Test Skoda Octavia GreenLine
Kwaliteit in combinatie met een zuinig verbruik en een aantrekkelijke prijs, drie kernwaarden waarmee de Skoda Octavia Greenline erg veel consumenten zou moeten aanspreken.

Sinds Skoda deel uitmaakt van de Volkswagen-Groep gaat het de Tsjechen voor de wind. Het merk zet sterke verkoopcijfers neer en kan dat verklaren door zijn erg interessant modelaanbod dat volledig rond de slagzin ‘simply clever’ werd opgebouwd. Skoda is zich aan het ontpoppen tot het Volkswagen van de 21ste eeuw, met modellen die betaalbaar zijn zonder compromissen te sluiten op het vlak van kwaliteit. Voor die kwaliteit staat moeder Volkswagen garant, en dat lijkt de consumenten dan ook te smaken. In de eerste twee maanden van dit jaar stegen de verkopen in België met meer dan 80% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Test Skoda Octavia GreenLine

De Skoda Octavia is één van die modellen die gretig wordt afgenomen door het publiek. Zijn tijdloos design is zowel beschikbaar als Berline en Combi. In profiel oogt de Berline wel erg sober, waardoor het geheel nogal saai kan overkomen. Skoda zou dit kunnen oplossen door een chromen sierstrip aan te bieden voor de Octavia, maar na langdurig grasduinen in de optielijst werd ons duidelijk dat Skoda deze optie niet aanbiedt. De voor- en achterkant zorgt gelukkig voor voldoende uitstraling om de Octavia een tijdloze elegantie mee te geven. Voor de zuinige GreenLine-uitvoering heeft Skoda ook enkele aërodynamische aanpassingen uitgevoerd om een betere luchtstroom te creëren. De wagen maakt gebruik van banden met een verminderde rolweerstand en staat op 15″ lichtmetaal velgen. Een eerder nutteloze sticker boven de voorste wielen duidt aan dat het om een GreenLine model gaat.

Test Skoda Octavia GreenLine

Het interieur van de Skoda Octavia ademt dezelfde degelijkheid als we dat van een Volkswagen gewoon zijn. Het geheel blijft weliswaar erg sober maar in die eenvoud schuilt nu net een zekere charme. Wanneer je instapt valt meteen ook de ruimte op, zowel voor de voor- als achterpassagiers is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Op de achterbank slaagden we er tijdens onze rit naar het autosalon van Genève zelfs in een mobiele redactie op poten te zetten: genoeg ruimte voor persfolders, laptops en twee passagiers voor een lange rit. De bestuurder beschikt over erg logisch gepositioneerde bedieningsorganen, een erg kwalitatief aanvoelend stuur en een instrumentenpaneel dat erg goed afleesbaar is. De stoelen zitten daarnaast erg comfortabel, en bieden genoeg steun wanneer je de bocht omgaat. De Octavia Berline heeft ook aan opbergruimte geen gebrek, naast de obligate opbergvakken is er in de koffer plaats voor een respectabele 585 liter bagage. De kofferklep klapt trouwens erg wijd open, waardoor het laden en lossen zeer eenvoudig kan. Wie de achterbank neerklapt kan zelfs 1.415 liter bagage verhuizen.

Test Skoda Octavia GreenLine

De GreenLine uitvoering heeft een 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm koppel aan boord. Dat klinkt op het eerste zicht vrij beperkt, maar in realiteit volstaat dit ruimschoots. Eens de Octavia GreenLine in beweging is gezet, heeft hij het helemaal niet moeilijk om te presteren in alledaagse situaties. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 11,4 seconden, de topsnelheid van de GreenLine-versie bedraagt 192 km/u. Belangrijker zijn echter de verbruikscijfers die theoretisch in een gecombineerde cyclus 3,8 liter/100 km zouden moeten bedragen. Wij reden de Skoda Octavia GreenLine naar het Autosalon van Genève, vanuit Gent toch een rit van 821 km. Daarbij verbruikten we gemiddeld 5 liter/100 km, dit door steeds de maximum toegelaten snelheid te rijden. Best sterke prestaties, aangezien de Octavia GreenLine volgeladen was en vier redactieleden moest herbergen. Qua verbruik en prestaties vinden we hier dus een mooi evenwicht, zeker als je de Octavia GreenLine gebruikt waarvoor hij dient. Wanneer je het sportiever doet, kan het verbruik proportioneel wel sterk stijgen. Wij deden de test door een periode een sportieve rijstijl aan te meten, waarna het verbruik al snel steeg tot 5,7 liter/100 km. Als je dus een sportieve Octavia wil kan het interessanter zijn om voor een grotere cilinderinhoud te kiezen.

Test Skoda Octavia GreenLine

De Skoda Octavia GreenLine overtuigde ons tijdens deze snelwegtrip ook met zijn comfortabel rijgedrag. De Octavia kon bijna letterlijk met één vinger bestuurd worden, de wagen leek niet van zijn baan af te willen wijken. Dat maakt het de bestuurder erg gemakkelijk zeer lange ritten af te leggen, want er zijn amper stuurcorrecties nodig om de Octavia op het rechte pad te houden. Het schakelen met de vijfbak gaat ook erg soepel, het gevoel ligt hier volledig in lijn met de rest van de wagen. Het weggedrag voelt erg vertrouwd aan en geeft rust en een gevoel van veiligheid. Er komt ook amper geluid binnen in de cabine, enkel in de eerste en tweede versnelling horen we een prominente dieselgrom, maar eens je in de hoogste versnelling op de snelweg bent blijft het opvallend stil binnenin. De voorste passagiers hebben zeker niet te klagen, al merkte een kritische collega wel een lichte ruis op aan de achterruit, maar echt storend werd dit nooit.

Test Skoda Octavia GreenLine

Als dat alles nog niet genoeg was overtuigt de Skoda Octavia GreenLine ook nog met een laatste wapenfeit: zijn prijs. De basisprijs voor deze GreenLine-uitvoering bedraagt 20.905 euro, maar hiervoor krijg je gratis metaalkleur en het pack Ambiente Greenline. Dit pakket omvat de MP3 compatibele Radio/CD, parkeersensoren achteraan, snelheidsregelaar, lederafwerking, automatische licht- en regendetector en een achteruitkijkspiegel met automatische dimfunctie. Een zeer uitgebreide uitrusting, voor een zeer aanvaardbare prijs, zou je denken. Maar dankzij zijn CO2-uitstoot van 99 gram/km maakt deze Octavia GreenLine ook aanspraak op een overheidskorting van 15% of 2.865,75 euro en een extra korting van 1.800 euro die Skoda daarbovenop aanbiedt. Dat brengt de totaalprijs van het geteste model op 16.239,25 euro, prijs/kwaliteit gewoonweg onklopbaar.

Test Skoda Octavia GreenLine

Conclusie

Met zo’n prijsstelling is het als consument niet moeilijk om te zwichten voor deze Octavia GreenLine. Hij lijkt ons dan ook aangewezen voor een zeer breed publiek, mensen die prijs/kwaliteit gewoonweg het beste op de markt willen. Ok, de Skoda oogt niet meteen spannend, maar biedt wel sobere elegantie. Het interieur is ook niet buitenissig, maar overtuigt moeiteloos met zijn kwalitatieve afwerking en zijn ruimteaanbod. De Octavia GreenLine heeft ook geen enkele moeite om erg veel kilometers te doen, en zal de bestuurder en zijn passagiers ook niet vermoeien. De redactie was dan ook unaniem tevreden met de keuze voor deze Skoda voor onze rit naar het autosalon van Genève. Zijn ruimteaanbod en rijcomfort overtrof zelfs moeiteloos de wagen van vorig jaar: de BMW X1. Dat er wat ruis te vinden is aan de achterste ruiten en dat het verbruik stijgt als je sportief aan de slag gaat met de GreenLine lijkt dan ook te vervallen in niets anders dan spijkers op laag water zoeken. Skoda, simply clever!

Test Skoda Octavia GreenLine

Overzicht

+ Prijs
+ Comfortabel
+ Rijdt Soepel
+ Verbruik 5 liter/100 km
+ Voldoende ruimte voor- en achteraan

– Ruis achterste ruiten
– Verbruik bij sportief rijden?
– Dieselgrom in laagste versnellingen

Test Skoda Octavia GreenLine

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir