De overheid wil zo weinig mogelijk CO2 uitstoten en beloont bijgevolg CO2-bewuste kopers. Welke wagens er precies in aanmerking komen voor deze premie, lees je in dit overzicht.
UPDATE: De ecopremie wordt vanaf begin 2012 afgeschaft, als je wagen dus in 2011 geleverd wordt, geniet je nog van de premie. Of je kan genieten van de ecopremie als je wagen pas geleverd wordt in 2012 maar al besteld werd in 2011 is nog niet duidelijk. Mensen die een milieuvriendelijke wagen aanschaffen op het autosalon, zullen geen aanspraak meer kunnen maken op de korting.
De regelgeving omtrent de eco-premie is uiterst eenvoudig. Elke wagen die minder dan 105 gram CO2 uitstoot, komt in aanmerking voor een premie van 15% op de aankoopprijs van de wagen. Een wagen die minder dan 115 gram CO2 uitstoot komt ook in aanmerking voor een premie, maar dan bedraagt de premie slechts 3%.
Wie optimaal wil genieten van de eco-premie kiest uiteraard voor modellen die een CO2-uitstoot hebben die lager is dan 105 gram per kilometer. Constructeurs spelen hier maar al te graag op in en het aanbod van milieuvriendelijke modellen neemt dan ook aardig toe. Om het bos door de bomen te blijven zien, hebben we op een rijtje gezet op welke modellen je 15% korting krijgt.
Voor meer informatie over de specifieke modellen, kan je op hun naam klikken. In de kolom ‘verbruik’ krijg je te zien hoeveel de wagen volgens de test van de constructeur zelf verbruikt. Dat je dagelijkse verbruik iets hoger zal uitkomen dan het opgegeven verbruik hoeft je niet te verwonderen, de testcriteria die Europa opgeeft zijn immers niet meer afgesteld op de hedendaagse wagens. Wel zijn ze een leidraad bij het kiezen van een zuinige wagen. Bij ‘Euro norm’ kan je zien aan welke norm de motor voldoet. De Euro-normen leggen allerlei maxima op aan de uitstoot van schadelijke deeltjes zoals NOx, koolwaterstoffen en CO. Stuk voor stuk deeltjes die schadelijker zijn dan CO2, maar die niet in het beleid van de Belgische regering zijn opgenomen. Echte milieubewuste chauffeurs kiezen dus voor Euro V-motoren.
15% ECO-premie (CO2 < 105 gram/km)
Model | Brandstof | Verbruik | Euro norm | CO2 |
Volkswagen Polo Bluemotion | Diesel | 3.3 l/100 km | V | 87 g/km |
Smart Fortwo 0.8 cdi | Diesel | 3.4 l/100 km | V | 88 g/km |
Toyota Auris HSD 1.8 vvt-i | Benzine | 3.8 l/100 km | V | 89 g/km |
Skoda Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI | Diesel | 3.4 l/100 km | V | 89 g/km |
Toyota Prius 1.8 vvt-i | Benzine | 3.9 l/100 km | V | 89 g/km |
Lexus CT200h | Benzine | 3.8 l/100 km | V | 89 g/km |
Fiat 500 TwinAir | Benzine | 4.0 l/100 km | V | 92 g/km |
Ford Fiesta Econetic 1.6 tdci | Diesel | 3.7 l/100 km | IV | 98 g/km |
Opel Corsa ecoFLEX 1.3 | Diesel | 3.7 l/100 km | IV | 98 g/km |
Renault Clio ECO² | Diesel | 3.7 l/100 km | IV | 98 g/km |
Seat Ibiza Ecomotive 1.4 tdi | Diesel | 3.7 l/100 km | IV | 98 g/km |
Volvo C30 DRIVe 1.6 | Diesel | 3.9 l/100 km | IV | 99 g/km |
Volkswagen Golf Bluemotion | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Peugeot 207 1.6 HDi | Diesel | 3.8 l/100 km | IV | 99 g/km |
Ford Focus Econetic 1.6 | Diesel | 3.8 l/100 km | IV | 99 g/km |
Citroën C3/DS3 1.6 HDi | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Audi A3 1.6 TDI | Diesel | 3.9 l/100 km | V | 99 g/km |
Citroën DS3 1.6 HDi | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Toyota iQ 1.0 vvt-i | Benzine | 4.3 l/100 km | IV | 99 g/km |
Honda Insight | Benzine | 4.4 l/100 km | V | 101 g/km |
Nissan Pixo 1.0 | Benzine | 4.4 l/100 km | V | 103 g/km |
Suzuki Alto 1.0 | Benzine | 4.4 l/100 km | V | 103 g/km |
Daihatsu Cuore 1.0 | Benzine | 4.4 l/100 km | IV | 104 g/km |
Renault Twingo 1.5 dCi | Diesel | 4.0 l/100 km | IV | 104 g/km |
MINI 1.6d | Diesel | 3.9 l/100 km | IV | 104 g/km |
Fiat 500 1.3 JTDm | Diesel | 3.9 l/100 km | IV | 104 g/km |
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm |
Diesel | 4.0 l/100 km | IV | 104 g/km |
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet (70 en 85 pk) | Diesel | 4,1 l/100 km 3,6 l/100 km |
IV | 104 g/km 95 g/km |
Volvo S40 DRIVe 1.6 | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Volvo V50 DRIVe 1.6 | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Toyota iQ 1.4 D4-D | Diesel | 4.0 l/100 km | IV | 104 g/km |
Toyota Aygo | Benzine | 4.4 l/100 km | IV | 103 g/km |
Peugeot 3008 HYBRID4 | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Audi A1 1.6 TDI | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Citroën C4 | Diesel | ? l/100 km | V | 99 g/km |
Opel Astra 1.3 ecoFLEX | Diesel | 3.9 l/100 km | V | 104 g/km |
Hyundai i10 | Benzine | 4.2 l/100 km | V | 99 g/km |
Skoda Octavia GreenLine | Diesel | 3.8 l/100 km | V | 99 g/km |
Opel Astra 1.7 | Diesel | 3.7 l/100 km | V | 99 g/km |
Worden binnenkort verwacht:
Model | Brandstof | Verbruik | Euro norm | CO2 |
Nieuwe Ford Focus ECOnetic | Diesel | 3.5 l/100 km | V | 95 g/km |
Elektrische modellen:
Heel wat constructeurs zijn druk bezig met het ontwerpen van elektrische modellen. Zo zullen we binnenkort enkele compleet elektrische modellen op de markt mogen verwelkomen. Deze modellen kampen vaak met een beperkte actieradius en daarom zijn er verschillende merken begonnen met het ontwikkelen van E-RV’s. E-RV’s (Extended Range Vehicles) zijn wagens die beschikken over een verbrandingsmotor, maar wel elektrisch aangedreven worden. Daardoor kunnen ze met behulp van de verbrandingsmotor toch redelijk wat kilometers afleggen zonder een – meestal lange – pauze aan het stopcontact te moeten nemen. In de onderstaande tabel zetten we ze even op een rijtje.
Model | E-RV/Elektrisch | Actieradius | Gepland tegen |
Citroën C-Zero | Elektrisch | 130 km | 2011 |
Renault Fluence & Kangoo ZE | Elektrisch | 160 km | 2011 |
Peugeot iOn | Elektrisch | 130 km | 2011 |
Smart ForTwo | Elektrisch | 115 km | 2012 |
MINI E | Elektrisch | 250 km | 2010 |
Fiat 500 | Elektrisch | 240 km | 2011 |
Nissan Leaf | Elektrisch | 160 km | 2011 |
Opel Ampera | E-RV | 500 km – 60 op elektriciteit | 2011 |