Officieel: Mercedes-AMG GT GT53 GT63 V8 C192 (2023)Dit is de tweede generatie Mercedes-AMG GT sportwagen (C192) die véél meer wil zijn dan de gesloten evenknie van de nieuwe SL Roadster!

Zonder vleugeldeuren zoals zijn voorganger maar nog steeds behoorlijk expressief maakte de Mercedes-AMG GT het mooie sportwagenweer tussen 2015 en 2023. Verkrijgbaar als coupé en Roadster en met diverse motorisaties waarvan de messcherpe AMG GT Black Series hét orgelpunt was.

Voor de opvolger gooide Das Haus het over een andere boeg. De nieuwe AMG GT (codenaam: C192) zal er enkel in gesloten vorm (lees: coupé) zijn, voor de zonnekloppers hebben ze de technisch (sterk) gerelateerde AMG SL Roadster (R232) in de aanbieding. Deze laatste is een pak sportiever geworden gezien de ontwikkeling werd toegewezen aan het AMG team.

Designmatig is de nieuwe AMG GT een logische evolutie van zijn voorganger met aandacht aan de actuele huisstijl. Zo eist de imposante grille snel de aandacht op, achteraan noteren we vier uitlaatmonden en een vaste spoiler! Het interieur van de AMG GT oogt tevens bijzonder modern en hightech!

Of personen op de achterbank écht gelukkig gaan worden van de beschikbare ruimte voor hun hoofd/benen weten we niet direct, de Duitsers uit Stuttgart spreken gelukkig zelf over een 2+2 sportcoupé. In de koffer past er 321 liter bagage maar met de achterbank plat wordt dat 675 liter.

Mercedes AMG GT is momenteel 476 pk of 585 pk sterk

Van een AMG GT43 viercilinder als instapper is er momenteel geen spoor, misschien volgt die wel later. Een AMG GT PHEV E-Performance variant zou alvast op de planning staan. Initieel moet je kiezen voor de gekende 4.0-liter V8 benzinemotor in twee varianten. Zo is de AMG GT55 (476 pk / 700 Nm) en AMG GT63 (585 pk / 800 Nm). Met die laatste heb je maar 3,2 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken, pas bij 315 km/u is de topsnelheid bereikt! In de 55 variant is dat respectievelijk 3,9 seconden en 295 km/u.

Onderhuids bespeuren we een ingrijpende technische wijziging, namelijk de aanwezigheid van (variabele) vierwielaandrijving! Dit met het oog op betere en vooral veelzijdigere rij-eigenschappen aldus Mercedes. Mits de juiste rijmodus zou het AMG Performance 4MATIC+ systeem toch nog de nodige vrijheid bieden voor enige spelerei… De 9-traps AMG Speedshift automaat is altijd van de partij.

Wanneer (en aan welke prijs) de 18 centimeter langere AMG GT in de Belgische showrooms zal staan werd nog niet gecommuniceerd. Aangezien ze voor de AMG SL55 Roadster alreeds 172.304 euro vragen moet je toch op een stevige som rekenen. Met wat leuke opties en extra’s zal je gemakkelijk door de 200.000 euro grens gaan. Als dé concurrent kijken we nog steeds sterk naar de iconische Porsche 911.