Matt, Chris en Rory zullen jullie opnieuw (proberen te) vermaken met automotive entertainment in het 25ste (!) seizoen van Top Gear!
Na een ietwat zoekende start heeft Top Gear 2.0 sinds vorig jaar een driedelig presentatieteam met (dé) Chris Harris, Matt LeBranc (Joey uit Friends) en Rory Reid. Deze heren krijgen de hulp van de sympathieke – doch geheimzinnige – The Stig en wekelijks ook een bekende man/vrouw die een scherpe rondetijd probeert neer te zetten.
Op zondag 25/02 start het 25ste seizoen van Top Gear en het lijkt erop dat de bestaande cocktail van gek-of-geniale uitdagingen, diepgaande autotests en een stevige brok entertainment behouden blijft. De gescripte humor moet je er maar bijnemen, de hoogstaande beeldkwaliteit maakt veel goed.
Geïnteresseerden kunnen Top Gear S25 op zondagavond 21u volgen op de BBC2
Gerelateerde artikels
De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie!
Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u.
Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan.
Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!