Citroën_C-ZERO_Header
Citroën stelde vandaag de Citroën C-Zero voor, het milieuvriendelijke resultaat van de samenwerking met Mitsubishi.

Mitsubishi stelde een tijdje gelden een milieuvriendelijk concept voor, de Mitsubishi iMiev. Dat concept werd door de PSA-groep duidelijk gesmaakt en er werd besloten van een samenwerkingsverband tussen beide partijen aan te gaan. Deze Citroën C-Zero zal in première gaan op het Belgische autosalon, waar ook de Citroën C3 en de Citroën DS3 de show zullen stelen.

De Citroën C-Zero zal het tweede elektrische concept zijn van Citroën, na de Citroën Berlingo First Electrique. De Citroën C-Zero zal volledig op elektriciteit werken en bijgevolg geen gram CO2 uitstoten en geen decibel geluid maken. De elektromotor die de Citroën C-Zero aandrijft, kan rekenen op een vermogen van 64 pk tussen 3000 en 6000 toeren. Het maximumkoppel is weliswaar al bereikbaar vanaf 0 toeren en bedraagt 180 Nm. Op die manier zou de wagen nooit een gebrek aan kracht mogen vertonen. Bovendien is de Citroën C-Zero achterwielaangedreven, wat de rij-ervaring er niet minder spannend op zal maken.

Je kan je Citroën C-Zero opladen aan het stopcontact van 220V en bovendien kan je in een half uur de batterijen op 80% van hun capaciteit brengen. Om verwarring bij het vertrekken te vermijden, heeft Citroën een geluid voorzien wanneer je de sleutel in het contact stopt en de motor draait. De motor is immers geruisloos en zou de klassieke chauffeur in verwarring kunnen brengen. De topsnelheid van dit model bedraagt 130 km/u en nul naar 100 moet in zo’n 15 seconden voltooid zijn. Een echte krachtpatser is deze C-Zero dus niet, een zuinigheidskampioen des te meer. De autonomie komt neer op 130 km. Liefhebbers van dit model kunnen vanaf 10 november hun homepage veranderen naar www.c-zero.citroen.com, al prefereren wijzelf GroenLicht.be.

Citroen C-Zero

Citroen C-Zero

CITROËN C-ZERO : 100 % elektrische oplossing

Geen liter bradstof, geen gram CO2, geen decibel lawaai! Met C-ZERO breidt CITROËN zijn aanbod in het segment van de kleine auto’s uit met een 100 % elektrische wagen. Deze nieuwe stadswagen werd speciaal uitgedacht voor gemakkelijke verplaatsingen binnen de stad. Zijn troeven? Compacte afmetingen, een korte oplaadtijd en een voldoende grote autonomie voor dagdagelijks gebruik. En dat alles in een stilte die het lawaai van de stad doet vergeten. C-ZERO is een compacte mix van technologie en creativiteit en speelt nu reeds in op de uitdagingen van morgen!

Met meer dan 5.500 elektrische voertuigen op zijn actief beschikt CITROËN over een ongeëvenaarde expertise om opnieuw een plaats op te eisen in een marktsegment dat de komende jaren naar verwachting sterk zal groeien.

De CITROËN C-ZERO, die in samenwerking met Mitsubishi Motors Corporation (MMC) is ontwikkeld, zal in het laatste trimester van 2010 worden gelanceerd. Op die manier wordt hij het tweede elektrische model van het Merk, naast de Berlingo First Electrique, die samen met Venturi werd ontwikkeld.

Vanaf 10 november zullen particuliere klanten en professionals die interesse voelen voor C-ZERO, op de website www.c-zero.citroen.com in avant-première een aanvraag kunnen doen voor een proefrit of een reservatie van de nieuwe 100% elektrische oplossing van Citroën.

EEN MODEL DAT AANLEUNT BIJ HET MERKBELEID

CITROËN, dat zich al verscheidene jaren engageert om het brandstofverbruik en de broeikasgassen terug te dringen, behoort op ecologisch vlak tot de marktleiders en voegt C-ZERO toe aan zijn al rijkelijk gamma milieuvriendelijke producten.

Momenteel kan CITROËN al bogen op:
• de C3 en de DS3, waarvan bepaalde versies van bij de lancering slechts 99 gram CO2 per kilometer uitstoten;
• een uitstoot van minder dan 120 g/km CO2 bij meer dan 30 % van de verkochte wagens.
Andere technologieën die op het programma staan:
o veralgemening van het Stop&Start-systeem van de tweede generatie in 2010
o lancering van een ‘full hybrid’ in 2011, met de DS5

EEN 100 % ELEKTRISCHE WAGEN

Als volledig elektrische wagen beschikt de CITROËN C-ZERO over een synchrone elektromotor met permanente magneet, die 47 kW of 64 pk vermogen levert tussen 3.000 en 6.000 t/min. Zijn maximumkoppel bedraagt 180 Nm van 0 tot 2.000 t/min en het vermogen wordt via een omvormer met een enkele verhouding overgebracht naar de achterste wielen.
De voeding van de motor wordt verzekerd door lithium-ionbatterijen van de jongste generatie, die centraal in de wagen worden ingebouwd. Ze bestaan uit 88 cellen van 50 Ah (16 kWh aan boord) en voeden de motor met 330 V-stroom.
De lithium-iontechnologie maakt het mogelijk om het gewicht van de batterijen te beperken in vergelijking met de traditionelere technologieën met gelijke prestaties. De batterijen zijn ook ongevoelig voor gedeeltelijke oplaadbeurten, die niet langer een invloed hebben op de levensduur van de batterijen.

GEBRUIKSVRIENDELIJK

De batterijen van de CITROËN C-ZERO opladen is kinderspel: het volstaat om de voeding op een 220 V-stopcontact aan te sluiten. In zes uur tijd worden de batterijen volledig opgeladen. Daarnaast kan men de batterijen in een half uurtje voor 80 % opladen aan externe laadpalen met monofasige stroom van 125 A onder 400 V voor een vermogen tot 50 kW.
De wagen toont zich ook heel gebruiksvriendelijk: draai gewoon de contactsleutel om en een geluidssignaal bevestigt dat de auto vertrekkensklaar is. De CITROËN C-ZERO laat zich besturen als om het even welke wagen met een automatische versnellingsbak.
De klassieke brandstofpeilmeter werd vervangen door een laadindicator van de batterij.

REËLE EN ACTUELE PRESTATIES

De CITROËN C-ZERO is perfect aangepast voor alle soorten organisaties (administraties, collectiviteiten, monomerkvloten, enz.) maar ook voor particulieren die een auto met een uitzonderlijk lage gebruikskost zoeken. Dankzij zijn wielbasis van 2,55 meter biedt hij vier volwaardige plaatsen en een koffer van 166 liter. Hij onderscheidt zich bovendien door een indrukwekkende werkingsstilte en biedt tal van comfort- en veiligheidsvoorzieningen: stuurbekrachtiging, ABS, ASR, ESP, elektrisch bediende ruiten, zes airbags, een autonoom telematicasysteem voor noodoproepen en airconditioning zijn slechts de voornaamste standaardvoorzieningen.

EEN STADSWAGEN DIE ZICH OOK DAARBUITEN IN ZIJN SAS VOELT

Met zijn lengte van 3,48 meter en zijn draaicirkel van 9 meter baant de CITROËN C-ZERO zich met sprekend gemak een weg door de stad. Maar dankzij de puike prestaties (topsnelheid van 130 km/u, 0 tot 100 km/u in ongeveer 15 seconden en hernemingen van 60 tot 90 km/u in zes seconden) en een autonomie van ongeveer 130 kilometer (volgens de genormaliseerde gemengde cyclus) kan hij ook buiten de stad perfect mee. In Frankrijk is 70 % van de dagelijkse autotrajecten in de week korter dan 30 km terwijl het globale gemiddelde 40 km bedraagt.

De CITROËN C-ZERO gaat in januari 2010 in wereldpremière op het autosalon van Brussel.