Preview: Porsche Cayenne SUV facelift 9Y0 (2023)Met intensief en internationaal testwerk Porsche legt momenteel de laatste hand aan een facelift voor de populaire Cayenne SUV!

Dat de Porsche Cayenne een indrukwekkend succesverhaal is moeten we vermoedelijk niemand nog vertellen. We betwijfelen of de Duitse autoconstructeur zelf zo’n succes (lees: torenhoge verkoopcijfers) had verwacht. Om goed in te spelen op de onvermoeibare Europese SUV interesse werd het gamma zelfs aangevuld met de compactere Macan.

De derde generatie Cayenne (9Y0) draait al mee sinds 2017. In autoland een relatief oudje waardoor een deugddoende update intussen toch wel aan de orde is. Met een nakende facelift moet de Porsche Cayenne SUV het vervolgens nog enkele jaren uitzingen. Intussen werken ze in Stuttgart/Zuffenhausen innig door aan een zuiver elektrische opvolger. Die verwachten we pas tegen 2025/2026 wat het nut van een update voor de luxe SUV nogmaals benadrukt.

Porsche geeft nu zelf – met enige fierheid – een hoop actiebeelden van Cayenne prototypes vrij. Dit in extreme omstandigheden op diverse locaties/gebieden. Zouden ze niet weten dat de Cayenne in de praktijk voornamelijk in de stad (nabij een hockeyveld?) vertoeft?

Naast enkele visuele updates en extra technologie/rijhulp ondergaan vooral de motoren de nodige wijzigingen. Als de geruchten kloppen blijft de reguliere Cayenne trouw aan zijn 2.9-liter V6 benzine (350 pk), de Cayenne S opteert voor en 4.0-liter V8 (480 pk)! De Cayenne GT wordt nog krachtiger (670 pk) … maar het is twijfelachtig of deze in Europa beschikbaar blijft. Logischer zou zijn om hier voor de potente plug-in hybrides te gaan. Met een grotere batterijpack (25,9 kWh?) moet het zuiver elektrische rijbereik stevig toenemen.

De Porsche Cayenne SUV facelift maakt spoedig zijn officiële intrede. Kort nadien verwachten we hem bij de Belgische Porsche verdeelpunten. Voorzie hiervoor ministens 90.000 euro.