Peugeot 3008 HYBRID4
Peugeot stelt de Peugeot 3008 HYBRID4 voor, de eerste diesel-hybride die op grote schaal geproduceerd wordt.

De verbrandingsmotor die het grootste deel van de aandrijving voor zijn rekening neemt, is de 2.0 liter HDi FAP-motor. Deze levert 163 pk en wordt bijgestaan door een elektromotor met een maximaal vermogen van 37 pk. Veel fabrikanten maken gebruik van benzinemotoren in hun hyrbide modellen, maar Peugeot koos voor een dieselmotor omdat dieselmotoren op zich al een stuk minder verbruiken.

De verbruikscijfers die deze – toch wel redelijk grote – milieuvriendelijke crossover voor kan leggen, zijn helemaal niet mis. De Peugeot 3008 HYBRID4 heeft voldoende met 3,8 liter diesel per 100 km. Tijdens het rijden stoot hij slechts 99 gram CO2 uit. De Toyota Prius is bij deze niet langer de grootste wagen die aanspraak kan maken op een ecopremie van 15%. Kopers moeten weliswaar oppassen, goed uitgeruste versies stoten soms 106 gram CO2 uit per km. De ecopremie voor deze exemplaren bedraagt slechts 3%. Ook uitzonderlijk is het feit dat deze 3008 HYBRID4 beschikt over vierwielaandrijving, aangezien de elektromotor de achteras aandrijft.

De Peugeot 3008 HYBRID4 is een full hybrid. Dit wil zeggen dat er een mogelijkheid bestaat dat je enkel op de elektromotor rijdt. De wagen kan dus een bepaalde afstand rijden zonder aanspraak te maken op de verbrandingsmotor. Dit kan door de ZEV-stand (Zero Emission Vehicle) te activeren. Verder beschikt de 3008 HYBRID4 nog over de 4WD-, Sport- en Auto-stand.

De lage uitstoot van CO2 werd niet alleen bekomen door de motor efficiënter te maken. Ook de gerobotiseerde zesbak van Peugeot draagt zijn steentje bij tot een milieuvriendelijker rijgedrag. De remenergie van de Peugeot 3008 HYBRID4 kan worden opgeslagen in de batterijen. De wagen is voorzien van een ‘STOP & START’-systeem van de zogenaamde tweede generatie. Dit systeem zorgt namelijk ook voor de omschakeling van de verbrandingsmotor naar de elektromotor. Wanneer de wagen nood heeft aan veel kracht, zullen de twee motoren samenwerken. De elektromotor drijft de achterwielen aan, de verbrandingsmotor zorgt voor de voorwielen.

Wanneer je rustig rondrijdt in de Peugeot 3008 HYBRID4 zal enkel de elektromotor werken. Dit geldt weliswaar enkel bij lage snelheden. Op autosnelwegen en grotere banen buiten de stad zal de verbrandingsmotor zorgen voor de aandrijving van de hybride crossover. De elektrische onderdelen van de Peugeot 3008 HYBRID4 werden achterin de wagen geplaatst, om een optimale gewichtsverdeling te bekomen.

De module van elektrische componenten is compact en gemakkelijk te verhuizen naar andere modellen. Kortom, deze flexibele module zullen we wellicht binnenkort in andere Peugeots terugvinden en ook met andere verbrandingsmotoren. De batterijen (Ni-MH-batterijen, niet de modernste in hun soort) bevinden zich onder de laaddrempel van de koffer, dichtbij de elektromotor.

De Peugeot 3008 HYBRID4 onderscheidt zich van een andere Peugeot 3008 op verschillende subtiele manieren. Hij krijgt bijvoorbeeld het nieuwe Peugeot-logo op zijn motorkap. Ook zien we LED-stroken en aan de binnenkant zorgen de verschillende batterij-indicatoren ervoor dat je de Peugeot 3008 HYBRID4 direct kan onderscheiden van de Peugeot 3008. We verwachten dat deze wagen zal pronken op de stand van Peugeot op het autosalon van Parijs. Tegen het begin van 2011 zou dit model al bij de dealers moeten staan.