Officieel: Mercedes-AMG EQE SUV EV EQE43 EQE53 (2022)Tezamen met de reguliere EQE SUV presenteert Mercedes-AMG per direct de sportievere uitvoeringen in de vorm van de EQE43 AMG (476 pk) en EQE53 AMG (687 pk).

De aangedikte, sportievere en vooral krachtigere modellen zijn bij Mercedes steeds voorzien van een veelbelovende AMG badge. Dat is ook het geval bij de zuiver elektrische EQ’s. In navolging van de EQS53 AMG en EQE AMG modellen volgen er nu topversies van de gloednieuwe EQE SUV. Dit zowaar gelijktijdig van de presentatie van de reguliere varianten.

De Mercedes-AMG EQE SUV krijgt een sportievere make-over mee, zowel vanbinnen als vanbuiten. Onderhuids voorziet Das Haus ook talrijke extra’s mee met het oog op (nog) meer rijplezier, denk aan de variabele vierwielaandrijving, AMG luchtvering/rolstabilisatie, krachtigere remmen en specifieke Sport(+) en Race Start rijmodi.

Het reguliere motorengamma omvat de EQE350 (4MATIC) en EQE500. Daarboven prijkt de EQE43 SUV AMG 4MATIC met 476 pk / 858 Nm. Die doet 0-100 sprintjes in 4,3 seconde en haalt maximaal 210 km/u. De 90,6 kWh accupack moet garant staan voor een rijbereik van 431 à 488 km (WLTP).

De Mercedes-AMG EQE53 SUV 4MATIC+ is het actuele topmodel. De twee elektromotoren leveren hier 626 pk / 950 Nm en de topsnelheid ligt op 220 km/u. Met het AMG Dynamic Plus pack aangevinkt wordt dat zowaar 687 pk / 1.000 Nm en 240 km/u! Reken in beide gevallen op 3,5 seconden voor de befaamde nul-naar-honderd sprint. Mercedes gaat er vanuit dat de batterij na 375 à 470 km volledig leeg zal zijn.

Naast de hogere zitpositie en avontuurlijke inborst kan de Mercedes-AMG EQE AMG terugvallen op alle beschikbare gadgets inzake rijhulp, veiligheid, connectiviteit en dergelijke.

Gedetailleerde prijzen volgen later, de marktintroductie is dan ook pas voorzien voor medio 2023. We gokken op een Belgische vanafprijs van ongeveer 125.000 euro.