Opel Ampera
Daar waar de Toyota Prius en de Honda Insight hybride-wagens zijn, slaat de Opel Ampera een andere weg in. Vanaf 2011 gaat hij in verkoop, wij blikken alvast een jaar vooruit!

Opel redeneerde dat de huidige elektrische wagens teveel beperkingen kennen inzake autonomie om op grote schaal verkocht te kunnen worden. Verder is het ook zo dat hybride-wagens een mild, maar daarom niet per se excellent verbruik kennen. Opel besloot een compromis tussen de twee te sluiten en dat compromis kreeg de naam Ampera mee.

Het nieuwe systeem dat Opel zal gebruiken om de Ampera milieuvriendelijk én gebruiksvriendelijk te maken, heet Voltec. In tegenstelling tot bij andere wagens, is bij de Ampera elektriciteit de primaire energiebron van de wagen, terwijl benzine pas op de tweede plaats komt. Deze benzine wordt bovendien gebruikt om elektriciteit op te wekken en niet om de wielen aan te drijven. Deze wagen rijdt dus volledig elektrisch, maar heeft een grote autonomie door gebruik te maken van een benzinemotor. Bovendien kan de wagen ook op bio-ethanol rijden, over milieuvriendelijkheid gesproken! Dat dit systeem innovatief is, werd al bewezen. De wagen ontving de Britse prijs voor innovatie.

Zoals hierboven vermeld, rijdt de Ampera steeds op elektriciteit. De wagen kan dus thuis aan het stopcontact worden opgeladen. Met een volle batterij – een lithium-ion batterij, die milieuvriendelijker is dan de Nikkel-batterijen – kan de wagen zo’n 60 km ver rijden. Erg veel is dat niet, maar als je de wagen elke dag kan opladen, bij het thuiskomen bijvoorbeeld, zal deze autonomie grotendeels volstaan. De batterij slaat 16 kWh elektriciteit op. Opel berekende dat iemand die per dag gemiddeld zo’n 50 km aflegt, op jaarbasis 1.700 liter benzine kan besparen. Zo’n €2.000 dus. Rijd je dagelijks 100 km, dan bespaar je 2.200 liter benzine. Deze cijfers klinken alvast erg veelbelovend.

Het grote voordeel van elektrisch rijden, is natuurlijk dat een elektromotor een bijzonder hoog koppel kent, dat vanaf nul toeren per minuut beschikbaar is. Het vermogen komt neer op 150 pk en het koppel bedraagt 370 Nm, wat zeker een mooi cijfer is. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 9 seconden, niet mis voor een wagen uit deze klasse. De topsnelheid bedraagt 161 km/u, wat net voldoende moet zijn voor het dagelijkse verkeer.

De aandrijving van de wagen verbeteren is één, maar er zijn nog zoveel andere manieren om milieuvriendelijk te rijden. Opel dacht ook hieraan en heeft de Ampera op 17″ velgen met banden met een lage rolweerstand gezet. Het koetswerk werd zo aerodynamisch mogelijk ontworpen, om zo weinig mogelijk luchtweerstand te ervaren.

Naast milieuvriendelijk moet de Ampera ook nog praktisch en comfortabel zijn. De kofferruimte komt neer op iets meer dan 300 liter, niet bijster veel, maar normaal gezien wel voldoende voor matig gebruik. Verder merken we duidelijk op dat de buitenkant is vormgegeven met de Opel Flextreme Concept in het achterhoofd. De nieuwe koplampen ogen strak, alleen de achterkant lijkt om een onverklaarbare reden op die van de Toyota Prius. De achterruit zit dus bijzonder hoog en onder de spoiler is er nog een kleine ruimte. Bij het rijden is het zicht naar achter dus beperkt.

Ook binnenin heeft Opel haar best gedaan om de wagen zo futuristisch, maar toch comfortabel mogelijk te maken. Het meest comfortabele aan deze wagen is wellicht dat je niet hoeft te schakelen, we vinden dan ook geen versnellingsbak terug. Opel heeft dankbaar gebruik gemaakt van de extra plaats om enkele bergvakken te installeren. We zien een groot scherm in het midden, dat voor de navigatie dient en nog een ander groot scherm waar het instrumentenpaneel zit. Of we dit terug zullen vinden op het productiemodel is een andere kwestie, maar het geheel oogt in ieder geval bijzonder fraai. We zien duidelijk dat Opel gekozen heeft voor een zwevende middenconsole. De lancering van dit model staat gepland voor 2011.

Opel Ampera debuteert in 2011

Elektrische auto met uitgebreide autonomie van meer dan 500 km

De revolutionaire Opel Ampera maakt emissievrij elektrisch rijden mogelijk zonder de beperkingen van conventionele elektrische auto’s. Hiermee toont hij meteen de leiders-positie aan die Opel inneemt op het vlak van elektrische auto’s. Het baanbrekende elektrische aandrijfsysteem ‘Voltec’ is de radicaal nieuwe technologie die de auto-industrie nodig heeft om een antwoord te bieden op de energie- en milieu-uitdagingen.

Deze elektrische auto met uitgebreide autonomie (E-REV, extended-range electric vehicle) gebruikt elektriciteit als primaire energiebron en benzine als secundaire energiebron om elektriciteit op te wekken.

De vijfdeurs Ampera telt vier plaatsen en werd geïnspireerd op de combinatie van beeldende kunst en Duitse precisie die centraal staat in Opels bekroonde designfilosofie. Hij neemt ook diverse stijlelementen van de innovatieve prototypes Flextreme en GTC Concept over.

De wielen van de Ampera worden op elk moment en bij elke snelheid elektrisch aangedreven. Voor ritten tot 60 km (gemengde Europese cyclus) rijdt hij zuiver elektrisch met de energie opgeslagen in de lithium-ionbatterij van 16 kWh en stoot hij dus helemaal geen CO2 uit. Wanneer de energie van de batterij is opgebruikt, breidt de elektriciteit afkomstig van een motor-generator de autonomie van de Ampera uit tot meer dan 500 km. De Ampera kan aan een standaard 230V-stopcontact worden opgeladen.

De elektrische auto met uitgebreide autonomie van Opel wordt volgens plan eind 2011 in productie genomen.

Opel Ampera haalt vermogen en raffinement uit Voltec-aandrijfsysteem

Uitgebreide autonomie van meer dan 500 km elimineert bezorgdheid over autonomie

De revolutionaire Opel Ampera wordt Europa’s eerste emissievrije, elektrisch aangedreven auto die geschikt is voor dagelijks gebruik. Het Voltec-aandrijfsysteem staat garant voor levendige acceleraties en een hoogstaand raffinement. De vijfdeurs Ampera biedt naast een comfortabel interieur voor vier inzittenden ook voldoende kofferruimte, terwijl de autonomie tot meer dan 500 kilometer werd uitgebreid.

“Elektrisch rijden draait niet alleen om ecologie,” aldus Global Vehicle Line Executive & Chief Engineer, Frank Weber. “Elektrisch rijden biedt ook heel wat rijplezier. Met het ogenblikkelijk beschikbare en stille koppel van 370 Newtonmeter onder de rechtervoet lijk men te vliegen!”

De Ampera wordt op elk moment en bij elke snelheid elektrisch aangedreven. Voor ritten tot 60 km (gemengde Europese cyclus) gebruikt hij de elektriciteit die is opgeslagen in de geavanceerde, 16 kWh sterke lithium-ionbatterij.

Wanneer de Ampera rijdt op elektriciteit die door de batterij geleverd wordt, stoot de wagen geen CO2 uit. Wanneer de energie van de batterij is opgebruikt, wordt de benzine-/E85-motor naadloos ingeschakeld om het elektrische systeem aan te drijven en tegelijk de batterij op te laden. Deze modus breidt de autonomie uit tot 500 km, tot de batterij weer kan worden opgeladen door het oplaadsysteem op een standaard 230V-stopcontact aan te sluiten.

Ampera geeft bestuurder vertrouwen en een gerust gemoed

In tegenstelling tot een klassieke batterijaangedreven auto elimineert de Ampera elke bezorgdheid over de autonomie door de bestuurder gerust te stellen dat hij niet zal stranden door een lege batterij.

Een geavanceerde lithium-ionbatterij is cruciaal om de Ampera aan de man te brengen. De ingenieurs in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Mainz-Kastel (Duitsland) testen de batterij de klok rond, 365 dagen per dag om zeker te zijn dat ze aan de eisen van de klanten voldoet.”

Het batterijblok van de Ampera zal door GM geproduceerd worden in de eerste lithium-ionfabriek die door een grote Amerikaanse autoconstructeur zal worden uitgebaat. De ruim 220 lithium-ioncellen in het T-vormige blok bieden voldoende vermogen. De nagenoeg stille elektromotor levert 370 Nm ogenblikkelijk koppel, het equivalent van 150 pk, en dat volstaat voor een sprint van 0 tot 100 km/u in ongeveer negen seconden en een topsnelheid van 161 km/u.

De Ampera is perfect geschikt voor de dagelijkse pendelritten van de meeste Europese klanten. Zo rijdt ongeveer 80 procent van de bestuurders dagelijks minder dan 50 km. Opel schat dat een kilometer in de elektrisch aangedreven Ampera aan de huidige brandstofprijzen ongeveer een vijfde kost van een kilometer met een klassieke benzine-motor.

Opel Ampera: voorlopige technische specificaties

Algemeen
Voertuigtype: Voorwielaangedreven vijfdeurs
Categorie: Elektrisch voertuig met uitgebreide autonomie (E-REV)
Onderstel: Onafhankelijke McPherson-veerpoten vooraan, torsieas achteraan, schijfremmen rondom, volledig regeneratieve remmen om de energierecuperatie te maximaliseren, elektrische stuurbekrachtiging
Aantal zitplaatsen: Vier
Prestaties
Topsnelheid (km/u): 161
Elektrische autonomie (km): 60 (MVEG cyclus)
Totale autonomie (km): > 500
Afmetingen
Wielbasis (mm): 2.685
Lengte (mm): 4.404
Breedte (mm): 1.798
Hoogte (mm): 1.430
Bagagevolume (l): 301
Batterijsysteem
Type: Lithium-ion
Vermogen (kWh): 16
Elektrische aandrijfeenheid
Vermogen (kW / pk): 111 / 150
Koppel (Nm): 370
Buitenkant
Banden en velgen: Speciaal ontwikkelde banden met beperkte rolweerstand op gesmede aluminium 17”-velgen

Elektrisch aangedreven Ampera combineert Opel-look met efficiënte vijfdeurs

• Geïnspireerd op Opels designthema van beeldende kunst en Duitse precisie
• Aerodynamisch koetswerk voor emissievrij rijden
• Het comfort en de voorzieningen die in een 21ste-eeuwse auto worden verwacht

Het designteam van GM creëerde een praktische, efficiënte elektrische auto die voort-bouwt op de bekroonde designfilosofie van Opel. De Opel Ampera biedt een optimale passagiersruimte en futuristische uitrustingselementen in een hoogstaand en aerodynamisch ontwerp.

“De Opel Ampera toont welke mogelijkheden de geavanceerde aandrijftechnologieën te bieden hebben op het vlak van autodesign. We moesten de aerodynamische efficiëntie maximaliseren zonder te raken aan het dagdagelijkse rijcomfort,” verklaarde Phil Zak, Director Exterior Design bij GM Europe. “Dat alles wordt weergegeven in een prestigieuze, sportieve look die voortbouwt op Opels designthema van gebeeldhouwde vormen en expressieve lijnen.”

Beeldende kunst geeft Ampera zijn dynamisch koetswerk

Het koetswerkdesign van de Ampera neemt stijlelementen van de prototypes Flextreme en GTC Concept over. Zo kreeg hij de indrukwekkende, boomerangvormige koplampen die een naadloos geheel vormen met de mistkoplampen onderaan. De auto heeft een dynamische, bijna agressieve look die vooral tot uiting komt in het voor- en achteraanzicht. Het nieuwe, stoere Opel-logo doet het radiatorrooster vooraan en de chroomlat op de achterkant extra uitkomen.

De verticale sleuven in de buitenste randen van de achterbumper geven de auto niet alleen een lage, sportieve look maar spelen ook een sleutelrol in de creatie van een zuivere luchtscheiding om erg efficiënte aerodynamische prestaties te verzekeren. Zijn unieke kleur ‘Pearl White Diamond’ met bijpassende drempels en achterbumper onderstreept de dynamische aantrekkingskracht van de auto.

Maximale efficiëntie dankzij optimale aerodynamica

Aerodynamica is eveneens een cruciale factor als men het rijbereik wil maximaliseren. De GM-ingenieurs en -designers hebben samengewerkt om de luchtstroom rond de voorruit en buitenspiegels van de Ampera te optimaliseren. Ze besteedden ook veel aandacht aan de achterkant, met een speciaal ontworpen spoiler en zuivere scheidings-elementen. Voor het radiatorrooster vooraan en de remschijfbevestigingen op de vijfspakige lichtmetalen 17”-sportvelgen werden lichte materialen gebruikt in de vorm van heldere afdekkingen in policarbonaat. Dat hielp de luchtweerstand in kritieke luchtstroom-zones te beperken.

Alle voordelen van een hoogstaande vijfdeurs gecombineerd met de nieuwste technologie

De Ampera voldoet qua ruimte, comfort en gebruiksgemak aan de eisen die klanten stellen aan een vijfdeurs met vier plaatsen en een bagageruimte van 301 liter. Het interieur is afgewerkt in de kleur Jet Black, met accenten in Spice Red en lak in Dark Argent Metallic op het centrale gedeelte van het instrumentenbord voor een sportieve look.

De deurinleg speelt in op het elektrische karakter van de auto door het gebruik van iconische thema’s. Met een geïntegreerde versnellingspook, twee informatieschermen en een infotainmentcenter met aanraakbediening biedt de Ampera een volledig elektrische gebruikerservaring.

“Voor de Ampera hebben we de normen opnieuw in vraag gesteld en gezocht naar nieuwe en opwindende combinaties van kleuren en materialen. Om het innovatieve karakter van de auto te ondersteunen hebben we met experimentele bekledingen en lakken gewerkt, die ook in toekomstige Opel-modellen zullen opduiken,” aldus John Puskar, Director Interior Design bij GM Europe.

Wat is ‘Voltec’?

’Voltec’ is de merknaam van GM’s revolutionaire elektrische aandrijftechnologie met uitgebreide autonomie (extended-range electric vehicle, kortweg E-REV). Voltec gebruikt elektriciteit als voornaamste energiebron en benzine als bijkomende bron om elektriciteit te genereren. De voornaamste onderdelen van het elektrische aandrijfsysteem Voltec zijn een T-vormig batterijblok, een 111 kW sterke elektrische aandrijfeenheid en een verbrandingsmotor om elektriciteit op te wekken.

De Opel Ampera wijkt sterk af van conventionele hybridewagens. Bij een E-REV worden de wielen aangedreven door een elektrisch systeem terwijl ze bij een klassieke hybride worden aangedreven door een elektromotor, een benzinemotor of beide. Voor korte ritten gebruikt de E-REV enkel zijn batterijen. Voor langere ritten kan er extra elektriciteit worden opgewekt door een interne verbrandingsmotor. De batterij en het aandrijfsysteem zijn sterk genoeg om de auto – als er voldoende spanning is – alleen aan te drijven zonder de hulp van de verbrandingsmotor. De batterij, motor en elektronica zijn ontworpen om tijdens deze zuiver elektrische fase volwaardige prestaties af te leveren, zowel wat acceleraties en topsnelheid betreft als voor het oprijden van een helling.

Hoe Voltec werkt

De energie wordt aan boord opgeslagen in een 16 kWh sterke, T-vormig lithium-ion-batterijblok. Dit batterijblok voorziet de elektrische aandrijving van voldoende energie om gedurende 60 km (autonomie over de gemengde cyclus) zuiver elektrisch te rijden, zonder een druppel benzine te verbruiken en met volwaardige prestaties voor acceleratie en topsnelheid. Voor langere ritten wordt de verbrandingsmotor aan boord van de E-REV gebruikt om een elektrische generator aan te drijven wanneer de batterijen leeg zijn. Deze ‘uitbreider’ van de autonomie, die op benzine of E85-ethanol kan draaien, kan genoeg elektriciteit opwekken om de auto meer dan 500 km ver te brengen.

Voordelen

De E-REV-aandrijving biedt tal van voordelen. De voornaamste daarvan zijn de energie-diversificatie, het lagere olieverbruik en de lagere emissies.

GM schat dat de Opel Ampera jaarlijks ongeveer 1.700 liter benzine kan uitsparen bij een dagelijkse afstand van 60 km en een totale afstand van 22.000 km per jaar. Bestuurders die 100 km per dag of 36.500 km per jaar afleggen, zouden zo’n 2.200 liter benzine kunnen uitsparen. Als basis voor deze vergelijking schat GM dat een wagen uitgerust met het Voltec elektrische aandrijfsysteem een kilometerkostprijs van 0,02 € per kilometer heeft in elektrische modus tegenover 0,09 € per km met benzine aan 1,16 € per liter.

Geen hybride

In de praktijk vereisen hybridevoertuigen per definitie beide bronnen (motor en batterij) om de auto zijn volledige prestatiepotentieel te geven. In een hybridewagen is de verbrandingsmotor traditioneel de grotere van de twee energiebronnen en levert hij ook het grootste deel van het vermogen tijdens acceleraties vanuit stilstand, snelwegritten en andere energie-intensieve momenten. Een oplaadbare hybride werkt op dezelfde manier maar kan aan het elektriciteitsnet worden opgeladen. Zelfs wanneer de batterij voldoende is opgeladen, zal het vaak de verbrandingsmotor zijn die de piekbelasting voor zijn rekening neemt. Een E-REV onderscheidt zich van een (al dan niet oplaadbare) hybride door het feit dat de wielen altijd worden aangedreven door de elektrische eenheid.