Fiat 500C
Fiat heeft de nieuwe 1.3 Multijet met Start/Stop-systeem uit de Punto Evo beschikbaar gemaakt voor de Fiat 500 en 500C.

De nieuwe 1.3 Multijet kennen we al van de Punto Evo en voldoet aan de EURO5-emissienormen. De 1.3 Multijet II zorgt voor een vermogen van 95 pk en een maximaal koppel van 200 Nm vanaf 1.500 toeren per minuut. Met deze motorisatie sprint de Fiat 500 van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Het gecombineerd verbruik blijft tegelijkertijd erg laag: 3,9 l/100 km.

De nieuwe Multijet motor werd volledig ontwikkeld en geproduceerd door Fiat Powertrain Technologies (FPT) en beschikt over nieuwe injectoren die met nog meer precisie brandstof in de verbrandingskamer kunnen injecteren. Hierdoor gaat de injectie een stuk sneller en flexibeler dan voorheen (tot 8 injecties binnen 1 cyclus). Hierdoor kan de verbranding nog preciezer gecontroleerd worden, wat uiteraard het verbruik en de uitstoot positief beïnvloedt.

De nieuwe 95 pk sterke 1.3 Multijet is verder uitgerust met een turbo met variabele geometrie en een Start/Stop-systeem dat het verbruik in de stad met 8% terugdringt. Als laatste is de tweede generatie Multijet standaard met een partikelfilter uitgerust waardoor de EURO5-emissienorm moeiteloos gehaald kon worden.

Samen met de nieuwe motor krijgt de 500 een nieuwe achterophanging die afgeleid is van de Abarth 500, dit moet de handling en het comfort verbeteren en zou kunnen helpen om door de Belgische keuring te geraken.