Officieel: Mercedes E-Klasse Break Estate T-Modell S214 (2023)Dit is de gloednieuwe Mercedes E-Klasse Break met frisse looks, moderne technologie en 615 à 1.830 liter laadvolume. Of 460 à 1.675 liter als je voor een zuinige E-Klasse Break plug-in hybride gaat!

Recentelijk presenteerde Mercedes een gloednieuwe generatie E-Klasse (W214). Deze is voorzien van fris design maar oogt tegelijk zeer herkenbaar. Tevens mooi in lijn met de nieuwe C-Klasse en S-Klasse. Initieel sprak Mercedes louter over de E-Klasse Berline maar het was direct duidelijk dat er wederom een meer praktische E-Klasse Break (of E-Klasse Estate) ging volgen.

Zowel qua aanwezige technologie, ondersteuning en gadgets bespeuren we geen ingrijpende verschillen. Wel inzake functioneel gebruiksgemak dankzij de aangepaste koetswerkvorm. In de koffer van de zesde generatie Mercedes E-Klasse Break is er plaats voor 615 liter bagage. Met de achterbank plat (40:20:40) wordt dat een stevige 1.830 liter!

De E-Klasse Break plug-in hybrides moeten genoegen nemen met een laadvolume van 460 à 1.675 liter, wel in combinatie met een vlakke laadvloer. Dankzij de grotere wielbasis (+ 2,2 cm) moet er binnenin ook wat meer beenruimte beschikbaar zijn. Een automatische kofferklep én luchtvering op de achteras behoren tot de basisuitrusting.

Nieuwe Mercedes E-Klasse Break komt met gekend motorengamma

Ondanks de nakende wijziging van de Belgische fiscaliteit omtrent plug-in hybrides komt Mercedes per direct met interessante PHEV varianten. Zo is er de E300e Break (312 pk, optioneel met 4MATIC) en E400e Break (381 pk). Een riante accupack van 25,4 kWh moet voor een zuiver elektrisch rijbereik van 100 km zorgen! En desgewenst kan je deze snelladen aan 55 kW (DC). Of Das Haus nog met een E300de Break PHEV komt is momenteel niet duidelijk.

Naast de PHEV varianten is deze E-Klasse Break beschikbaar als E200 (204 pk / 320 Nm benzine) en E220d Break (197 pk / 440 Nm diesel). Beiden zijn voorzien van de 9-traps automaat en 48V mild hybride ondersteuning, bij de tweeliter turbodiesel kan je voor 4MATIC kiezen. Voor een zuiver elektrische E-Klasse uitvoering moet je richting de EQE. Hiervan is er momenteel wel nog geen EQE Break te bespeuren. De EQE SUV dan maar?

De verkoop start in de herfst van 2023, Belgische prijzen volgen spoedig. Naar goede gewoonte heb je wel wat budget nodig voor een leuke configuratie.