Preview: Ferrari 296 GT3 Competizione GT Racing (2022)Als opvolger voor de 488 GT3 Evo komt Ferrari met een 296 GT3 Competizione afgeleide voor (stevig) circuitgebruik … zonder hybride-setup!

Naast de meer lifestyle Roma, Portofino M en 812 GTS modellen is Ferrari vooral nog steeds een sportwagenmerk. Zelfs met de aankomende Purosangue SUV! Dit in de vorm van de F8 Tributo en de nieuwe SF90 Stradale. Ook is er die 296 GTB nieuwkomer met zescilinder PHEV technologie en een stevig prestatiepotentieel.

Behalve voor Charles Leclerc en Carlos Sainz (beide Formule 1 piloot bij de Scuderia Ferrari) heeft Ferrari ook de nodige racing activiteiten. Enerzijds het Corse Clienti gebeuren met het F1 Clienti, XX Programma en Ferrari Challenge racerij. Maar ook in het GT kampioenschap, ondermeer in het WEC, IMSA, ELMS, ALMS, Le Mans Cup, DTM, British GT en ADAC GT Masters gebeuren.

Voor het GT kampioenschap kunnen klantenteams terecht in Maranello voor een 488 GTE, 488 GT3 Evo of 488 GT Modificata. Na het stille pensioen van de F8 Tributo laat Ferrari nu weten dat ze een nieuwe GT3 bolide aan het ontwikkelen zijn. Zowaar op basis van de nieuwe 296 GTB! En nog interessanter is de afwezigheid van een elektromotor en batterijpack. Daarmee is de toekomstige 296 GT3 de eerste zescilinder Ferrari sinds de Dino!

De 2.9-liter V6 benzinemotor in de 296 GTB levert an sich ongeveer 660 pk. Om de “balance of performance” te respecteren zal de 296 GT3 variant vermoedelijk wel nog wat beperkingen meekrijgen. Ook aanwezig is alvast een riante spoiler achterop. Verdere details gaf Ferrari nog niet vrij, wel dat de bouw werd toegewezen aan de Franse specialisten van Oreca Group. Spoedig moet de ontwikkeling verder gaan op het circuit.

Tegen 2023 wil Ferrari met de gloednieuwe 296 GT3 aantreden in de GT Racing klassementen. Hopelijk volgt er een straatlegale variant!

Preview: Ferrari 296 GT3 Competizione GT Racing (2022)