Nr. 6: Bentley Azure

Bentley Azure
Als topcabrio nummer zes zijn we aan de Engelse concurrent van de Drophead Coupé gekomen. Hier biedt de Bentley iets meer actie voor de vermogende veertiger, zonder daarvoor toe te geven aan de ongekende luxe.

Het eerste wat opvalt aan deze Azure is zijn immense lengte, 5 meter en 41 centimeter om precies te zijn. Vooraan vinden we de verticale Bentleygrille, wat direct deze wagen typeert. Persoonlijk vind ik een rechte grill mooier dan de licht buigende die we terugvinden bij de nieuwere Bentleymodellen, zoals de Continental-reeks. De enorme lichtbundels zullen nooit hun taak half uitvoeren, en zullen de eigenaar steeds verlichten op zijn pad, desondanks het raar zou zijn mocht iemand met een cabrio nachtelijk op stap gaan. Niet dat deze bolide enkel als cabrio door het leven kan gaan, met zijn 4 volwaardige zitplaatsen en 2 deuren heeft niemand ergens plaats tekort. Aan de achterzijde vinden we een typische achterkant van de oldschool Bentleys, de aflopende kofferlijn met daaronder 2 platgeslagen uitlaten. Een Azure koop je uiteraard niet voor de kofferruimte, toch heb je plaats genoeg om enkele spulletjes op te bergen in de 310 liter grote kofferruimte. In het totale bouwproces van deze cabrio/limousine kruipt 677 uur werk, wat meer is dan de Arnage waarop de Azure gebaseerd is. Om zijn gesloten topbroer, de Brooklands, hebben ze in Crowe 699 uren nodig.

Zelfs met een volle koffer zal de Azure nooit zwaar overkomen, ondanks het feit dat zijn leeg gewicht een goede 2 ton bedraagt. Verantwoordelijk hiervoor is de krachtbron, eveneens naar goede oude gewoonten werd de bekende Bentley 6,75 liter V8 motor met 1 turbo gemonteerd. De naald stopt na hevig doortrappen bij 274 km, wat best heftig is voor een limousine. Sprintjes winnen aan het stoplicht is ook nog mogelijk indien de tegenstander er langer over doet dan 6 luttele seconden. Door al dat geweld zal je ecologisch rijden wel mogen vergeten, met een gemiddeld verbruik van 20 liter per 100 km. Gelukkig voorziet Bentley gepaste remmen die deze dikkerd op een fatsoenlijke afstand tot stilstand kunnen brengen.

Binnenin vind je zodanig veel luxe terug, dat je als gewone mens bijna misselijk zou worden. De bomen voor het hout dat gebruikt wordt als sierelement worden handmatig geselecteerd en gedurende 2 weken behandeld zodat het perfect symmetrisch is langs beide flanken. Het leer wordt met de grootste zorg verhaalt op een hoop koeien die zodanig goed verzorgd worden dat er mensen in de derde wereld jaloers zouden zijn. In het stikken van de lederen omhulling van het driespaaks Bentleystuur kruipen 15 werkuren, geleverd door een specialist die met naald en draad perfect het stuur de ideale vorm geeft. Kleursamenstellingen zijn eindeloos indien jouw budget het toelaat.

Voor wie denkt dat deze cabrio verouderd is, kan toevlucht zoeken in de Bentley Azure T uit 2008. Deze eindversie biedt een lichte vermogenstijging aan (+50pk/110Nm), en hier en daar wat optische wijzigingen, maar niets noemenswaardig. De multimedia-updates zijn dan wel iets belangrijker, zo krijg je standaard bijvoorbeeld een iPod/USB-interface, want dat hadden ze in 2004 nog niet. Eveneens krijg je een nieuw “Naim for Bentley” geluidssysteem, waarbij je dankzij 1100W-boxen geluid perfect kan laten klinken in jouw ultieme cabrio.

Aangezien deze Azure slechts nummer 6 is in onze cabriotop moeten er ook wat minpunten zijn. Zo is het zicht beperkt voor grotere personen door de omlijsting van de kleine voorruit, en bestaat de achterruit uit plastiek. Volgens de ingenieurs was dit een noodzakelijk kwaad, anders sloot het dak niet voldoende. Maar het grootste pijnpunt is de prijs, voor 350.000 euro had je een gewone Azure, zelfs op de 2e handsmarkt schommelt de prijs rond dat getal. De update – al mogen we het zo niet noemen – gaat voor nòg meer de deur uit. Daar waar je toch af en toe een duurdere Drophead ziet, bemerk je slechts sporadisch een Azure, dus qua exclusiviteit zit je goed..

Conclusie: een sportieve cabrio die nooit tekort heeft aan kracht, specifieker voor wie een Drophead te stijf vindt. Jammeren over de prijs of verbruik hoort sowieso niet bij deze klasse wagens. Eveneens kan je wegdromen in de ultieme vorm van luxe en comfort, zowel vooraan als achteraan de cabrio.

Extra: wallpapers van deze nummer 6 vind je hier!

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Bentley Azure

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...