Poll: Audi e-tron vs BMW iX vs Mercedes EQC (2022)Een Audi e-tron, BMW iX of Mercedes EQC, voor welke zuiver elektrische, hoogtechnologische en hoogwaardige premium SUV zou jij kiezen?

Terwijl er vroeger vooral bij pk-geile sportwagens of luxelimousines een “premium” wedloop heerste is deze strijd anno 2022 verschoven naar het EV SUV segment. Grotendeels bij de duurdere exemplaren maar inzake EV crossovers is er intussen ook ruime keuze. En die modellen zijn ook net wat betaalbaarder.

Want de (financiële) lat ligt nog altijd behoorlijk hoog als je wil shoppen in het premium SUV EV segment. Zo heeft Mercedes al een poos de EQC in de gammafolder staan. De EQC400 is steeds vierwielaangedreven, 408 pk sterk en voorzien van een 80 kWh batterij. De jouwe in ruil voor 76.230 euro. Volgens de officiële communicatie geraak je hiermee 430 km ver en tik je in 5,1 seconden de 100 km/u mijlpaal aan.

De in Brussel gebouwde Audi e-tron SUV is er natuurlijk ook nog, volgens geruchten zal een update zich spoedig aanbieden. De e-tron 50 instapper heeft een vanafprijs van 71.570 euro, doet 0-100 in 6,8 seconden en moet 283 à 341 km rijbereik halen. Dit met een 71 kWh accupack.

Met de gloednieuwe iX kan BMW zijn “laattijdige aanwezigheid” perfect counteren met nieuwe(re) technologie. Het iX xDrive40 basismodel rekent op twee elektromotoren die 326 pk voorzien waarmee je in 6,1 seconden aan 100 km/u moet zitten. De autonomie schommelt – met een accupack van slechts 76,6 kWh – tussen de 394 à 426 km. De vanafprijs is met 81.200 euro dan weer aan de hogere kant.

Zeker met wat leuke (lees: prijzige) opties komen de e-tron, iX en EQC snel in elkaars vaarwater. Maar welke milieuvriendelijke Duitser geniet jouw voorkeur?

Audi e-tron vs BMW iX vs Mercedes EQC

View Results

Laden ... Laden ...