Audi_S3_Test_2013_Header
Daar waar de vorige Audi S3 het nog met 265 pk moest stellen, krijgt de vernieuwde versie maar liefst 300 paarden in het vooronder.

Het recept voor een Audi S3 is eenvoudig, maar daarom niet minder geniaal. Men neme een standaard Audi A3 en voege er een krachtige motor, een betere ophanging, een scherper stuur, grotere remmen en wat uiterlijke franjes aan toe. Die uiterlijke franjes houdt Audi gelukkig redelijk subtiel. Althans aan de voorkant. Deze S3 valt van zijn A-variant te onderscheiden dankzij een S3-badge in de grille, sportievere bumpers en zilveren zijspiegels. Achteraan vinden we vier minder subtiele uitlaatpijpen terug die niet gewoon verraden dat dit een S3 is, maar eerder schreeuwen dat dit model bij Audi’s sportafdeling gepasseerd is. Voor al het overige doet deze S3 behoorlijk gewoontjes aan. En da’s positief als je niet vergeleken wil worden met een doorsnee tuner.

Audi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Ook aan de binnenkant speelt hetzelfde liedje. Het standaard Audi A3 interieur werd behouden, maar hier en daar krijgen we een S-badge te zien. Op het stuur bijvoorbeeld, maar ook op de versnellingspook. Een leuk extraatje is de “boost-meter” in de toerenteller die aangeeft hoe hard de turbo aan het werken is. Naast de zonet vermelde uiterlijke opsmuk, hadden we ook aangename kuipzeteltjes verwacht. De teleurstelling was dan ook groot als ondergetekende de kuipjes van z’n persoonlijke Alfa GT moest wisselen voor het zitmeubilair van deze Audi S3. Hier had Audi wat meer zijdelingse steun mogen voorzien, al is dat ongetwijfeld mogelijk door in de optielijst te duiken. Nog een geluk dat het sportstuur met afgeplatte onderkant wel sportief aanvoelde. De rest van het interieur is naar goede Audi-gewoonte perfect afgewerkt en ziet er zakelijk uit. Uiteraard zijn er behoorlijk wat opties nodig om het volledig aan te kleden, het navigatie- en multimediasysteem in ons testmodel maakt je bijvoorbeeld meer dan €4.000 armer. Al moet het gezegd dat zo’n full-option multimediasysteem dat je zelfs kan vertellen waar de benzine het goedkoopst is een leuk extraatje is.

Audi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Dit 300 pk tellende monster wordt aangedreven door een 2.0 liter grote benzinemotor. Nul naar honderd sprinten duurt dankzij de 300 paarden en 380 Nm’s amper 5,2 seconden met een manuele versnellingsbak. Wie voor de S-Tronic automaat met dubbele koppeling kiest, doet diezelfde sprint in 4,8 seconden. Deze kleine hatchback is nipt trager dan een supercar van 10 jaar geleden, toch een uitzonderlijke prestatie! Hoe verleidelijk het ook mag zijn om de automaat te kiezen omwille van zijn snellere sprinttijd, toch past een handbak perfect in deze wagen. We gingen er een week mee op weg en waren verbaasd over hoe scherp en precies de zesbak aanvoelt. Deze handbak, een overdreven krachtige motor en Quattro vierwielaandrijving vormen samen een heerlijk harmonieus geheel. Niet alleen een sportief geheel, maar tegelijkertijd ook een zuinig geheel. Met een theoretisch gemiddelde consumptie van amper 7 liter per 100 km, die zich in de realiteit eerder als 8,2 liter laat kennen, is deze S3 relatief mild voor het milieu. Tenminste, als je het rechterpedaal met fluwelen voet bedient.

Audi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

De S3 met fluwelen voet bedienen vraagt weliswaar een stevige dosis zelfcontrole. Een dosis waar we jammer genoeg niet over beschikten en wat de Audi S3 een direct gevaar voor het rijbewijs maakt. Nog een geluk dat Audi’s Drive Select je laat kiezen hoe scherp je de wagen wil instellen. In de “Economy”-stand wordt de gasrespons bijvoorbeeld gereduceerd, waardoor je zuiniger kan rijden. Al hoort deze S3 uiteraard in de “Dynamic”-stand te staan. Dan voelt het stuur stukken scherper aan, is de gasrespons optimaal, weerklinken er wat plofjes in de 4 uitlaatpijpen en staat de S3 iets strakker op z’n poten. Combineer de “Dynamic”-stand met de Quattro vierwielaandrijving en ongeveer elke bocht is gemakkelijk terrein voor de S3. Hoe modderig en hoe drassig het ook mag liggen. De S3 is zelfs zodanig idiot-proof dat hij in gelijke welke weersomstandigheden zelfzeker aanvoelt. En dat ondanks het sportrubber dat op onze 18″ velgen lag tijdens wintertijd. Het onderstel kan relatief strak ingesteld worden en ligt dan altijd stevig op de baan. Zelfs een oneffen wegdek slaagt er niet in deze immer koele S3 nerveus te maken. Dat de S3 altijd zo veilig en zelfzeker aanvoelt in gelijke welke omstandigheid is een mooie troef en is op circuit ongetwijfeld ideaal op circuit, maar maakt zijn hem ook wat emotieloos. Al kan iemand die als een idioot een rond punt oprijdt ongetwijfeld een kleine vierwieldrift uitlokken. De achterkant naar buiten duwen is dan weer wat moeilijker. Op gebied van rijplezier doen andere hot hatches als de Renault Mégane RS of Ford Focus RS het beter.

Audi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Als je weet dat we onlangs op pad gingen met een Audi A3 Berline die een prijskaartje van meer dan €50.000 droeg, valt de beginprijs van €39.500 voor deze S3 zeer goed mee. Dat maakt hem iets goedkoper dan de BMW M135i (die iets meer dan €40.000 kost, maar wel 20 pk’s extra krijgt). Deze Audi S3 is dus best aardig geprijsd in vergelijking met zijn concurrenten, al zal de Audi RS3 die er binnenkort ongetwijfeld aankomt allicht wat meer moeten opbrengen. Helemaal standaard valt de uitrusting van de S3 goed mee. Automatische xenonlampen, 18″ velgen en automatische airco zijn bijvoorbeeld inbegrepen in het standaardpakket. Voor de automatische versnellingsbak tel je €2.100 neer, een compleet multimediasysteem kost je €4.000 en lederen zetels maken je €575 armer. Een goed uitgeruste S3 kost je een kleine €45.000, een acceptabel bedrag lijkt ons.

Audi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Conclusie

Met 300 paarden in het vooronder is de S3 meer volwassen dan ooit tevoren. Hij beschikt over een heerlijke aandrijflijn die dankzij de Quattro vierwielaandrijving feilloos op het wegdek overgebracht wordt. Daardoor is de S3 een ietwat koele wagen, die zonder veel poespas door gelijk welke bocht heen scheurt. De passie en het rijplezier dat we in hot hatches als de Renault Mégane RS en Ford Focus RS terugvinden ontbreekt aan de zakelijke S3. Maar als allrounder is hij ongetwijfeld één van de meest geniale wagens waar we in 2013 mee op pad gingen.

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Audi S3 2013 testAudi S3 2013 test

Overzicht

+ Vermogen
+ Grip vierwielaandrijving
+ Audi Drive Select maakt S3 perfecte allrounder

– Zijdelingse steun
– Minder passievol rijgedrag dan andere hot hatches

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes