Gespot Ferrari 458 Spider
Een bloedmooie sportwagen combineren met een ingenieus daksysteem, dat is wat Ferrari deed toen het op de proppen kwam met de 458 Spider!

Met de Ferrari 360/F430 heeft Ferrari zowel mooie prestatiecijfers als verkoopcijfers kunnen voorleggen. Opmerkelijk was ook het percentage cabrioletvarianten, nooit kwam de keuze voor een Spider zoveel naar boven bij het Italiaanse sportwagenmerk. Wie wil er nu niet 100% genieten van een prachtige soundtrack met de haren in de wind?

Toen Ferrari in september 2009 de 458 Italia onthulde was het al uitkijken naar het moment dat ze het doek van de cabriolet zouden halen. Door wat kleine productieproblemen met te snel ontvlambare materialen in het motorcompartiment was het project even teruggestuurd naar de tekentafel. Maar na een noodzakelijke update werd er toch groen licht gegeven voor de volgende telg binnen de 458 familie, de 458 Spider. In september 2011 zagen we op het Autosalon van Frankfurt voor het eerst deze cabriovariant in vol ornaat, het was toen al duidelijk dat de verkoopcijfers de positieve tendens van de voorgangers zouden volgen.

De belangrijkste eigenschap van een cabrio is het feit dat het dak eraf kan en dat is ook het geval bij de 458 Spider. In de ontwikkelingsfase werd er druk gespeculeerd of Ferrari nu voor een hard- of een softtop zou kiezen, beiden hebben zowel voor- als nadelen. Ferrari zou Ferrari niet zijn mochten ze iedereen verbazen toen ze met een ingenieus daksysteem op de proppen kwamen. Het harde klapdak plooit zich als het ware in 3 delen en neemt verticaal plaats achter de stoelen. Nadeel aan deze constructie zijn de aanwezige bogen in het achterdek, maar de designers hebben die mooi kunnen integreren in het design. In slechts 14 seconden kan je het dak openen en sluiten, het brengt trouwens maar 50 kg extra gewicht met zich mee. Daarmee is alweer duidelijk dat bij het ontwerp van de coupé meer dan ooit rekening werd gehouden met de dakloze variant.

Motorisch blijft alles bij het oude en daar is zeker niets mis mee. Een 4,5 liter grote V8 – en daar heb je direct ook al de naam – levert nog steeds 571 pk wat goed is voor een topsnelheid van boven de 300 km/u. Sprinten aan het stoplicht kan deze Spider ook als geen ander, binnen 3,4 seconden ben je al aan 100 km/u, wat slechts 0,1 seconde trager is dan zijn gesloten variant. Zelf schakelen zit er jammer genoeg niet meer in, de F1 automatische versnellingsbak zit er standaard op. Vroeger kon je voor een meerprijs wel nog een handbak krijgen, maar die tijd ligt achter ons volgens Ferrari.

Als je zelf €228.000 hebt kan je vandaag nog naar 1 van de 3 Belgische Ferrari dealers voor een order te plaatsen. Voor een ons klein landje is dat best een prestatie. De levertijd van de sportwagen is wel opgelopen tot meer dan een jaar, maar dat is volgens Ferrari een deel van het belevingsproces. Tijdens het wachten krijg je ook meermaals de kans om al even te proeven van de magie op verschillende evenementen, beurzen en soms ook een bezoek aan de productiefaciliteit.

Concurrentie heeft de 458 Spider ook in de vorm van de Mercedes SLS Roadster, Porsche 911 Turbo Cabriolet en nog enkele soortgenoten. De grootste rivaal is ongetwijfeld de McLaren MP4-12C Spider die met juist dezelfde naam, prijsklasse én ingenieus daksysteem op de proppen komt. Het is oneerbiedig om te zeggen dat McLaren het gewoonweg kopieerde, maar het is duidelijk dat beide bedrijven ongelooflijk inzetten op technologische progressie. Voor beide modellen zijn er voldoende fans en kopers te vinden, maar een beetje rivaliteit is nooit slecht…

Spotterseer gaat naar Monty voor deze dakloze spot!

Gespot Ferrari 458 Spider

Zelf ook iets gespot? Uploaden die handel