CUPRA, de sportieve tak van Seat scheurt zich af van de Spaanse autobouwer en gaat vanaf heden zelfstandig door het leven.
Al sinds 1996 staan de vijf CUPRA letters voor het sportiefste dat SEAT te bieden heeft en nu is het tijd voor de volgende stap. CUPRA mag zijn namelijk zijn eigen identiteit gaan ontwikkelen als zelfstandig merk waarbij sportiviteit gecombineerd wordt met verfijning, functionaliteit, comfort, technologie en betrouwbaarheid.
Naast een nieuw logo en een specifiek aantal officiële verdeelpunten krijgen we meer details op donderdag 22 februari, op het Autosalon van Genève zal het allereerste CUPRA product te zien zijn. Naar alle waarschijnlijkheid een hete Ateca!
Gerelateerde artikels
De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie!
Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u.
Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan.
Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.
Net zoals de Formentor SUV krijgen ook de sportieve CUPRA Leon en diens praktische Leon Break afgeleide een deugddoende facelift.
Ooit was de Leon Cupra nog het sportieve topmodel, anno 2024 is CUPRA zowaar de merknaam geworden. Mét hoofdletters zowaar. Maar in tegenstelling tot de Formentor is er hier wel nog een (sterke) band met de gelijknamige Seat Leon modellen.
Als we de officiële communicatie omtrent de CUPRA Leon facelift mogen geloven heeft deze sportieve Spanjaard “een sterk karakter”, is het een uiting van “pure designobsessie” en is hij gebouwd “om sterke emoties op te roepen”. Waarvan akte… Wij zien vooral de meer uitgesproken bumpers, de efficiënte lichtblokken en het lichtgevende logo achteraan. Ook de matte Century Bronze en Enceladus Grey lakkleuren zijn nieuw!
Het interieur biedt een betere kwaliteitsindruk, met nieuwe elementen en duurzame materialen. Tevens oogt de digitale cockpit beter en groeit het centrale infotainmentsysteem tot 12,9”. Die laatste heeft vanaf heden ook een verlichte schuifregelaar. Specialist Sennheiser voorziet desgewenst een hoogwaardig audiosysteem met 12 luidsprekers.
Of de 2.0-liter TDI (150 pk) beschikbaar blijft in de CUPRA Leon facelift is momenteel nog onduidelijk. Wel is er sowieso een 1.5-liter TSI mild hybrid (150 pk) en 2.0-liter TSI (300 pk). Of zelfs 333 pk in combinatie met torque splitter, Drift Mode, performante Brembo remschijven en 4DRIVE vierwielaandrijving, deze topversie komt wel louter als CUPRA Leon Break VZ stationwagen. Iets zuiniger zijn de CUPRA Leon eHybrid plug-in hybrides met 204 pk of 272 pk. Dankzij de grotere accupack (19,7 kWh) haal je hiermee 100+ km zuiver elektrisch. De batterij opladen kan aan 11 kW (AC) of 50 kW (DC).
Later dit jaar maken de Leon hatchback en Leon Break facelift modellen hun opwachting bij de Belgische CUPRA verdeelpunten. Aan welke prijs dat zal zijn is momenteel niet geweten.