Is dit het eerste beeld van de Renault Alpine A110-50 Concept die vrijdag in Monaco wordt onthuld?
Als we onze bron mogen geloven dan zal Renault vrijdag de revival van de Renault Alpine in Monaco voorstellen, en dit zou meteen de eerste gelekte foto zijn van het conceptmodel. Visueel herkennen we veel gelijkenissen met de Renault Dezir Concept, het geheel oogt naar onze mening uiterst strak. Op technisch vlak zou het model zijn techniek delen met de Renault Megane Trophy en dus niet met de Nissan GT-R. Dat wil zeggen dat de Alpine een buizenchassis zal gebruiken en de motor achterin komt te liggen. De achterwielen zullen worden aangedreven door een 3.5-liter V6 met 400 pk en 420 Nm koppel, terwijl het totale gewicht van de Alpine A110-50 rond de 1.000 kilogram zou liggen. Verbluffende prestaties zijn dus verzekerd! (Via: Motorsport-Magazine)
Gerelateerde artikels
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
Met een deugddoende facelift profiteert de populaire Renault Captur crossover van een meer karaktervolle vormgeving, moderner interieur en nieuwe technologie.
We mogen de funky Renault Captur gerust als trendsetter zien van het populaire crossover segment. Sinds zijn lancering in 2013 werden er 2+ miljoen exemplaren verkocht. Om dat succesverhaal aan te houden trakteert Renault de tweede generatie Captur (2019) nu op een deugddoende facelift.
Op visueel vlak gaan de Fransen relatief ver en introduceren ze hier de actuele look & feel (oa bumpers, lichtblokken, …) die we eerder zagen bij de Clio, Scenic, Espace en Austral. De Grège Perle champagnekleur is nieuw terwijl er ook nieuwe velgen (16” à 19”) beschikbaar zijn. De Captur Esprit Alpine uitvoering met sportieve details is eveneens nieuw. Leder en chroom werden dan weer geschrapt uit de (talrijke) personalisatiemogelijkheden.
De Captur blijft nog steeds (slechts) 4,23 meter lang net zoals zijn modulaire bruikbaarheid behouden bleef (oa verschuifbare achterbank, vlakke laadvloer en tot 616 liter koffervolume). Wel werd het interieur stevig opgewaardeerd met maximaal een 10,25” digitaal instrumentenpaneel en 10,4” infotainmentsysteem. Die laatste draait in de OpenR topversie op het knappe Android Automotive waarvan zelfs verstokte iPhone gebruikers enthousiast worden. Dit dankzij de vele mogelijkheden, vlotte werking en logische opbouw!
Onder de motorkap van de Renault Captur facelift vinden we gekende krachtbronnen terug. Instapper van dienst is nog steeds de 1.0-liter TCe driecilinder met 90 pk en handbak. Daarboven prijkt de 1.3-liter TCe benzinemotor met 160 pk, EDC automaat en zuinige 48V mild hybride ondersteuning. Al is er ook een Captur E-Tech Full Hybrid met 145 pk en 205 Nm. Of de 100 pk sterke 1.0 TCe LPG in België aangeboden zal worden is nog niet duidelijk.
De Renault Captur facelift komt in drie verschillende uitvoeringen (Evolution, Techno en Esprit Alpine). Belgische prijzen en een lanceringsdatum volgen later!
De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?!
Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV.
De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.