citroen_ds3_header
Citroën heeft het doek van de productieversie van de Citroën DS3 getrokken, de luxe-variant van de Citroën C3.

Het uiterlijk van de DS3 kenden we natuurlijk al langer dan vandaag, de wagen lijkt namelijk sprekend op het concept dat Citroën in Genève voorstelde, de DS Inside. De bedoeling van de DS3 is de concurrentie aan te gaan met andere premium-constructeurs. Dit door een mooie wagen aan te bieden, die er niet alleen goed uitziet, maar bovendien ook goed afgewerkt is.

De DS-lijn zal zich van de doorsnee Citroën onderscheiden door de betere afwerking én door een nieuw logo. Bovendien kan je de wagens herkennen door een gewaagd design én het gebruik van betere materialen. Citroën wil duidelijk terug naar de tijd waarin het merk nog een premium-lijn had. Met de C5 en de C6 waren ze al goed op weg, maar nu mag de Duitse concurrentie wellicht terecht vrezen voor Franse premium-concurrentie.

Ook belangrijk bij een dergelijke premium-wagen is uiteraard de personalisatie. De kleur van het dak kan door de klant zelf gekozen worden uit een hele rist kleuren, binnenin kan de klant bovendien ook uit bijzonder veel kleurencombinaties kiezen voor onder andere het dashboard, de versnellingspook enz. Voor wie niet kiezen kan, biedt Citroën voorgedefiniëerde pakketten aan, die een bepaalde levenswijze weerspiegelen. Vraag ons echter niet wat een ‘Nice Warrior’-sfeer moet voorstellen…

– Maori, voor een ‘Tatouage’-sfeer
– Zebra, voor een ‘Ethnic’-sfeer
– Golf, voor een ‘Good Vibrations’-sfeer
– Daisy, voor een ‘Fashion’-sfeer
– Co-Design, voor een ‘Art Work’-sfeer
– Map, voor een ‘Paris Night’-sfeer
– Plane, voor een ‘Nice Warrior’-sfeer

Je kan kiezen uit twee dieselmotoren, met ofwel 110 ofwel 90 pk en drie benzinemotoren met ofwel 150, ofwel 120, ofwel 95 pk. De kleinste CO2-uitstoot komt neer op 99 gram/km. Bovendien besteedde Citroën bijzonder veel aandacht aan gewichtsbesparing, wat de milieuvriendelijkeheid ten goede moet komen.

Over de prijs wordt geen woord gerept, waarschijnlijk komen we meer te weten op het autosalon van Frankfurt.

Citroën DS3

Citroën DS3

Citroën DS3

Citroën DS3

Citroën DS3

Citroën DS3

Citroën DS3

Brussel, 24 augustus 2009

CITROËN DS3 : CHARME TROEF

Het doek is gelicht voor de CITROËN DS3!
Het nieuwe model, dat vanaf het autosalon van Frankfurt kan worden besteld, introduceert in alle schoonheid de DS-lijn. Het is een opvallende lijn met producten die veel radicaler zijn en die het hoofdgamma van het Merk komen vervolledigen. Maar het is ook een lijn die – zoals uit zijn naam kan worden afgeleid – andermaal symbool staat voor de creativiteit en de technologie van CITROËN.
De DS3 haalt zijn kracht uit de volgende troeven: een radicale en verleidelijke stijl die een exclusief karakter krijgt, dankzij de ruime keuze aan personaliseringsmogelijkheden, een dynamisch rijgedrag dat aan de meest moderne eisen beantwoordt en waarbij doeltreffendheid en sereniteit op een succesvolle manier worden gecombineerd. Het intelligente concept maakt de auto polyvalent en zorgt voor een aangenaam gevoel aan boord, in eender welke situatie.

De DS3 gaat zijn eigen weg…

– … door een gevoel van verlangen in het middelpunt van de automobielervaring te plaatsen:

De DS3 dankt zijn grote aantrekkingskracht aan zijn prachtige stijl en zijn opvallende lijnen. Dit is werkelijk een zeer bijzonder voertuig waarbij originele creaties het typische karakter nog meer in de verf zetten: een ‘zwevend’ dak, een spoiler in de vorm van een haaienvin die de gordellijn van het koetswerk extra dynamiek bezorgt, zijdelingse luchthappers met ledverlichting die de voorkant een eigen look bezorgen…

De DS3 staat bol van de energie en zorgt ook aan boord voor een unieke sfeer waarin elegantie en technologie naadloos in elkaar overvloeien en waar de hoge kwaliteit in elk detail zichtbaar is. Het geavanceerde dashboard (met een combinatie van drie conische wijzerplaten), de dicht bij de bestuurder

opgestelde besturingselementen, de lage rijpositie en de omhullende zetels geven het gevoel in een cockpit te zitten. Verchroomde materialen dragen bij tot het dynamisme en zorgen voor een luxueuze en gedistingeerde uitstraling.

– … door een levendig en onmiskenbaar design neer te zetten:

De DS3 bestaat in een veelvoud van uitvoeringen die iedereen naar eigen believen kan creëren! Op het vlak van het exterieur zijn zowel het dak, het koetswerk, de behuizing van de achteruitkijkspiegels als de wielen personaliseerbaar en maken ze van de DS3 een auto die het imago van de koper uitstraalt. In het interieur kunnen de dashboardstrook, de knop van de schakelpook en nog heel wat andere elementen in talrijke kleuren, stoffen of materialen worden uitgevoerd. En wie daar nog niet tevreden mee zou zijn, kan nog altijd een keuze maken uit 7 verschillende vernieuwende personaliseringsthema’s, die bepaalde levenswijzen en trends weerspiegelen. De DS3: een uiterst persoonlijk automobielobject, uniek als geen ander.

– … door een uitgesproken moderne visie op rijplezier te bieden:

Ook op de weg onderscheidt de DS3 zich door zijn vermogen om rijplezier en dagelijks gebruiksgemak aan elkaar te koppelen. De DS3 is wendbaar en energiek en geeft de bestuurder een heel directe feedback van de weg, waardoor hij heel vlot van de ene bocht naar de andere stuurt. Vincent Besson, Directeur Producten en Markten van PSA, stelt het zo: “Een DS3 besturen, dat voelt aan alsof de wielen aan je vingertippen zitten.” Door zijn gewillige rijgedrag voelt de auto erg levendig aan, maar tegelijkertijd biedt hij een zeer hoog controle- en veiligheidsniveau. Het comfort aan boord van de DS3 ligt op een niveau dat nooit eerder in dit type voertuig werd bereikt.

Met waarden die beginnen vanaf 99 g/km, ligt de CO2-uitstoot helemaal in de lijn van de leidinggevende positie die CITROËN ter zake aanhoudt. De klant heeft de keuze uit 5 krachtige en heel verdienstelijke Euro V-motorisaties:
– 2 HDi FAP-motoren met een vermogen van 110 en 90 pk
– 3 benzinemotoren met de THP 150, de VTi 120 en de VTi 95
Bij de ontwikkeling van de DS3 werd ook erg veel aandacht besteed aan gewichtsbesparende maatregelen. Hierbij werd gebruikgemaakt van een nieuw ontwikkelingsschema, dat garant staat voor een stevige structuur. Het model wordt in de Franse fabriek van Poissy gebouwd en profiteert daar optimaal van alle voordelen van het productiesysteem van de PSA-groep. Voor een voorbeeldige algemene kwaliteit.

– … door ook te charmeren met diensten die verleend worden in het dagelijkse gebruik:

De DS3 innoveert ook door zijn roeping als veelzijdige berline, hoewel zijn silhouet dat niet meteen doet vermoeden. Om de lengte van 3,95 m, de breedte van 1,71 m en de hoogte van 1,45 m optimaal te benutten, is hij voorzien van een bijzonder intelligente architectuur: het dashboard werd verhoogd, zodat er meer beenruimte beschikbaar is. Ook de passagiers achterin beschikken over extra beenruimte dankzij het gebruik van zetels met dunne rugleuningen en de typische jachtbreaklijn voor het achterste gedeelte van het dak. Dankzij slimme conceptkeuzen beschikt de DS3 over 5 volwaardige plaatsen, talrijke opbergvakken (waaronder een handschoenenvakje met een inhoud van 13 liter) en een ruime koffer (285 liter) die moduleerbaar is door de in twee ongelijke delen (2/3-1/3) neerklapbare achterbank.

De DS3 maakt het leven van de inzittenden ook aangenamer door hun zintuigen te strelen – zoals met het HiFi System, dat evenwaardig is aan de nieuwste generatie geluidsinstallaties voor in de huiskamer. Het dienstenpakket van de DS3 wordt nog uitgebreid door een specifieke CITROËN FREEDRIVE-service, waardoor de klant bijvoorbeeld over een vervangvoertuig kan beschikken tijdens het onderhoud van zijn DS3.

CITROËN DS3 : CHARME TROEF

Het verlangen opwekken

– Een bijzondere persoonlijkheid, die weet te verleiden door zijn stilistische oplossingen
– Een sfeer die doordrenkt is van gedistingeerdheid en die gebaseerd is op een bijzonder ver doorgedreven zin voor detail: rijke en valoriserende materialen
– Een al even rijk als origineel aanbod van personaliseringsmogelijkheden: gevarieerde decorzones en 7 originele personaliseringswerelden

De weg laten voelen

– Een temperament dat plezier en controle aan elkaar weet te koppelen, in combinatie met een comfort dat eigen is aan Citroën
– Milieuprestaties in lijn met de hoge verwachtingen van een toonaangevende marktspeler: een versie die slechts 99 g CO2/km uitstoot en met opmerkelijke resultaten op het vlak van gewichtsbesparingen
– De weg en de bijbehorende gevaren onder controle: ESP en 6 airbags standaard
– Een onberispelijke betrouwbaarheid: robuust ontwerp dat in Frankrijk wordt gebouwd, op de site van Poissy

Het dagelijkse leven betoveren

– De eerste stadsauto die niet alleen elegant, maar ook praktisch is: 5 volwaardige plaatsen, een ruime koffer (285 liter), een achterbank die in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt (2/3-1/3)
– De creativiteit van CITROËN ten dienste van een zintuiglijke totaalervaring: een akoestisch comfort dat in lijn ligt met dat van auto’s uit hogere segmenten
– Een specifiek dienstenaanbod voor de DS-lijn: CITROËN FREEDRIVE, om de meest veeleisende klanten op hun wenken te bedienen

HET VERLANGEN OPWEKKEN

Een bijzondere persoonlijkheid, die weet te verleiden door zijn stilistische oplossingen

De stijlstudie van de CITROËN DS3 is geïnspireerd door drie kernwoorden: verrassing, verleiding en dynamisme. Het resultaat: een silhouet dat gelijktijdig gespierd en sensueel, compact en dynamisch is, genuanceerd door verfijnde verchroomde bovenbouwelementen. Een expressief en verleidelijk automobielobject dat uitnodigt tot bewegen.

De creativiteit blijkt uit iedere trek van de DS3, zoals het zwevende dak of de middenstijl die onderbroken wordt en in de vorm van een haaienvin met het dak verbonden is. De lijnen van de DS3 zijn aantrekkelijk en maken van hem een zuiver object van plezier en verleiding: zijn dynamische voorkant suggereert unieke rijsensaties; zijn vormgeving achteraan die op de lijnen van een jachtbreak zijn geïnspireerd, belooft hoge prestaties op het vlak van de beschikbare ruimte. Daarnaast bezorgt de hoge afwerkingsgraad van ieder aspect het model zijn waardevolle karakter. De DS3 vormt met zijn radicale design een automobiel curiosum, dat vooral opvalt door zijn zijdelingse luchthappers met ledverlichting aan de voorzijde. De auto staat stevig op zijn wielen en heeft een zelfzekere uitstraling.

Het interieur van het voertuig straalt hetzelfde unieke gevoel van beheerste energie en elegantie uit. De verschillende elementen zijn op een elegante manier afgetekend en geïntegreerd en op een erg nauwgezette manier geassembleerd. Het dashboard – waarvan de bovenste ‘vleugel’ verwijst naar het zwevende dak – bezorgt het geheel een vloeiende vorm. Het horizontale karakter van het geheel wordt versterkt door een strook die over de volledige breedte van het dashboard loopt en die de verbinding vormt tussen de twee voorste inzittenden. De stuurpost wordt op die manier een cockpit, waarbij de displays en andere bedieningselementen in de onmiddellijke omgeving van de bestuurder zijn opgesteld. Het instrumentenbord met zijn 3 conische wijzerplaten, het kleine stuurwiel en de lage en omhullende zetels bezorgen het geheel een uitgesproken sportief karakter.

Een sfeer die gedistingeerdheid uitademt

Naast zijn stilistische kenmerken biedt de CITROËN DS een sfeer die op een nog hoger peil wordt getild dankzij het gebruik van harmonieus op elkaar afgestemde luxueuze materialen.

In het interieur ziet ieder materiaal er niet alleen hoogwaardig uit, maar voelt het ook zo aan:
– De zones met een thermisch geïsoleerde bekleding, zoals de kap boven het dashboard, bestaan uit een organisch en zacht korrelmateriaal, dat contrasteert met de gladde en gelakte strook van het dashboard.
– De stofferingen kregen dezelfde opwaarderende behandeling: het verfijnde en moderne aanbod van stoffen wordt naar boven toe aangevuld met een lederen bekleding met fijn sierstiksel in 3 verschillende kleuren.
– Ten slotte zijn bepaalde delen opgewaardeerd door het royale gebruik van chroom: dat is zo voor het DS-monogram op het stuur en de push-ringen. Afhankelijk van de afwerkingsniveaus worden sommige verchroomde elementen zelfs gesatineerd, waarbij de glans en de rijkdom van het materiaal op een geslaagde manier worden gecombineerd met de soberheid en de elegantie van de kleur. Zij belichamen een zeker idee van luxe ‘à la française’.

Waardevol omwille van zijn unieke karakter

De esthetische kwaliteiten van de DS3 worden op verschillende manieren aangeboden. Het aanbod aan kleuren en materialen en de verscheidenheid van hun combinaties doen een nieuwe, moderne wind waaien in het segment.

Zo zijn er volgens de keuze van de klant volgende mogelijkheden:
– het dak is verkrijgbaar in vier kleuren die verschillen van de rest van het koetswerk: Onyx-zwart, Opaal-wit, Botticelli-blauw of Carmen-rood.
– De behuizing van de achteruitkijkspiegels en de deurdrempels zijn verkrijgbaar in kleur of in chroom.
– De wielen en hun middelpunten kunnen in eender welke kleur worden uitgevoerd.
– In het interieur vormt de dashboardstrook – die de verluchtingsmonden, de verfraaiing van het instrumentenbord en de multifunctionele displays omvat – de meest royale decorzone en is ze in 8 verschillende afwerkingen verkrijgbaar.
– De knop van de versnellingspook is verkrijgbaar in 7 verschillende afwerkingen, waarbij satijnchroom met de glans van een kleur of met leder wordt gecombineerd.
De DS3 is met een groot aantal decorzones uitgerust, wat hem zijn unieke karakter bezorgt: zo bestaat de knop voor de afstandsbediening in het contactslot uit een plaatje in koetswerkkleur… om de eigen DS3 altijd en overal een beetje in de buurt te hebben!

Het exclusieve karakter van de DS3 wordt verder nog geaccentueerd door een innoverend aanbod van verschillende sterke personaliseringsthema’s, waarvan de decors verwijzen naar verscheidene levenswijzen en trends. Die thema’s komen terug in de vorm van lichte toetsen op het koetswerk en in het interieur. De klant zal uiteindelijk de keuze hebben uit de volgende zeven thema’s, waarvan de eerste vier al vanaf de introductie van de auto beschikbaar zijn:
– Maori, voor een ‘Tatouage’-sfeer
– Zebra, voor een ‘Ethnic’-sfeer
– Golf, voor een ‘Good Vibrations’-sfeer
– Daisy, voor een ‘Fashion’-sfeer
– Co-Design, voor een ‘Art Work’-sfeer
– Map, voor een ‘Paris Night’-sfeer
– Plane, voor een ‘Nice Warrior’-sfeer

DE WEG LATEN VOELEN

Een sterk temperament in alle sereniteit

De DS3 biedt een nieuwe en uitgesproken moderne rijstijl en combineert daarbij dynamisme en beheersing. De levendige en gewillige DS3 is ook een referentie op het vlak van comfort. De auto biedt dan ook een optimaal rijplezier.

Dat rijgedrag is op verschillende sterke punten gebaseerd:
– bij de oppuntstelling van het chassis en de onderstellen (pseudo McPherson vooraan en vervormbare as achteraan) werd heel nauwgezet te werk gegaan.
– De flexibiliteit van de ophangingselementen en de dempende werking werden zo gekozen dat men aan het stuur van de DS3 de weg perfect kan ‘lezen’. Dat is mogelijk doordat de bewegingen van het koetswerk perfect onder controle zijn en in de bochten een evenwichtig gedrag heerst – waardoor alles voorspelbaar en gemakkelijk te controleren is.
– De wiggen met dubbele dichtheid van het achterste wielstel staan garant voor een uitstekende filtering van hindernissen en zorgen ook voor een erg goede zijdelingse steun.
– Voor de besturing werd gekozen voor een stuurwiel met een kleine diameter (363 mm) en een stuurbekrachtiging die zo werd ingesteld, dat ze erg nauwkeurige feedback over het wegdek doorstuurt: daardoor kan de bestuurder de wielen vlijmscherp ‘plaatsen’, wat de snelheid ook is.
– Ook de zetels en de banden werden zo afgesteld dat de rijlijnen op een perfect stabiele manier kunnen worden gevolgd en de bestuurder te allen tijde het geruststellende gevoel heeft dat hij zijn voertuig onder controle heeft.

Aangezien een goede auto een goede motor behoeft, biedt Citroën voor de DS3 5 verschillende Euro V-motoren aan die verfijning, souplesse en prestaties waarborgen:
– 2 HDi FAP-motoren met een vermogen van 110 en 90 pk, gekoppeld aan een manuele 5- of 6-versnellingsbak.
– 3 benzinemotoren gekoppeld aan een manuele 5- of 6-versnellingsbak: de THP 150, de VTi 120 – die ook met een automatische versnellingsbak verkrijgbaar is – en de VTi 95.

Afgestemd op de ecologische doelstellingen van Citroën

Aangezien rijplezier ook een sociaal bewust plezier moet zijn, werd de CITROËN DS3 zo ontworpen dat hij de wereld die hem omringt nog meer respecteert. Zijn CO2-uitstoot ligt perfect in de lijn van de toonaangevende marktpositie en de eisen van CITROËN op het vlak van het milieu. In de gemengde cyclus liggen de uitstootniveaus van de HDi FAP-motoren systematisch onder 115 g/km – waarbij een van de motoren zelfs 99 g/km haalt. Bij de benzinemotoren liggen de waarden tussen 136 en 160 g CO2 per km.

Die gunstige milieuresultaten zijn niet alleen te danken aan de motoren, maar ook aan het voorbeeldige werk dat op het vlak van de massa van het voertuig werd verricht. De ontwerpers zochten daarbij naar alle denkbare mogelijkheden om gewicht te besparen. Daarmee werd al vanaf het begin van het project rekening gehouden:
– het lastenboek dat aan de stijlafdeling werd bezorgd, vermeldde onder meer eisen op het vlak van de architectuur die zowel het gewicht als de veiligheid ten goede moesten komen, zoals de keuze van een rechte in plaats van een gebogen dwarsbalk voor het dashboard.
– Daarnaast kon met behulp van studies op basis van iso-technologie ‘onderdeel per onderdeel’ nog meer gewichtswinst worden geboekt.
– ten slotte kon dankzij uitgebreid gebruik van digitale rekenkracht voor het definiëren en testen (stijfheid, akoestiek…) van die onderdelen iedere component worden geoptimaliseerd – niet alleen wat de massa, maar ook wat de technische kwaliteit betreft. Op het achterste wielstel bijvoorbeeld kon in vergelijking met de vorige generatie een gewichtswinst van 7 kg worden geboekt.
In combinatie met de geoptimaliseerde aerodynamische kwaliteiten (Cx-waarde van 0,31) bezorgt het lagere gewicht de auto ook een grotere wendbaarheid en reactiviteit.

De weg ’temmen’, zodat alleen het rijplezier overblijft

Aangezien de CITROËN DS3 geen enkele toegeving doet op het vlak van de veiligheid van de inzittenden, is hij met een bijzonder veilig remsysteem uitgerust. Het ESP, het ABS, de Elektronische Remkrachtverdeling (REF) en de Noodremhulp (AFU) maken standaard deel uit van een bijzonder compleet aanbod remhulpsystemen. Deze uitrustingen helpen de bestuurder in de moeilijkste omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer de banden hun grip op het wegdek verliezen. Ook de passieve veiligheid is van het hoogste niveau. Zo is de DS3 standaard uitgerust met 6 airbags, driepuntsgordels en Isofix-bevestigingen op de buitenste plaatsen van de achterbank.

Het nieuwe model krijgt vanaf het eerste niveau ook diverse rijhulpsystemen zoals een snelheidsregelaar/begrenzer en een verklikkerlampje dat aangeeft wanneer de bestuurder best schakelt om zo zuinig en zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden.
De CITROËN DS3 kan ten slotte ook met het MyWay-navigatiesysteem worden uitgerust. Dit geavanceerde audio- en multimediasysteem bestaat niet alleen uit een ingebouwd navigatiesysteem met kleurenscherm en een audio CD-systeem dat compatibel is met mp3/WMA-bestanden, maar ook uit een Bluetooth®-handsfreekit.

Een onberispelijke werkingskwaliteit

De ontwerpers hebben de DS3 van bij het begin een onberispelijke kwaliteit en werkingsveiligheid willen meegeven.
De DS3 is dan ook het eerste project van CITROËN waarbij integraal gebruik werd gemaakt van het nieuwe ontwikkelingsschema zonder prototypetools. Hierbij is het de bedoeling om zo snel mogelijk een voertuig te creëren dat representatief is voor het uiteindelijke seriemodel, in plaats van een prototype en de bijbehorende productietools. Deze manier van werken biedt duidelijke voordelen op het vlak van de kwaliteit. Alle betrokken partijen – ontwerpers, leveranciers, fabrikanten – worden hierdoor in een vroegere fase bij het project betrokken, zodat potentiële conflicten zo snel mogelijk worden opgespoord. Hoewel bij het DS3-project de meeste defecten ruimschoots vóór de rijtests behandeld waren, gingen er aan de lancering nog twee miljoen testkilometers vooraf.

De CITROËN DS3 berust niet alleen op een erg stevig concept, maar wordt bovendien op de PSA-site te Poissy gebouwd, die op alle vlakken aan de kwaliteitseisen van het Merk voldoet. Dit productiecentrum beschikt over een ISO 9001-certificatie en maakt gebruik van de recentste industriële technologieën. Bovendien worden hier alle aspecten van zowel het nieuwe PSA-fabricagesysteem als Lean Manufacturing toegepast, met het oog op een optimalisering van de fabricagekwaliteit en een verkorting van de reactietijd ten opzichte van de klant.

HET DAGELIJKSE LEVEN BETOVEREN

Een elegante stadsauto die verrassend veelzijdig is …

De DS3 is met zijn lengte van 3,95 m en zijn breedte van 1,71 m meteen een van de meest compacte voertuigen in zijn segment. Bovendien krijgt hij door zijn hoogte van 1,46 m een uitgesproken dynamisch én bijzonder wendbaar silhouet. Al naargelang de gemonteerde banden bedraagt de draaicirkel 10,2 tot 10,4 m – een referentie op dit vlak. De stijlvolle DS3 voelt zich dan ook perfect thuis in stedelijke omgevingen.

Daarnaast beschikt de DS3 over unieke comfortkwaliteiten in deze categorie. Dat is het resultaat van het opmerkelijke werk dat op het vlak van de architectuur en de inrichting van het interieur werd verricht. De DS3 is dan ook de eerste echt veelzijdige kleine coupé. Dit is een auto waarin dynamisme, compacte afmetingen, een sportief karakter en praktische bruikbaarheid op een harmonieuze manier met elkaar worden gecombineerd. De CITROËN DS3 biedt 5 volwaardige zitplaatsen, met telkens evenveel ruimte als in een kleine berline – en dit zowel in de dwars- als in de lengterichting. De bestuurder kan zijn rijpositie aan zijn wensen aanpassen, dankzij een stuurwiel en een zetel die in de hoogte en in de diepte instelbaar zijn. Zowel voor- als achteraan is de beenruimte genereus. Vooraan is dat te danken aan de architectuur van het ‘verhoogde’ dashboard; achteraan aan de dunne rugleuningen van de voorste zetels die onderaan veel ruimte vrijlaten.
Van die voorzetels zijn overigens twee types verkrijgbaar: een ‘comforttype’ voor de eerste twee afwerkingsniveaus en een ‘dynamisch type’, dat nog meer steun biedt. Bovendien is achterin een intelligent opgestelde handgreep voorzien, waardoor de achterste passagiers moeiteloos kunnen uitstappen.

Ook op het vlak van de afmetingen van de kofferruimte onderscheidt de DS3 zich van de concurrentie. Het koffervolume werd op 285 liter gebracht – de hoogste waarde in deze categorie. Dat volume is gemakkelijk moduleerbaar dankzij de zittingen die in twee ongelijke delen (2/3-1/3) kunnen worden opgedeeld en heel vlot met één enkele hand kunnen worden neergeklapt. Aan opbergruimten is er overigens geen gebrek. De DS3 heeft het grootste handschoenenvak in zijn categorie (13 liter) en opbergruimten op het front en op de middenconsole en vergemakkelijkt zo het leven.

Een zintuiglijke totaalervaring

Naast zijn stilistische behandeling en een ruime keuze van materialen en bekledingen krijgt de CITROËN DS3 ook de meest innoverende technologieën mee om de zintuigen van zijn inzittenden nog beter te verwennen.

Het unieke HiFi System dat in dit model wordt aangeboden is onuitgegeven, ligt in de lijn van de huiskamersystemen van de jongste generatie en staat garant voor een indrukwekkende geluidsweergave. Deze installatie is uitgerust met een derde centraal kanaal dat bovenaan in het midden van het dashboard uitkomt evenals met een versterkte subwoofer in de koffer. Mede hierdoor laat de installatie een opmerkelijke scènediepte horen, waarbij zelfs extreme frequenties op een natuurgetrouwe manier worden weergegeven.
De DS3 onderging een zeer hoogwaardige akoestische behandeling, die een belangrijke bijdrage levert aan het creëren van een gezellige sfeer. De isolatie en de absorptie van de verschillende geluiden werden zo dicht mogelijk bij de emissie- of opwekkingsbronnen uitgevoerd. In dat verband werd vooral aan de motorruimte en de portieren erg veel aandacht besteed: zo werden extra drempelvoegen toegepast, terwijl de grammage van de afdichtingsfolie werd vergroot (200 g/m² in tegenstelling tot de gebruikelijke waarde van 90 g/m² in dit segment).

Zelfs de reukzin werd niet vergeten: zo kan de DS3 voortaan worden uitgerust met een sfeerparfumeur waarvan de aanwezigheid extra in de verf wordt gezet door het verchroomde stelwieltje waarmee hij wordt bediend.

Een onderscheidende dienstverlening

Met het CITROËN FREEDRIVE-aanbod dat voor de DS3 wordt geïntroduceerd, kan het begrip klantendienst nu volledig worden ingevuld.
Deze dienst biedt in de eerste plaats een garantie van onbeperkte gemoedsrust, waarbij niet alleen alle onderhoudsprestaties zijn opgenomen, maar ook comfortprestaties, zoals de volledige schoonmaak van het voertuig.
CITROËN FREEDRIVE werd bovendien bedacht om de mobiliteit van de bestuurder in alle omstandigheden te verzekeren. Wanneer het voertuig niet kan worden gebruikt, wordt het meest aangewezen vervoermiddel ter beschikking gesteld. De klant kan zelfs rekenen op een vervangwagen wanneer zijn DS3 voor een onderhoudsbeurt in de garage is binnengebracht.