Einde nabij voor plug-in hybride wegens (stilaan) wegvallen fiscaal voordeel?Wie voor 1 juli een plug-in hybride bestelbon tekent geniet nog van een aantrekkelijk fiscaal voordeel. Maar wat volgt er nadien?!

Dit jaar kijkt niet enkel de schoolgaande jeugd reikhalzend uit naar 1 juli, het is ook voor menig fleetmanager, autoverkoper en de vele leaserijders (m/v/x) een belangrijke dag. Vanaf 1/07 begint het fiscaal voordeel voor een plug-in hybride (PHEV) namelijk te zakken. De federale overheid wil daarmee het professionele wagenpark (lees: bedrijfswagens) vergroenen en daarmee de CO2 uitstoot naar beneden halen. Sinds 1 januari is de aftrekbaarheid van de brandstofkosten reeds gehalveerd (50% ipv 100%).

Voor wie de stap naar een 100% elektrische wagen nog niet durft/wil/kan maken is zo’n plug-in hybride momenteel een interessante keuze. Zeker gezien het riante fiscaal voordeel wanneer de CO2 uitstoot onder de 50 g/km ligt en de batterijcapaciteit “in verhouding staat” met het gewicht. Gezien het riante aandeel van bedrijfswagens in Vlaanderen/België waren het dan ook vooral de PHEV’s die de verkooplijstjes aanvoerden. Zeker bij de (duurdere) premiummerken! Maar vandaag de dag kan je in bijna elke prijsklasse/segment een PHEV terugvinden. Zelfs bij potente sportwagens! Deze voldoen niet aan de voorwaarden om 100% fiscaal aftrekbaar te zijn (lees: fake hybrid) maar maken de aankoop toch iets dragelijker.

Fiscaal voordeel voor een plug-in hybride verdwijnt als sneeuw voor de zon … in 2018!

Wie na 1/07 een PHEV aanschaft moet rekening houden met een fiscale aftrekbaarheid van 75% in 2025. Twee jaar later wordt dat maar 25% of zelfs 0% in 2028. Ook zal de VAA (Voordeel Alle Aard) en CO2 bijdrage oplopen wat dus vooral nefast is voor de bestuurder (ipv bedrijf). Enkel zuiver elektrische wagens (én diegene op waterstof) behouden hun fiscaal gunsttarief. Of toch nog eventjes … want vanaf 2027 daalt deze lichtjes tot 75% in 2030.

Ter verduidelijking: het gaat hier om de besteldatum en dus niet (lange) leveringsdatum!

Momenteel is het nog koffiedik kijken hoe snel (of niet?) de PHEV gaat verdwijnen uit de verkoopslijstjes. En of de verkoop van zuiver elektrische wagens hierdoor
stevig(er) gaat toenemen. En vooral wie/wat de nieuwe fleetlieveling gaat worden! En hoeveel PHEV’s er last minute nog aangeschaft worden in de laatste weken/dagen/uren…