buitenaf? Ook niet super, zo is de Octavia GreenLine er al vanaf 21.350 euro en moet de Renault Fluence 1.5 dCi maar 22.050 euro opbrengen. De prijzenpolitiek van de Jetta doet dus de wenkbrauwen fronsen, want ook de optieprijzen blijven typisch Volkswagen. Metaalkleur kost 405 euro, leder 2.530 euro en een navigatiesysteem (RNS 310) heb je vanaf 1.161 euro.

Test Volkswagen Jetta

Conclusie

“Een Golf met een koffer” is de Jetta duidelijk niet meer, de wagen wil zich graag mooi onder de Passat nestelen met zijn langere wielbasis en toegenomen kofferruimte. Het model oogt daarbij typisch Volkswagen, ingetogen maar kwalitatief. Het interieur volgt echter niet, daar vinden we een afwerking die niet overtuigt ten opzichte van de Golf. Hoewel het geheel aangenaam oogt, is de materiaalkeuze op sommige plaatsen merkbaar inferieur. De Jetta rijdt echter wel erg comfortabel en kreeg een goede demping, terwijl ook de 1.4 TSI romig en vlot aanvoelt. De prijszetting lijkt ons echter het grootste probleem voor de Jetta, aangezien je aan allerlei details merkt dat er op kosten werd bespaard, zou je hem niet duurder verwachten dan de Golf. Dat is hij echter wel, en tegelijk is de Jetta niet veel goedkoper dan de Passat. Waardoor je als consument misschien beter enkele euro’s spaart om in die hogere klasse te shoppen, de optieprijzen liggen namelijk op dezelfde hoogte.

Test Volkswagen Jetta

Overzicht

+ Ruimte binnenin (ruime koffer, ruime achterbank)
+ 1.4 TSI is romig en vlot
+ Rijdt erg comfortabel

– Materiaalkeuze interieur
– Sturing iets te klinisch
– Prijs?

Test Volkswagen Jetta

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Volkswagen Jetta 1.4 TSI 160 Pk"

  1. homanito 27-12-2011 om 20:02

    160 pk en toch maar 7 liter verbruiken!! hoe rijden jullie eigenlijk in die testen?

    ik ken genoeg mensen die in TSi motoren rondrijden van VW en die klagen over een verbruik van minstens 8 liter tot 10 liter zelff de 12 TSI en zeker het onderste uit de kan niet halen.

    Knap van jullie toch. 

     

  2. PJS 27-12-2011 om 20:10

    @homanito; dat verbruik kwam wel grotendeels tot stand tijdens snelwegkilometers. We hebben de Jetta namelijk gebruikt om naar Luxemburg te rijden voor een Abarth-event, heen-terug 600 km. 

    Inderdaad misschien niet onbelangrijk om te vermelden!  

  3. homanito 27-12-2011 om 20:54

    Dan is 7 liter een normaal verbruik, zoals je met gemak in stadskm je 9 à 10 l kan verbruiken als je niet een ecodriver bent.

    gr Homanito 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...