Ecopremie: hoe optimaal genieten?


De overheid wil zo weinig mogelijk CO2 uitstoten en beloont bijgevolg CO2-bewuste kopers. Welke wagens er precies in aanmerking komen voor deze premie, lees je in dit overzicht.

UPDATE: De ecopremie wordt vanaf begin 2012 afgeschaft, als je wagen dus in 2011 geleverd wordt, geniet je nog van de premie. Of je kan genieten van de ecopremie als je wagen pas geleverd wordt in 2012 maar al besteld werd in 2011 is nog niet duidelijk. Mensen die een milieuvriendelijke wagen aanschaffen op het autosalon, zullen geen aanspraak meer kunnen maken op de korting.

De regelgeving omtrent de eco-premie is uiterst eenvoudig. Elke wagen die minder dan 105 gram CO2 uitstoot, komt in aanmerking voor een premie van 15% op de aankoopprijs van de wagen. Een wagen die minder dan 115 gram CO2 uitstoot komt ook in aanmerking voor een premie, maar dan bedraagt de premie slechts 3%.

Wie optimaal wil genieten van de eco-premie kiest uiteraard voor modellen die een CO2-uitstoot hebben die lager is dan 105 gram per kilometer. Constructeurs spelen hier maar al te graag op in en het aanbod van milieuvriendelijke modellen neemt dan ook aardig toe. Om het bos door de bomen te blijven zien, hebben we op een rijtje gezet op welke modellen je 15% korting krijgt.

Voor meer informatie over de specifieke modellen, kan je op hun naam klikken. In de kolom ‘verbruik’ krijg je te zien hoeveel de wagen volgens de test van de constructeur zelf verbruikt. Dat je dagelijkse verbruik iets hoger zal uitkomen dan het opgegeven verbruik hoeft je niet te verwonderen, de testcriteria die Europa opgeeft zijn immers niet meer afgesteld op de hedendaagse wagens. Wel zijn ze een leidraad bij het kiezen van een zuinige wagen. Bij ‘Euro norm’ kan je zien aan welke norm de motor voldoet. De Euro-normen leggen allerlei maxima op aan de uitstoot van schadelijke deeltjes zoals NOx, koolwaterstoffen en CO. Stuk voor stuk deeltjes die schadelijker zijn dan CO2, maar die niet in het beleid van de Belgische regering zijn opgenomen. Echte milieubewuste chauffeurs kiezen dus voor Euro V-motoren.

15% ECO-premie (CO2 < 105 gram/km)

Model Brandstof Verbruik Euro norm CO2
Volkswagen Polo Bluemotion Diesel 3.3 l/100 km V 87 g/km
Smart Fortwo 0.8 cdi Diesel 3.4 l/100 km V 88 g/km
Toyota Auris HSD 1.8 vvt-i Benzine 3.8 l/100 km V 89 g/km
Skoda Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI Diesel 3.4 l/100 km V 89 g/km
Toyota Prius 1.8 vvt-i Benzine 3.9 l/100 km V 89 g/km
Lexus CT200h Benzine 3.8 l/100 km V 89 g/km
Fiat 500 TwinAir Benzine 4.0 l/100 km V 92 g/km
Ford Fiesta Econetic 1.6 tdci Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Opel Corsa ecoFLEX 1.3 Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Renault Clio ECO² Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Seat Ibiza Ecomotive 1.4 tdi Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Volvo C30 DRIVe 1.6 Diesel 3.9 l/100 km IV 99 g/km
Volkswagen Golf Bluemotion Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Peugeot 207 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Ford Focus Econetic 1.6 Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Citroën C3/DS3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Audi A3 1.6 TDI Diesel 3.9 l/100 km V 99 g/km
Citroën DS3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Toyota iQ 1.0 vvt-i Benzine 4.3 l/100 km IV 99 g/km
Honda Insight Benzine 4.4 l/100 km V 101 g/km
Nissan Pixo 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Suzuki Alto 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Daihatsu Cuore 1.0 Benzine 4.4 l/100 km IV 104 g/km
Renault Twingo 1.5 dCi Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
MINI 1.6d Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Fiat 500 1.3 JTDm Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet (70 en 85 pk) Diesel 4,1 l/100 km
3,6 l/100 km
IV 104 g/km
95 g/km
Volvo S40 DRIVe 1.6 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Volvo V50 DRIVe 1.6 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Toyota iQ 1.4 D4-D Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
Toyota Aygo Benzine 4.4 l/100 km IV 103 g/km
Peugeot 3008 HYBRID4 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Audi A1 1.6 TDI Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Citroën C4 Diesel ? l/100 km V 99 g/km
Opel Astra 1.3 ecoFLEX Diesel 3.9 l/100 km V 104 g/km
Hyundai i10 Benzine 4.2 l/100 km V 99 g/km
Skoda Octavia GreenLine Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Opel Astra 1.7 Diesel 3.7 l/100 km V 99 g/km


Worden binnenkort verwacht:

Model Brandstof Verbruik Euro norm CO2
Nieuwe Ford Focus ECOnetic Diesel 3.5 l/100 km V 95 g/km


Elektrische modellen:

Heel wat constructeurs zijn druk bezig met het ontwerpen van elektrische modellen. Zo zullen we binnenkort enkele compleet elektrische modellen op de markt mogen verwelkomen. Deze modellen kampen vaak met een beperkte actieradius en daarom zijn er verschillende merken begonnen met het ontwikkelen van E-RV’s. E-RV’s (Extended Range Vehicles) zijn wagens die beschikken over een verbrandingsmotor, maar wel elektrisch aangedreven worden. Daardoor kunnen ze met behulp van de verbrandingsmotor toch redelijk wat kilometers afleggen zonder een – meestal lange – pauze aan het stopcontact te moeten nemen. In de onderstaande tabel zetten we ze even op een rijtje.

Model E-RV/Elektrisch Actieradius Gepland tegen
Citroën C-Zero Elektrisch 130 km 2011
Renault Fluence & Kangoo ZE Elektrisch 160 km 2011
Peugeot iOn Elektrisch 130 km 2011
Smart ForTwo Elektrisch 115 km 2012
MINI E Elektrisch 250 km 2010
Fiat 500 Elektrisch 240 km 2011
Nissan Leaf Elektrisch 160 km 2011
Opel Ampera E-RV 500 km – 60 op elektriciteit 2011

Deel dit bericht:

31 reacties op "Ecopremie: hoe optimaal genieten?"

  1. XliljeezyX 02-04-2010 om 13:41

    Simpele keuze als je moet kiezen uit dit rijtje! Een Volvo natuurlijk!

  2. MRM 02-04-2010 om 13:49

    Goh, het grootste deel van de wagens die ertussen staan zijn effectief goede wagens en zijn plezierig om mee te rijden.
    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Volvo’s dat niet zijn, in tegendeel zelfs!

  3. Bart Deceuninck 03-04-2010 om 2:41

    Ach zo’n zaaaalig mooi C30je in Cameleon-kleur, wit interieur, espresso-dashboard (echt!) open dakje, super hi-fi,…
    laat maar komen lente zomer herfst winter…

  4. V.A.D.E. 16-05-2010 om 11:59

    Euro normen,mooi in theorie maar in de praktijk worden deze waarden niet gehaald. De meeste moderne dieselmotoren worden  na levering bij de verdelers onmiddellijk via de ECM upgedated(aanpassing van het ontbrandingstijdstip enz.).
    Dus krijg je een ecopremie voor een wagen die deze waarden niet haalt.
    Waarom spreekt men enkel over CO2, en nooit over NOX, FIJN STOF, en het extreem schadelijke NITRO-pah dat er dankzij de DPF(roetfilter) extra bijkomt?
    Japanse en Nederlandse wetenschappers beweren dat in een stedelijke omgeving de dieseluitstoot de voornaamst reden van longkanker is,en dat het tevens onze DNA-structuur beschadigd.
    In tegenstelling tot CO2 waarvan mens,plant en dier een bepaalde hoeveelheid nodig heeft om te kunnen leven.
    Zelfdestructie met overheidssteun!!!
    Daarbij ken ik maar weinig klanten die een dieselwagen kopen voor het milieu,de meeste doen het voor hun portemonnee.
    DIESEL IS THE DEVIL’S FUEL

  5. MRM 16-05-2010 om 13:06

    Wat je daar aankaart, is inderdaad volledig juist en het beleid van de overheid om het Belgische wagenpark zo ecologisch mogelijk te houden, is totaal niet afgestemd op de realiteit. Dit komt omdat België aan enkele normen moet voldoen, die zich vooral toespitsen op CO2. Jammer genoeg wordt het beleid daardoor enkel op CO2-indijking toegespitst.

  6. ice007 24-08-2010 om 17:26

    Gelden de eco-premies ook in 2011?
    Zoja, hoelang blijven ze daarna nog geldig?

    Dank bij voorbaat

  7. MRM 24-08-2010 om 17:46

    Dat is nog niet duidelijk.

     

  8. callens omer 02-09-2010 om 21:37

    hoelang moet een voertuig ingeschreven blijven in België om de premie niet te moeten terugbetalen

  9. MRM 02-09-2010 om 21:53
  10. segers 14-09-2010 om 16:56

    Een wagen met een uitstoot van minder dan 100g/km heeft zijn nadelen.

    Het vermogen is navenant (te weinig). Om vlot vooruit te komen zal er dus extra gas moeten gegeven worden met alle gevolgen vandien (hoger verbruik dan de krachterige vergelijkbare versie, snellere slijtage)

    Een krachtige wagen is niet noodzakelijk vervuilender bij gelijke snelheid, integendeel    

  11. MRM 14-09-2010 om 17:19

    Niet volledig akkoord, de DS3, de C3, de C30, de S40, de V50, de A3, de MINI en de Fiats en Alfa beschikken over dergelijke motoren en hebben wel degelijk voldoende kracht.

     

  12. walter maes 15-09-2010 om 23:25

    tot wanneer lopen deze premies ? Het is een enorme verliespost die wij betalen en doordat er nu al zoveel wagens zijn met een Co lager dan 115g/km kan de staat deze premie makkelijk afschaffen.  Indien wij nu een keline wagen kopen is hij zowiezo met een lage uitstoot. Ze zouden dit geld beter voor infrastructuur gebruiken. wagens kopen we toch

  13. walter maes 15-09-2010 om 23:31

    waarom krijgt iemand die een tweedehandswagen koop met een Co uitstoot die onder de 115gr/km en dus zijn oude vervuilende wagen vervangt geen respectievelijk 3% extra staatskorting

  14. MRM 16-09-2010 om 16:38

    Zo zou je je tweedehandswagen natuurlijk kunnen blijven doorverkopen, tot op het punt dat hij bijna gratis is…

    Deze premies lopen volgens mij alleszins tot het einde van dit jaar, daarna zal er verder beslist moeten worden.

     

    http://www.health.belgium.be/eportal/Environment/Products/Carsandbiofuel/cars/index.htm?ssUserText=type_IE2Law

    alle wettelijke info vind je op bovenstaande link.

  15. walter maes 16-09-2010 om 21:12

    ik werk als verkoper bij een merkdealer die veel te maken heeft met de premies. Tot heden heb ik nog geen enkele klant gehad die een wagen kocht voor het milieu. Ze doen het alleen voor de premies. ik kan hen echter geen andere wagens voorstellen, dus de premie is totaal niet nodig.

  16. nijnspaul 30-10-2010 om 19:01

     Is het nu bekend tot hoelang de eco -premies gelden

     oprechte dank

     paul

  17. Jan 06-11-2010 om 1:00

    Nee, geen nieuws. De premie voor dieselfilters loopt af op 31/12/2010. De vorige regering had gezegd dat de regeling voor lage CO2 zou lopen tot eind 2011, maar na de val van de regering is deze belofte dus ook verdwenen. Er zijn intussen al veel, veel meer premies voor lage CO2 uitbetaald dan voorzien. De nieuwe regering zal dus zeker het gat proberen dichten, hopelijk met een overgangsregeling voor reeds bestelde, maar nog niet geleverde auto’s. Pas wel op bij bestelling: de premie wordt pas toegekend in de maand waarin de auto geleverd wordt. Hebben we intussen een nieuwe regering, dan kan je dus je premie kwijt zijn. De verkopers vermelden dit tegenwoordig ook op je bestelbon, dus t is echt een risico voor de koper.

  18. De Vos 09-11-2010 om 18:13

    spijtig dat mensen die rijden op gas nog steeds worden bestraft om al al die jaren properder te rijden dan vuile dieselrijders,zelfs nieuwe!!
    gewoon belachelijk,
    ikzelf ben een benzinerijder,heb vroeger zelfs met 2.5cc op automaat gereden en vind dat zulke zware wagens ,zeker alle andere kloeke benzinewagens (1.6-tot 2.0l e.a zeker minder vervuilend zijn dan dieselrijders ,zelfs van het laatste uur(met dpf filter of niet,als men maar normaal rijdt met een wagen(geen race stijl!)

  19. Frits Dillen 08-01-2011 om 12:30

    Ik heb een Ford econetic besteld eind oktober 2010, voorschot betaald, levering voorzien tussen 8 en 15 januari 2011. Ik kreeg een premie van 210 euro voor de ingebouwde roetfilter. Enkele weken later krijg ik een brief van de garage die een nieuw koninklijk besluit vermeldt dat inhoudt dat de premie niet meer mag worden toegekend voor auto’s die ingeschreven worden na 31/12/2010. Ik zal dus 210 euro meer moeten betalen. Ik heb nochtans een bestelbon ondertekend waain duidelijk de prijs is vermeld. Ik vind dit bedrog…

  20. MRM 15-01-2011 om 17:35

    De premie voor de filter stopt in 2011, aangezien elke wagen dan met een filter uitgerust moet zijn volgens de wet.
    Natuurlijk staat er in je bestelbon dat je die korting wel krijgt, maar in hoeverre dat Ford die korting mag achterhouden, daar hebben we geen idee over. Voor zoiets raadpleeg je beter een advocaat, al is €210 misschien een te klein bedrag om zover te gaan. Je kan misschien proberen €210 te weinig over te maken aan de garage? 😉

  21. EPCinvest 19-06-2011 om 22:17

    Is die ecopremie ook van toepassing voor elektrische wagens? En valt ze te combineren met de 30% belastingsvermindering voor elektrische auto’s?

  22. MRM 19-06-2011 om 23:21

    De belastingsvermindering voor elektrische voertuigen bedraagt inderdaad 30% (maximum €9000). 
    Nu, die premie is volgens mij – voor zover ik het juist opgezocht heb – afkomstig van de Vlaamse Overheid.
    De ecopremie is dan weer een federale aangelegenheid. Ik vermoed dus dat de twee te combineren zijn met elkaar. Nog even enkele handige sites misschien:
    Ecopremie
    Elektrische premie
    Maar in dit artikel over de Nissan Leaf kondigde Nissan aan dat de premie maximum ongeveer €9.000 zou bedragen. Het zou dus evenzeer kunnen dat de premies niet combineerbaar zijn.

  23. Mark 20-06-2011 om 21:01

    Deze wagens zijn ook een stuk duurder in onze buurlande, wat maakt dat niet de consument een korting krijgt, maar wel de constructeur dei gewoonweg alles in eigen zak steekt. Bij de zwaardere auto’s merk je zelfs dat deze goedkoper zijn dan bv in Nederland.
    Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een eco-korting = eco-tax

  24. ice007 31-08-2011 om 11:45

    Iemand die al iets opgevangen heeft over een eventueel einde of aanpassing van de overheidspremies van 15% en 3% ???

  25. MRM 31-08-2011 om 12:14

    Eerst een regering nodig 🙂

  26. ice007 01-09-2011 om 10:39

    Die regering komt er wel, ooit 😉

    Heb reclame gezien & Volvo neemt tijdens de komende opendeurdagen afscheid van de fiscale premie van 15% op milieuvriendelijkere wagens…
    Een teken?

    http://www.facebook.com/event.php?eid=209899572398203

  27. Wolf 03-09-2011 om 21:26

    Sinds kort werkzaam bij Toyota en kennisgemaakt met oa Auris Hybrid. Is serieus snel en enteraiment in fullpower stand. Ben wel anders gaan denken over hybrids…..zo zie je maar , bijna niemand is zonder vooroordelen ( en ik helaas ook  niet, haha).

  28. dan 22-09-2011 om 19:28

    Hoe lang moet een auto op Uw naam ingeschreven blijven, opdat men de federale co2 premie niet hoeft terug te betalen

  29. ddr 16-10-2011 om 12:50

    Hoe lang moet je de wagen in bezit hebben zodat je de eco premie niet terug moeten betalen?Wij hebben een auris hybride,maar zijn er toch niet zo blij mee.

    Thx 

  30. kev 25-10-2011 om 16:56

    heb een nieuwe wagen gekocht maar is pas leverbaar  1 jan. 2012. zou ik dan niet meer kunnen genieten vd ecokorting??????

  31. J.B.I.-Herink 05-12-2011 om 16:10

    Momenteel;
    Is het Links lullen en Rechts de zak vullen

    Concreet;
    (1) Probeer allereerst de  jaar/km te reduceren.
    (2) Consequent +/- 400 mtr. (vlakke wegen) bij 80 km en 150 mtr. bij 50 km, het gaspedaal TIJDIG  los te laten, dan uitrollen naar de kruising!
    Uiteraard kan dit ook d.m.v. de cruise ctr. uitschakelen 
    Dan is o.a. de schijnheilige hybride geheel overbodig!

    Zinvolle mogelijkheden;
    Rijkswaterstaat en alle gemeentes, moeten in het wegdek, een WIT symbool  voet…af…gaspedaal afdruk aanbregen, zodat de mensen hieraan TIJDIG worden herinnerd.
    Dan is men pas echt ZIVOL bezig, om alles te verbeteren op hoofd begrippen.  
     
    Voordelen;
    Minder verbruik, minder uitstoot en minder slijtage van de remconstructie delen.
    Dan tevens minder remlawaai, voor de aanwonenden. 
     

    J. Herink   

Reageer

Reactie aan het plaatsen...