Officieel: Aston Martin DBX V6 (2021)Na de V8 uitvoering lanceert Aston Martin nu de DBX Straight Six met een 435 pk sterke 3.0-liter zescilinder en 48V mild hybrid ondersteuning.

Héél lang geleden (jaren ’90) was de toenmalige DB7 reeds voorzien van een V6, nu installeert Aston Martin wederom een zescilinder in de luxueuze DBX SUV. Initieel enkel voor de Chinese markt waarbij een groter slagvolume zwaarder (fiscaal) belast wordt. Op termijn volgen vermoedelijk nog andere regio’s.

Onder de motorkap van de nieuwe Aston Martin DBX vinden we de 3.0-liter zes-in-lijn turbobenzine met 435 pk / 520 Nm. Opnieuw in combinatie met een 9-traps sportautomaat en vierwielaandrijving. Om zowel zuiniger als aangenamer te rijden is er ook 48V mild hybride techniek voorhanden. Een 0-100 sprint lukt zo in 5,4 seconden terwijl de topsnelheid op 260 km/u ligt. Met dergelijke prestatiecijfers moet de i6 maar minimaal onderdoen voor de 550 pk sterke V8.

Naast een elektronisch slipdifferentieel, actieve stabilisatorstangen en adaptieve luchtvering zijn er ook riante remschijven voorzien. Deze brengen de Britse SUV spoedig tot stilstand. Visuele verschillen tussen de 6/8 cilinder DBX zijn niet te bespeuren. De Chinese vanafprijs ligt op 1,9 miljoen yuan.

Nadat Aston Martin eerder de 4.0-liter V8 van AMG gebruikte is ook deze 3.0-liter zes-in-lijn afkomstig uit Affalterbach. Wij kennen hem van uit de AMG 53 modellen met soortgelijke prestatiecijfers.

Naast een sportief gelijnde DBX Coupé werkt de Britse autobouwer ook nog aan een straffere DBX S topversie en fiscaal aantrekkelijke(re) DBX PHEV.