nissan_leaf
Nissan begon vanaf nul en maakte een elektrische wagen voor het grote publiek. Vanaf eind 2010 normaalgezien in de showrooms: de Nissan Leaf.

Elektrische wagens zijn meestal bijzonder innovatief, maar meestal minder praktisch door hun beperkingen inzake autonomie en prestaties. De Nissan Leaf heeft een autonomie van 160 km en kan een maximumsnelheid van 140 km/u aan. Het vermogen komt neer op 110 pk en de trekkracht op 240 Nm. Al bij al valt het vermogen best mee, al kan ik mij inbeelden dat een autonomie van 160 km niet altijd volstaat.

De vormgeving van deze Leaf is behoorlijk futuristisch, maar niet overdreven. Persoonlijk kan dit mij wel bekoren, gezien het feit dat te futuristische modellen bij mij niet in de smaak vallen. Bovendien maakt zijn niet overdreven futuristische look het mogelijk voor Nissan veel modellen te verkopen.

Wie de wagen wil opladen kan steeds kijken naar het display, dat verbonden is met een centrale computer. Het display geeft weer wanneer de batterij opgeladen dient te worden en bovendien ook waar dat allemaal kan. Per jaar zouden er zo’n 65.000 stuks van de Nissan Leaf de band moeten afrollen. In eerste instantie zouden er weliswaar slechts 50.000 stuks geproduceerd worden.

Nissan laat bovendien weten dat het op termijn een volledig gamma aan elektrische wagens wil aanbieden, dit om zowel in te spelen op de fiscaalvriendelijke ontvangst van milieuvriendelijke modellen én om de afhankelijkheid van olie tegen te gaan. De concurrentie van de Nissan Leaf: waarschijnlijk de Opel Ampera. Andere elektrische modellen, zoals de iMiev zijn een stuk kleiner, de Nissan Leaf en de Opel Ampera zijn eerder hatchbacks met gemiddelde grootte. (Via: DeTijd)

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf