Ferrari
De heren van Ferrari zien de toekomst roodkleurig in, ze willen namelijk elk jaar 8.000 exemplaren uit de deur laten gaan..

De laatste jaren gaat het Ferrari terug voor de wind. In het crisisjaar 2009 verkocht Ferrari slechts 6.229 wagens, maar dat moeten we plaatsen in een periode waar er een grote economische depressie heerste. In 2010 ging het terug beter met 6.600 verkopen, voor 2011 verwachten de heren uit Maranello 6.750 exemplaren te kunnen verkopen. Met het succes van de Ferrari FF in het achterhoofd wil men nu focussen op 8.000 verkochte bolides tegen 2012. In tegenstelling tot de andere Ferrari’s is de FF een sportwagen die ontwikkeld is met het oog op comfort en bruikbaarheid, zonder dat de sportiviteit uit het oog verloren werd. Met alreeds 800 orders en daarmee een volledig gevulde productie voor het eerste jaar zit het goed voor de vierzitter, dit terwijl de reacties in het begin niet geheel positief waren.

De groeilanden zoals India, China en Brazilië blijven dan ook de landen waar de verkoop blijft pieken. In 2010 verkocht men slechts 300 Ferrari’s in China, momenteel zijn er dat al 500 voor 2011. De Japanse verkoop is wel twijfelachtig, wegens de grote natuurramp en de aanhoudende problemen met de kerncentrale. Normaliter verkoopt Ferrari elk jaar 400 exemplaren in het Japan, wegens het gunstige economische klimaat en hun voorliefde voor de supersportwagens uit Italië.

Enkele pessimisten vinden deze exportatiedrang niet gepast, ze willen dat Ferrari aan hun exclusiviteit vasthoudt. Ferrari-opperhoofd Luca di Montezemolo reageerde hier op door te wijzen op het groeipotentieel van het merk in deze specifieke landen. Met de stijgende verkoop van seriemodellen kunnen ze ook focussen op de ontwikkeling van de komende 599 en de legendarische Enzo. (Via: WCF)

Ferrari FF Concept